Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@04:27:36 GMT

شناخت جوانان امروز از انقلاب محدود است

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۸۶۶۱

شناخت جوانان امروز از انقلاب محدود است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا ابراهیمی*: یکی از مهم‌ترین اثراتی که تبلیغات سو دشمن بر ذهن نوجوانان و جوانان این مرزوبوم گذاشته، ناامید کردن جوانان از انقلاب است؛ تا جایی که در برخی از مواقع حتی شاهد این امر هستیم که آن‌ها نسبت به والدین خویش معترض می‌شوند و تلاش والدین خود در پیروزی انقلاب را تلاشی نابجا تلقی می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم اندیشه‌های انقلاب تنها درگرو تبلیغ ۱۰ روزه ۱۲ تا ۲۲ بهمن نیست، بلکه قطعاً برای اینکه ثمرات این انقلاب را به جوانان اثبات کنیم و ترویج افکار و اندیشه‌های انقلاب توسط همین جوانان استمرار یابد، نیازمند ارائه مستندات موفقیت‌ها در عرصه‌های مختلف به شکل عینی و حقیقی هستیم. یادآوری نعمت‌هایی که به‌واسطه انقلاب نصیب این ملت شده از طریق ارائه مستندات تاریخی و بررسی وضعیت زندگی مردم در دوران قبل از انقلاب در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

متأسفانه امروزه شناخت جوانان ما از اهداف انقلاب هم از حیث کمیت و هم کیفیت بسیار ضعیف است. نوجوانان و جوانان امروزی هم مطالب زیادی در رابطه با انقلاب نمی‌دانند و هم آنچه می‌دانند و شنیده و یا خوانده‌اند تنها محتوایی سطحی است و از عمق و دقت لازم برخوردار نیست.

عزت از دست رفته ملت ایران به واسطه انقلاب بازگشت

تاریخ به خوبی گواهی می‌دهد که زمانی کشور ما نوکری آمریکا را می‌کرد اما به برکت انقلاب و در حال حاضر ما همواره در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که دشمنان نمی‌توانند ما را نادیده بگیرند و عزت از دست رفته این ملت به واسطه انقلاب به او بازگشت.

عزت در نگاه اسلام از جایگاه والایی برخوردار است که هم شامل فرد و هم شامل اجتماع می‌شود. یعنی همان‌گونه که فرد مسلمان همواره باید عزت خویش را حفظ کند، از کاری که منجر به خدشه‌دار شدن عزت‌نفس او می‌شود بپرهیزد و هرگز برای رسیدن به امور مادی، به تملق و چاپلوسی دیگران مشغول نشود، یک جامعه مسلمان نیز موظف است مراقب و نگهبان گوهر عزت خویش باشد و در مقابل کفار دچار احساس حقارت نگردد. حس حقارت در ملت‌ها منجر به تسلط اجانب برآن‌ها می‌شود اما ثمره عزت بخشی انقلاب برای ما این بود که دست اجانب را از این سرزمین کوتاه کرد.

حفظ عزت جامعه اسلامی ما در برابر بیگانگان ازجمله فوایدی بود که به برکت انقلاب نصیب این مردم شد اما متأسفانه عده‌ای با تمرکز بر روی مشکلات جامعه و معطوف کردن ذهن جوانان بر این مشکلات درصدد نادیده گرفتن این امر ارزشمند هستند.

تثبیت امر ولایت فقیه از برکات انقلاب است

از دیگر اموری که به عزت بخشی این جامعه کمک کرد و از مهم‌ترین ثمرات این انقلاب به شمار می‌آید تثبیت امر ولایت فقیه است. ولایت فقیه عمود خیمه انقلاب است و این نکته‌ای است که دشمن به خوبی تشخیص داده و برای تضعیف آن به هر دستاویزی چنگ می‌زند.

پررنگ شدن موضوع ولایت فقیه در جامعه ما منجر به این می‌شود که سایر کشورها نیز مشابه سازی کنند و از همین روش برای تقویت پایه‌های ارکان حکومت خویش بهره ببرند. این نکته توسط دشمن به خوبی فهمیده شده و به همین دلیل برای پیشگیری از این امر به تخریب اصل ولایت فقیه در اجتماع می‌پردازد و این اثر مهم انقلاب را نادیده می‌گیرد.

حاکمیت دین در جامعه از اثرات و فواید انقلاب است

اگرچه جامعه ما با جامعه ایده‌آل دینی فرسنگ‌ها فاصله دارد اما اصل حاکمیت دین در جامعه از دیگر اثرات و فواید انقلاب است. قبل از انقلاب، دین تنها امری حاشیه‌ای بود و حکومت، حکومتی دینی به شمار نمی‌آمد. اما به واسطه انقلاب بود که با حاکمیت ارزش‌های دینی مواجه شدیم و بر عزت دینی ما افزوده شد.

این انقلاب اسلامی بود که ایمان و اعتقاد را در دل‌های مردم تثبیت کرد تا جایی که در همین زمان نیز علیرغم تلاش دشمن برای ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم، همواره شاهد مدافعان گوناگون در عرصه‌های مختلف هستیم. از مدافعان حرم گرفته تا مدافعان سلامت و …این‌ها برکت انقلابی است که اعتقاد را در دل‌ها تثبیت کرد.

