Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولیعهد سعودی از مجموعه‌ای از پیش نویس قوانین جدید با هدف تقویت کارایی و شفافیت نظام قضایی عربستان خبر داد که به گفته وی، این اقدام به یک سیستم حقوقی کاملا مدون در ابن کشور منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مجموعه‌ای از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را با هدف به روز کردن پادشاهی محافظه کار که هنوز سیستم حقوقی مدونی ندارد که با شریعت اسلامی مطابقت داشته باشد، کلید زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از بن سلمان اعلام کرد، وی در حال بررسی نهایی پیش نویس قوانین جدید است که شامل پیش نویس سیستم ثبت احوال، سیستم معاملات مدنی، سیستم کیفری مجازات تعزیری و سیستم نظام ادله می‌شود و قبل از تصویب نهایی، این پیش نویس‌ها در  دولت، نهادهای ذیربط و مجلس شورا مطرح خواهند شد.

بن سلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد،  قوانین جدید، موج جدیدی از اصلاحات را نشان می‌دهد که به امکان پیش بینی احکام، بالا بردن سطح شفافیت و کارایی عملکرد دستگاه قضایی، افزایش میزان اعتماد به اقدامات و سازوکار نظارتی کمک خواهد کرد.

یک مقام سعودی گفت، تدوین قوانین مشخص برای چهار قانون اصلی و اساسی از طریق استفاده از بهترین شیوه‌ها و استانداردهای بین المللی به این معنی است که پادشاهی در حال حرکت به سمت تدوین کامل سیستم حقوقی است تا نیازهای جهان مدرن را همزمان با پایبندی به اصول شریعت اسلامی برآورده کند.

وی افزود، دستگاه قضایی شایسته و مستقلی وجود دارد، اما انتقاد اصلی در ناهماهنگی این دستگاه و اختیارات زیاد قضات در بسیاری از پرونده‌هاست که موجب شده یک ناهماهنگی و عدم توانایی در پیش بینی در این ارگان وجود داشته باشد.

فقدان قوانین مکتوب برای تصمیم گیری در مورد برخی پرونده‌ها موجب شده است احکام دادگاه‌ها برای دهه‌ها متناقض باشند و محاکمه‌ها طولانی شوند و بسیاری از سعودی‌ها که اکثر آنها زن هستند، متضرر شوند.

به عنوان مثال ریاض مدت‌ها با انتقادات بین المللی در مورد سیستم سرپرستی روبرو بود و این قانون در اوت ۲۰۱۹ اصلاح شد.

بن سلمان درباره فقدان این قانون گفت، این برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها به ویژه برای زنان دردناک بود و برخی را قادر ساخت از مسئولیت خود شانه خالی کنند، اما در صورت تصویب پیش نویس‌های مذکور، فرار از قانون تکرار نخواهد شد.

ولیعهد عربستان در این بیانیه اعلام کرد، قوانین جدید متعاقباً در سال ۲۰۲۱ اعلام خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ولیعهد عربستان قوانین جدید پیش نویس بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، در این نشست افشین کسالائی در تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر تحلیل اهم شاخص‌های توسعه‌ای برنامه ششم، برنامه‌ریزی برای توسعه را ایجاد بستری دانست که در پهنه آن توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کشور در چارچوب‌های مبتنی بر نظریه‌های علمی و تخصصی طراحی، تدوین و اجرا شود.

معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در تبیین نقشه راه برنامه هفتم توسعه کشور به تشریح پارادایم، اصول حاکم، ویژگی‌ها، اهداف و الزامات و پیش نیازهای تحقق آن سخن گفت و اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است و در تدوین آن تلاش شده سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان محورهای اصلی برنامه در نظر گرفته شود.

کسالائی با اشاره به اهم احکام قانونی با رویکرد استانی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها در این برنامه  مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

وی رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه را بر اساس موضوعات کلیدی و پیشران‌های کشور با رعایت ملاحظات اسناد آمایش سرزمین، سیاست‌ها، تمرکز بر پیشران‌های توسعه، مسایل بحران‌زا و بسترسازها ( ابر پروژه‌ها) عنوان کرد.

تبیین چارچوب تدوین سند توسعه و برنامه‌های عملیاتی استان و تبیین و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات و تبصره‌های قانون بدجه مرتبط با استان از دیگر مباحث مطرح شده توسط معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست بود که به آن پرداخته شد.

شایان ذکر است؛ این نشست با توجه به تصویب و ابلاغ قریب الوقوع برنامه هفتم توسعه و مبنای عمل قرار گرفتن در سال جاری و ضرورت تبیین مبانی و احکام آن به همت معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تدوین نظام مسائل محلات در کمیته عمران
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد