Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از کارناوال، روستای لاویج یکی از معروف‌ترین روستاهای شهرستان نور است. جاده‌ای که شما را به روستا می‌رساند بسیار زیباست و از دل کوه و جنگل می‌گذرد. آبگرم طبیعی لاویج بسیار معروف است و شما می‌توانید از چندین مجتمع آبگرم روستا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاویج آب وهوای بسیار خوبی به خصوص در تابستان دارد. پیشنه تاریخی آن به حداقل 2300 سال پیش بازمی‌گردد. امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در روستا مهیا شده است.

لاویج در چمستان شهرستان نور، روستایی ییلاقی‌ست که طبیعت فوق‌العاده زیبایش شما را محسور خود می‌کند و در هر فصلی از سال که به این خطه سفر کنید زیبایی‌های منحصر به فرد خود را به رخ می‌کشد. روستای لاویج در ارتفاع 739 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای 15 روستا‌ست که 12 تای آن دارای سکنه و 3 روستا خالی از سکنه است. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر به لاویج آبگرم طبیعی آن است. برای بهره‌بردن از این نعمت، چند مجتمع آبگرم در روستا وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته این، تمام دیدنی‌های لاویج نیست؛ در ادامه بیشتر با این روستا و جذابیت‌هایش آشنا می‌شوید.

دیدنی های لاویج

دهستان لاویج دارای پنج مجموعه آبگرم به نام‌های بی بِن اُ، فیل سنگی، شفل، ایران زمین و لاویج است. جالب که بدانید آب تمام این مجموعه‌ها از یک چشمه در کوه‌های شرق روستا تامین می‌شود. آبگرم لاویج املاح معدنی گوگردی فراوانی دارد و برای دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و به‌خصوص تمدد اعصاب مفید است. مجتمع‌های آبدرمانی روستا قسمت مردانه و زنانه مجزا و حمام دارند.

به دلیل سفر تعداد زیادی گردشگر به این منطقه بازار لاویج یک جاذبه گردشگری به شمار می‌آید که در آن همه چیز، مثل انواع ترشی، صنایع دستی، عسل طبیعی، محصولات محلی، ماهی لاویج و... یافت می‌شود.

از مهمترین سوغات لاویج می‌توان به عسل و محصولات لبنی اشاره داشت. این محل دارای پوشش گیاهی کافی و آب فراوان است از این‌رو دامداری در این خطه رواج داشته و ماست، شیر، پنیر، دوغ و کره محلی لاویج زبانزد است. 

طبیعت‌گردی شما قبل از رسیدن به خود روستا آغاز می‌شود؛ جاده‌ای که از چمستان به لاویج می‌رسد بسیار زیباست. با پشت سر گذاشتن هر پیچ جاده از دیدن زیبایی‌ها شگفت زده می‌شوید چرا که کوه و جنگل را هم‌زمان در کنار هم خواهید دید. به روستا هم رسیدید جنگل‌های متراکم و انبوهی را در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا می‌بینید که دارای گونه‌های گیاهی و درختان متنوع است و چشمه‌های فراوانی در هر ناحیه آن می‌جوشد. در سفر به لاویج تماشای این جنگل‌های بکر را از دست ندهید.

آبشاری با آب بسیار خنک و گوارا که در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات سوردار که حرم یک امامزاده‌ در آنجاست به پایین سرازیر می‌شود که در گذشته به "حرم او" معروف بوده است. در زبان طبری "او" آب معنا می‌دهد که ترکیب این دو کلمه به معنای آبی است که از سمت حرم جاری می‌شود. این عبارت به مرور زمان به حرام‌او تغییر یافت. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی برای مهمانان گرامی است.

در قسمت شمالی روستا قلعه تاریخی نساء قرار دارد که بهتر است با یک راهنمای محلی به آنجا بروید؛ علاوه بر باقی‌ مانده قلعه، لوله‌های سفالی را می‌بینید که کاربرد آن در گذشته برای انتقال آب شرب قلعه و منطقه از چشمه "حرم‌او" بوده است.

اجاره اقامت در شمال و روستای لاویج

برای اقامت در لاویج گزینه های بسیار زیادی پیش رویات است، زیرا ویلاهای متعددی در شمال و این روستا قرار دارد که با رفتن به صفحه اجاره ویلا شمال تمامی ویلاهای موجود در شمال را ببینید.

در روستا و اطراف آن می‌تواند براساس سلیقه‌تان در مسافرخانه، ویلا، سوئیت و یا خانه محلی اقامت کنید. نزدیک ترین شهر به روستای لاویج، شهر چمستان است که در فاصله 21 کیلومتری آن قرار دارد.

