Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضاییه پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان را که بوسیله آمریکا صورت گرفت، به عنوان یکی از محورهای مهم سفر خود به عراق مورد اشاره قرار داد.

به گزارش جنوب نیوز؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری قبل از عزیمت به کشور عراق با تشریح اهداف این سفر اظهار کرد: این سفر با دعوت آقای فائق زیدان رئیس شورای قضایی عراق انجام می‌شود و مقصد بغداد خواهد بود و ضمن زیارت حرم امامین کاظمین (علیهماالسلام)، دیدارهایی با رئیس شورای عالی قضایی، رئیس جمهور، نخست وزیر و مسئولین دیگر کشور عراق خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برنامه ریزی برای انجام دیدارهای مردمی، ادامه داد: ایران با کشور دوست و همسایه عراق، مناسباتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و شاید در بین تمام کشورها ارتباط فرهنگی که با عراق داریم با کمتر کشوری داشته باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط عمیق فرهنگی بین مردم ایران و عراق وجود دارد و این مناسبات روز به روز در حال افزایش است، یکی از مناسبات مهم با این کشور را مناسبات حقوقی و قضایی دانست.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: مرز مشترک با عراق، تبادلات مرزی، تجارت، ترددها و اعزام زائر روابط حقوقی و قضایی ایجاد می‌کند و در این سفر در جهت هرچه بهتر شدن مناسبات حقوقی و قضایی، مذاکراتی با مسئولان قضایی صورت می‌گیرد.

آیت الله رئیسی مسئله زندانیان عراقی و ایرانی را به عنوان یکی از محورهای این سفر مورد توجه قرار داد و با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی بین دو کشور در جریان این سفر، تاکید کرد که امضای این تفاهم نامه‌ها و اجرایی شدن آن‌ها به تحکیم روابط دو کشور و بهتر شدن آن کمک می‌کند.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که در این سفر ضمن ملاقات با مسئولان عراقی، موضوع مناسبات ایران وعراق در حوزه حقوقی و قضایی بهتر از گذشته شکل بگیرد.

آیت الله رئیسی پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان را که بوسیله آمریکا صورت گرفت، به عنوان یکی از محورهای مهم این سفر مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه قضایی عراق این موضوع را دنبال و حکم جلب ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا را صادر کرده است که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این موضوع از مسائل مهمی است که ما نیز پیگیر آن هستیم و این احساس را در دستگاه قضایی و مسئولان عراقی می‌بینیم، امیدواریم این مسئله به سرانجام روشنی برسد تا برای دو ملت ایران و عراق پاسخ روشنی داشته باشیم.

این سفر با دعوت آقای فائق زیدان رئیس شورای قضایی عراق انجام میشود و مقصد بغداد خواهد بود و ضمن زیارت حرم امامین کاظمین (علیهماالسلام)، دیدارهایی با رئیس شورای عالی قضایی، رئیس جمهور، نخست وزیر و مسئولین دیگر کشور عراق خواهیم داشت.

منبع: فارس

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: رئیس قوه قضاییه حقوقی و قضایی رئیس شورای آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها

حسن نوروزی؛ نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: مبارزه با مفسدان اقتصادی دانه درشت‌ یکی از رویکردهایی است که طی سال‌های اخیر به‌صورت قاطع در دستورکار دستگاه قضایی کشور قرار گرفته‌است؛ راهبردی که تاکنون با دستاوردهای قابل‌توجهی نیز همراه بوده و نشان‌ داده قوه قضاییه با عزمی جزم در راستای قطع دستان مفسدان اقتصادی از ساختارهای اقتصادی کشور گام برمی‌دارد. بررسی کارنامه دستگاه قضایی در این حوزه نمایانگر گام‌های مهم و مؤثری است که علاوه بر تأثیرهای اساسی آن در سالم‌سازی فضای اقتصادی کشور، افکار عمومی را بیش‌ازپیش به فسادستیزی در ساختارهای مختلف کشور امیدوار می‌کند. در رویکردهای دستگاه قضایی با هدف مبارزه مؤثر با مفسدان اقتصادی دانه‌درشت، برخی نکات بیشتر به چشم می‌آید که بررسی آنها دربردارنده نکات مهمی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

۱- یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، مبارزه پیگیرانه با مفسدان کلان اقتصادی، آن‌هم با شجاعت و درایت است. همین چندی قبل بود که انتشار خبر دستگیری فرزندان معاون‌اول سابق قوه قضاییه به‌ اتهام برخی مفاسد اقتصادی، نشان داد قوه قضاییه با شجاعت به‌دنبال خشکاندن ریشه‌های فساد، در هرجایی که باشد، است. استمرار چنین رویکردی می‌تواند آثار و تبعات بسیاری در راستای سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته باشد.