اگرچه انسانیت حکم می‌کند که انسان به دیگران خدمت کند اما آنچه انسان را مجاب می‌کند تا از خود و خانواده خویش با رضایت قلبی بگذرد و با تمام وجود جانش را در طبق اخلاص گذاشته و ایثار کند، برآمده از اعتقاد عمیق قلبی است که می‌توان آن را ثمره و برکت این انقلاب دانست؛ چراکه انقلاب اجازه حاکمیت ارزش‌های دینی در اجتماع را صادر نمود.

در روایت داریم در گفتگویی که میان خدا و حضرت موسی شکل گرفت خداوند به حضرت موسی خطاب می‌کند ای موسی نعمت‌های من را به یاد مردم بیاور. توجه به نعمات الهی انسان را متوجه خود می‌کند و منجر می‌شود تا قدر داشته‌های خود را بداند ما نیز با توجه به نعمت انقلاب و برکتی که به‌واسطه انقلاب نصیبمان شده است باید شاکر خداوند باشیم.

خداوند در قرآن نیز می‌فرماید: «أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِیکم بِمَاء مَّعِینٍ؛ اگر روزی آبی که از آن استفاده می‌کنید فرو برود و دیگر درروی زمین وجود نداشته باشد چه کسی برای شما آب می‌آورد؟»

بنابراین تمرکز و توجه به نعمات انقلاب، منجر به مستمر بودن برکات انقلاب می‌شود. یکی از نکاتی که باید بدان توجه کرد ارتباطی است که میان عزت و حریت است. بین عزتمندی و حریت و آزادگی ارتباطی دو سویه وجود دارد بدین معنا که یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست و بالعکس با وجود یکی، دیگری نیز موجود می‌شود. انسانی که وابسته است و از حریت و آزادگی فاصله گرفته است به همان نسبت از عزت نیز دور می‌شود؛ جامعه‌ای هم که اسیر و گرفتار بیگانگان باشد بویی از عزت نخواهد برد.

کارشناس مذهبی

کد خبر 5142928

منبع: مهر

کلیدواژه: دهه فجر انقلاب اسلامی ایران جوانان نوجوانان ولایت فقیه ویروس کرونا دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان انقلاب اسلامی ایران عکس استانها راهپیمایی 22 بهمن شیراز شهرکرد شهرستان کرج واسطه انقلاب ولایت فقیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» عصر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در تالار اندیشه سوره مهر انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این‌مراسم گفت: در تولید محتوا و منابع فرهنگی اقدامات خوبی انجام و در جایگاه مطلوبی هستیم اما نقص ما در فرآوری و ارایه تولیدات فرهنگی است.

وی افزود: همانطور که اگر در مواد معدنی ارزش افزوده نداشته باشیم موفق نیستیم. موضوعات فرهنگی نیازمند فراوری است و در بهره‌وری از کانی‌های غنی معنوی و فکری نقص داریم و باید برای جبران این نقص فکر کرد. ما در بهره‌وری معنوی هم مشکل داریم و باید برای آن نیز فکر کرد. اندکی بهره وری در حوزه های انرژی و نفتی و مانند آن بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می‌کند. در حوزه فرهنگی همانگونه‌که در تولید توجه می‌کنیم باید به بهره وری از این تولیدات و برداشت از آن اقدام کنیم. ما چهره های بزرگ فرهنگی داریم اما در جامعه از آثار چنین چهره هایی بهره برداری نمی‌کنیم و از آثار و برکات انها بهره‌مند نیستیم. این چهره‌ها را باید بشناسانیم و منش آنان را در جامعه ساری و جاری کنیم.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان گفت: قلب سلیم، صداقت، صراحت و شجاعت از ویژگی‌های بارز حجت الاسلام مطلبی است. تبعیت محض از ولایت از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نویسنده کتاب رضای انقلاب هم در این‌مراسم گفت: ممکن نیست کسی که در حوزه انقلاب کار می‌کند حجت اسلام مطلبی را که امام جماعت مسجد ابوذر بوده، نشناسد.

وی با بیان سوابق ۷۰ ساله انقلابی این چهره فرهنگی گفت: برای نگارش کتاب سوالات و موضوعات متعددی مطرح و نکاتی بیان شد که با لحن ساده و بیانی شیوا به رشته تحریر درآمدند و در ۷ فصل از جمله زندگینامه ، دوران حیات حوزوی، مبارزات ۱۵ خرداد و منبرها تدوین شدند.

فخرزاده گفت: حجت‌الاسلام مطلبی، الگوی متعالی چهره‌های فرهنگی و انقلابی است. معرفی چنین چهره هایی امر به معروف در جامعه است و این مهم با رونمایی از کتاب رضای انقلاب محقق شد.

کد خبر 6098576 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی هرمزگان منصوب شد
  • ایران اسلامی امنیت، عزت و افتخار خود را مرهون خون شهدا است
  • گزارش وزیر ورزش از اقدامات و افتخارآفرینی ورزش کشور به رئیس جمهور
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • مد خوب، مد بد!