بهترین فصل سفر به لاویج

بهار و تابستان: دور تا دور این دهستان با درختان انبوه و سرسبزی پوشیده شده که در بهار و تابستان مناظر دل‌انگیز و بدیعی را خلق می‌کنند و آب و هوای مطبوعی دارد. 

پاییز: پاییز هزار رنگ از جاذبه‌های جالب و طبیعی لاویج محسوب می‌شود. در این فصل، آب‌وهوای روستا دلپذیر است و رفتن به آبگرم در خنکای پاییز خیلی می‌چسبد.

زمستان: معمولا رفتن به چشمه‌های آبگرم در فصول سرد یا خنک لذتبخش‌تر است. البته باید از باز بودن جاده کوهستانی روستا مطمعن شوید و با تجهیزات ایمنی کامل به سفر بروید.

مسیر دسترسی به روستا لاویج

لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان در شهرستان نور است. شما می‌توانید از آمل یا نور به شهر چمستان وارد شوید و پس از گذشتن از پارک جنگلی کشپل در مسیر جاده لاویج قرار بگیرید و پس از طی 18 کیلومتر در این مسیر زیبا به دهستان لاویج خواهید رسید و برای سفر با هواپیما میتوانید به آدرس (https://www.karnaval.ir/domestic-flights) برای خرید بلیط هواپیما بروید.

از تاریخ این آبادی تا دوره اسلامی، وقایع و حوادث درباره فتوحات اعراب مسلمان در طبرستان و تاسیس سلسله علویان طبرستان اطلاعات مکتوبی وجود ندارد؛ قرارگیری خانه‌ها در کنار هم بدون وجود حصار و مانع نشاندهنده‌ی پیوندهای خویشاوندی و روابط عاطفی در دوره‌های گذشته است. این دهستان دارای افسانه‌های فراوانی‌ست و احتمال داده می‌شد که قدمت آن به قرن دوم و سوم هجری قمری بازگردد، تا آنکه در نتیجه پیدا شدن استوانه‌ای در یک چاه که خطوط میخی بر آن نقش بسته بود قدمت آن‌ را مربوط به دوران هخامنشیان و چیزی حدود حداقل 2300 سال تخمین زدند.

این دهستان به شکل مستطیلی نامنظم است که دورتادور آن‌را جنگل‌های سرسبز و کوه‌ها فرا گرفته و روستاهای دارای سکنه آن عبارتند از: کیاکلا، ملاکلا، ملا محله، خطیب کلا، سادات محله، رئیس کلا، کرچی، بهبنگ، دیزینکلا، لاویج تنگه، آغوز کتی و خورتاب رودبار.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار اجاره ویلا روستای لاویج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران

آفتاب‌‌نیوز :

تهران یکی از شلوغ‌ترین شهر‌های ایران است. ابر شهری با خیابان‌های کوچک و بزرگ و بزرگ‌راه‌های طولانی که در بیشتر ساعات روز با انبوهی از وسایل نقلیه و خودرو‌ها پر می‌شود. گرچه در پایتخت پارک‌ها و فضا‌های سبز فراوانی وجود دارند، اما زندگی شهری و دغدغه‌هایش فرصت محدودی برای لذت بردن از آن‌ها باقی می‌گذارد. در چنین شرایطی است که بسیاری از پایتخت‌نشینان، برای رفع خستگی و اندکی آرامش راهی جاذبه‌های اطراف تهران می‌شوند تا با طی کردن مسافتی کوتاه، از طبیعت بکر و هوای پاک این مناطق استفاده کنند.

به خصوص که در مناطق اطراف تهران گزینه‌های متعددی هم برای اجاره انواع اقامتگاه و خانه و سوئیت مهیا شده است و وجود پلتفرم‌هایی مانند سایت شب باعث شده تا مسافران بتوانند به راحتی نسبت به رزرو گزینه‌های اقامتی اقدام کنند.

شهریار، انتخابی جذاب برای سفر در بهار

فصل بهار مصادف است با درختان تازه شکوفه زده، دشت‌های سرسبز و پرگل، رودخانه‌هایی جاری و نسیمی دلنواز که از میان ارتفاعات و رشته کوه‌های البرز وزیدن می‌گیرد. اغراق نیست اگر بگوییم که بهار، بهترین فصل برای گشت و گذار در شهر‌های ییلاقی اطراف تهران مانند شهریار است. شهری با باغ‌های پر از میوه و دشت‌های رنگارنگ که یکی از جاذبه‌های گردشگری برای ساکنان تهران و شهر‌های اطراف به حساب می‌آید. 

یکی از جذابیت‌های شهریار برای اغلب مسافران، طبیعت سرسبزی است که در هر نقطه از شهر دیده می‌شود. اصلا به همین دلیل است که گزینه اجاره باغ در شهریار برای اغلب مسافران پرطرفدار و هیجان انگیز است! البته که در اینجا دیگر امکانات اقامتی هم وجود دارد و گردشگران می‌توانند ضمن گشت و گذار در طبیعت، در هر نقطه نسبت به اجاره ویلا در شهریار اقدام نمایند.