۲- اثبات سیستماتیک‌نبودن مفاسد اقتصادی در کشور، یکی از مهم‌ترین نتایج برخورد قاطع قوه قضاییه با مفسدان دانه‌درشت اقتصادی به‌حساب می‌آید. اگرچه طی سال‌های اخیر برخی جریان‌ها و رسانه‌های معاند تلاش کرده‌اند اینگونه القا کنند که مفاسد اقتصادی در ایران سیستماتیک است، بررسی کارنامه اقدامات دستگاه قضایی در این حوزه خلاف این فضاسازی‌ها را به اثبات رسانده‌است. رسیدگی قاطع به پرونده فرزندان معاون‌اول سابق قوه قضاییه یکی از نمودهای اثبات این موضوع است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته پرونده‌های مهم دیگری نیز از سوی قوه قضاییه به نتیجه رسیده‌است که ثابت می‌کند فساد اقتصادی نه‌تنها در ساختارهای مختلف کشور سیستماتیک نیست، بلکه محاکم قضایی با جدیت به این موارد وارد می‌شوند و تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می‌کنند. پرونده‌های متعدد رسیدگی به مفاسد دانه‌درشت‌ها طی دهه‌های اخیر اثباتی است بر این ادعا که مفاسد اقتصادی برخلاف برخی فضاسازی‌ها سیستماتیک نیست.

۳- نکته مهم دیگری که از بررسی کارنامه بیش‌از ۴ دهه‌ مبارزه با مفاسد اقتصادی دانه‌درشت‌ها به‌دست می‌آید، این است که طی این سال‌ها دستگاه قضایی کشور اقدام‌های مؤثری در این زمینه انجام داده‌ و به‌صورت مستمر با دانه‌درشت‌ها برخورد قاطع داشته‌است. در چنین شرایطی اگر گاهی کاستی‌هایی در این زمینه وجود داشته، بیش از هر چیز به‌دلیل پیچیدگی عملکرد مفسدان و متخلفان بوده‌است. با وجود این کارنامه اقدام‌های دستگاه قضایی در این عرصه قابل دفاع است.

۴- بازگرداندن اموال عمومی به بیت‌المال نکته مهم دیگری است که در نتایج پیگیری پرونده‌های مفسدان اقتصادی دانه‌درشت بیش‌ازپیش به‌چشم می‌آید. ایستادگی قوه قضاییه در این زمینه و انجام پیگیری‌های لازم تا رسیدن به نتیجه مطلوب از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از آخرین نمونه‌ها در این زمینه، تسویه بدهی‌های بابک زنجانی است که با بازگرداندن اموال خارج‌ازکشور او به ایران محقق شد.

۵- عدم‌وجود «خط قرمز» از دیگر رویکردهای محسوس در روند مبارزه با مفسدان اقتصادی دانه‌درشت از سوی دستگاه قضایی بوده‌است؛ رویکردی که در پرونده‌های مختلف سال‌های اخیر نمود داشته و ثابت کرده است مقام‌های قضایی کشور بدون هیچ‌گونه اغماضی به پرونده‌های اتهامی رسیدگی می‌کنند و فشارهای بیرونی نمی‌تواند در این زمینه خللی وارد آورد. روندها و رویکردهای موجود در این زمینه نشان می‌دهد «عدالت» اصل اساسی مورد توجه دستگاه قضایی است؛ اصلی که نشات‌گرفته از قانون اساسی جمهوری‌اسلامی است.

کد خبر 848497 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شهرام جزایری خبر ویژه قوه قضائیه مفاسد اقتصادی مالی بابک زنجانی

دیگر خبرها

  • ۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد