نامزدهای گروه دین جایزه کتابسال معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۷۵۶۸
نامزدهای مرحله دوم داوری جایزه سیوهشتمین دوره جایزه کتاب سال در گروه دین توسط دبیرخانه اینجایزه معرفی شدند.
به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آثار راهیافته به مرحله دوم داوری سیوهشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در موضوع «دین» امروز سهشنبه ۲۱ بهمن توسط دبیرخانه اینجایزه معرفی شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گروه دین اینجایزه موضوعهای کلیات اسلام، علوم قرآنی، حدیث، فقه و اصول، سیره معصومین، کلام، اخلاق، عرفان و ادیان دیگر را شامل میشود.
نامزدهای کتاب سال در گروه دین به اینترتیب معرفی شدند:
کلیات اسلامطبقات اعلام الشیعه احیاء الداثر من ماثر من فی القرن العاشر، تألیف محمد محسن آقابزرگ طهرانی، تصحیح محمدکاظم رحمتی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۸، ۲ ج.
علوم قرآنینقل قرائات قرآن: مسئله تواتر و پیدایی قرائتهای شاذ، تألیف شادی حکمتناصر، ترجمه الهه شاهپسند و ولی عبدی، تهران: کرگدن، ۱۳۹۸، ۳۰۹ ص.
فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن، تألیف گروه نویسندگان، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۴۱۳۹۸، ۳ ج.
پرتوی از تفسیر اهل بیت (علیهمالسلام)، تألیف محمد محمدیریشهری با همکاری پژوهشکدة تفسیر اهل بیت (علیهمالسلام)، قم: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۸، ۲ ج.
رویکردی نو به اعجاز قرآن کریم، تألیف محمدکاظم شاکر، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۹۸، ۲۴۸ ص.
سیمای منسجم سورههای قرآن (نظریه غرضمحوری در انسجام سورههای قرآن)، تألیف حامد معرفت، قم: انتشارات تمهید، ۱۳۹۸، ۴۱۲ ص.
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن: با تأکید بر روش معناشناسی شناختی، تألیف محمد رکعی، قم: دارالحدیث، ۱۳۹۸، ۴۱۶ ص.
پارادایم جمال یوسف (علیهالسلام) در تفسیر قرآن؛ از انگاره تا گفتمان، تألیف علی راد، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۸، ۲۸۵ ص.
مصباح السالکین لنهجالبلاغه من کلام امیرالمومنین علیهالسلام، تألیف کمالالدین میثم بن علی بن میثم البحرانی، تصحیح مؤسسة آل البیت (علیهمالسلام) لإحیاء التراث، قم: مؤسسه آل البیت (علیهمالسلام) لإحیاء التراث، ۱۴۳۵۱۴۴۲ ق، ۶ ج.
موسوعه معارف اهل البیت (علیهمالسلام) فی الکتب الاربعه، تألیف الموسسه الثقافیه لمعارف الثقلین الوحیانیه، قم: بیدار، ۱۳۹۸، ۱۲ ج.
بررسی تحلیلی روایات نشانههای ظهور، تألیف خدامراد سلیمیان، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۶۲۸ ص.
خاورشناسان و حدیث شیعه، تألیف علی حسننیا، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۸، ۲۹۴ ص.
فقه و اصول
موسوعه الامام محمد الحسین کاشف الغطاء: الآثار الفقهیه، تألیف محمد حسین کاشف الغطاء، تصحیح گروه محققان، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴۴۱ ق، ۲۷ ج.
تقریر الاصول، تألیف سیدعلی محققداماد، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)؛ مؤسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۹۸، ۴ ج.
جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه، تألیف رضا اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۶۰۸ ص.
حقیقت عاشورا: از عاشورای حسین (علیهالسلام) تا تحریفات عاشورا، تألیف محمد اسفندیاری، تهران: نشر نی، ۱۳۹۸، ۵۰۸ ص.
خلقت نوری پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل البیت (علیهمالسلام) در اندیشه امامیه نخستین، تالیف امداد توران، قم: دارالحدیث، ۱۳۹۸، ۳۱۹ ص.
سیر تدوین و تطور صحابهنگاری، تألیف محمدرضا هدایتپناه، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۷۷۶ ص.
سیره معصومان (علیهمالسلام) در کتابهای چهارگانه شیعه، تألیف علیاکبر ذاکری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۲ ج.
فرهنگ چندمعنایی: روایتی دیگر از اسلام، تألیف توماس باور، ترجمه غلامرضا خدیوی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۶۵۲ ص.
جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و مدرسه بغداد)، تألیف سیداکبر موسویتنیانی، قم: دارالحدیث، ۱۳۹۸، ۴۸۰ ص.
نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن کریم، تألیف سیدعلیاکبر حسینیرامندی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۸، ۴۰۸ ص.
اخلاق: رویکردی کثرتگرایانه به نظریه اخلاق، تألیف لارنس هینمن، ترجمه گروه مترجمان، سرپرست ترجمه: میثم غلامی، تهران: کرگدن، ۱۳۹۸، ۷۹۲ ص.
تحفه العشاق، تألیف ملامحمدکریم شریفقمی، تصحیح حسین رسولی، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۹۸، ۴۲۳ ص.
تصوف، قبالا و گنوسی در نگاه تطبیقی، تألیف حسین شهبازی، تهران: زوار، ۱۳۹۸، ۴۱۹ ص.
فرهنگنامه تصوف و عرفان (مباحث، اعلام، اصطلاحات و تعبیرات)، تألیف محمد استعلامی، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۸، ۲ ج.
جریانشناسی عرفان ابنعربی در ادب فارسی، تألیف مهدی حیدری، تهران: مولی، ۱۳۹۸، ۷۳۰ ص.
سمبولهای بنیادین: زبان جهانشمول علم مقدس، تألیف رنه گنون، ترجمة دلآرا قهرمان، تهران: حکمت، ۱۳۹۸، ۶۵۶ ص.
موهیسم: مطالعهای در باب منطق موهیستی، تألیف یانگ ووجین، ترجمة محمد نصیری، تهران: سفیر اردهال، ۱۳۹۸، ۳۷۹ ص.
یهودیت از لابهلای متون، تألیف آرتور هرتزبرگ، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی، قم: دانشگاه مفید، ۱۳۹۸، ۴۷۹ ص.
راه کنفوسیوس: پژوهشی نظامدار و جدید دربارة «چهار کتاب»، تألیف لی فو چن، ترجمة گیتی وزیری، تهران: حکمت سینا، ۱۳۹۸، ۲ ج.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران كتاب سال کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران كتاب و كتاب خواني شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علیهم السلام تألیف محمد معرفی شدند کتاب سال گروه دین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051