جا‌های دیدنی شهریار در بهار

همانطور که به شما گفتیم، طبیعت شهریار یکی از محبوب‌ترین نقاط برای تفریح و سفر است. با این حال در این شهر جاذبه‌های تاریخی متنوعی هم برای بازدید وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها، بنای تاریخی قلعه دهشاد است که مردم قدیم در گذشته از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند.

قلعه‌ای قدیمی با بافتی روستایی که هنوز بعضی از مردم شهر در گوشه و کنارش زندگی می‌کنند؛ بد نیست که بدانید این قلعه نسبت به دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر، سازه مدرن‌تری دارد و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد.

در چهار طرف قلعه دهشاد، چهار برج دیده می‌شود که روزگاری محل استقرار نگهبانان برای دیده‌بانی بوده است. سقف قلعه نیز به صورت ذوزنقه‌ای طراحی شده و دو طاق‌نما را در دو سمت خود جای داده است. در ساخت این قلعه و بنای قدیمی، آجر حرف اول را می‌زند.

به دلیل معماری منحصر به فرد این مجموعه، قلعه دهشاد یکی از آن مکان‌هایی است که دانشجویان رشته هنر را برای بررسی‌های دقیق و علمی به خود دعوت می‌کند. این بنای باستانی در ده کیلومتری شرق شهریار واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است.

اگر از قلعه دهشاد دیدن کردید و باز هم دلتان خواست تا وقت خود را با سر زدن به جاذبه‌های تاریخی شهریار سپری کنید، ما به شما بازدید از تخت کیکاووس را پیشنهاد می‌کنیم! یک جاذبه تاریخی دیگر که در ۱۸ کیلومتری جنوب شهریار واقع شده است و قدمتی ۴ هزار ساله دارد. این بنا در روستای بیدگنه قرار گرفته و در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌های ملی بوده است.

مورخان و باستان شناسان اعتقاد دارند که تخت کیکاووس، روزگاری میزبان جشن‎های باشکوهی مانند جشن سده یا مهرگان بوده است. جشنی که در آن همگی به دور آتش سرخ رنگ جمع می‌شدند و دست در دست یکدیگر، به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. شاید اگر گوش‌هایتان را تیز کنید، هنوز هم بتوانید صدای جشن و پایکوبی مردم قدیم را در ذهنتان تصور کنید!

گرچه همچنان در این محل جشن‌هایی مانند چهارشنبه سوری برگزار می‌شود، اما بدون شک هیچ کدام تا امروز نتوانسته‌اند شکوه و زیبایی مراسم کهن و قدیمی را احیا کنند.

گردش بهاری در روستای برغان

حالا که تا شهریار آمده‌اید، بگذارید تا کمی هم با شما از روستا‌های جذاب اطرافش صحبت کنیم! مطمئنا سر زدن به این روستا‌ها آن هم در فصل خوش و آب و هوای بهار حسابی سرحالتان می‌کند و انرژی بی حد و اندازه‌ای به شما می‌دهد.

اولین روستای پیشنهادی ما به شما، روستای برغان است. دهکده‌ای که در دامنه جنوبی کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و سر زدن به آن در بهار می‌تواند یک ماجراجویی دلنشین و هیجان انگیز باشد. قدمت برغان هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال درختان چنار بسیار تنومند و کهنسال این روستا خبر از تاریخی چند هزار ساله می‌دهند. در برغان همچنین خانه‌ها و بنا‌های تاریخی وجود دارند که ساخت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. 

روستای برغان در بهار آب و هوای معتدلی دارد. در حقیقت پوشش گیاهی متنوع و وجود درختان کهنسال و پربار در برغان، آب و هوای این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده است تا گشت و گذار در آن، جذاب و منحصر به فرد باشد. برغان علاوه بر طبیعت زیبا و آثار تاریخی‌اش، به آلوچه‌های خوش رنگ و طعمش هم شناخته می‌شود. جالب است که بدانید آلوچه و لواشک در کنار گردو و لبنیات محلی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه برغان به شمار می‌روند.

پل قدیمی، رودخانه روستا، حسینیه محل، درختان هزار ساله و میدان برغان نیز برخی از جا‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آیند. تا یادمان نرفته است بگوییم که در طبیعت اطراف برغان تا دلتان بخواهد کلبه چوبی و کلبه جنگلی هم ساخته شده و مسافران می‌توانند با خیال راحت چند روزی در این روستای خوش آب و هوا ساکن شوند.

دیگر خبرها

  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن