Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا میردلیر گفت: وجود اروند رود به عنوان بزرگترین مانع طبیعی، سیم خاردار های حلقوی و هشت پر، باتلاق ۲۰۰ متری و دیواره بتی ۲ متری قبل از مقرهای دشمن و شش ماه بررسی جز و مد اروند رود توسط تیم های کارشناسی، عملیات والفجر ۸ را به پیچیده ترین عملیات دوران دفاع مقدس تبدیل کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا میر دلیر، یکی از رزمندگان دفاع مقدس شهرستان کلاله در گفتگو با گلستان ما که به مناسبت فرا رسیدن سالروز عملیات والفجر ۸ انجام شد؛ گفت: من، خردادماه ۱۳۶۲ در سن ۱۶ سالگی به‌عنوان داوطلب بسیجی از مقابل مسجد جامع شهرستان کلاله به همراه شهید آسیابی، شهید حسین شاره، شهید محمد دادی مقدم و شهید مسلم حاجی اکبری به جبهه اعزام شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جنگ تحمیلی طی ۷ مرحله تا پایان سال ۶۷ به جبهه و به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور اعزام شدم و در این مدت ۳۱ ماه داوطلبانه در جبهه، در عملیات های والفجر ۳، عملیات قدس، والفجر ۸، عملیات کربلای ۱، عملیات کربلای ۴، عملیات کربلای ۵ و عملیات والفجر ۱۰ حضور داشتم و در این دوران به عنوان آرپی‌جی‌زن، فرمانده دسته، فرمانده گردان و معاونت گردان ایفای نقش کردم.

این رزمنده کلاله ای با اشاره به هدف خود از رفتن به جبهه گفت: همه بچه های رزمنده با دیدن اینکه دین و انقلاب در خطر است؛ احساس مسئولیت کردند و به صورت داوطلبانه در جبهه جنگ حق در مقابل باطل حضور یافتند.

وی به عملیات والفجر ۸ اشاره کرد و گفت: عملیات والفجر ۸ که در ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ آغاز شد؛ با هدف اجبار دشمن برای پایان جنگ و شکست آن، عبور از اروند رود و تصرف شهر فاو، هدف قرار دادن پایگاه موشکی فاو که شهرهای دزفول و اندیمشک را هدف موشک های خود قرار می داد، تهدید شهر بصره به عنوان شاهرگ حیاتی عراق و انهدام تجهیزات و نفرات دشمن انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشا و پس از مراسم خداحافظی، حنابندان و دعای توسل، برای عبور از اروندرود حاضر شدیم.

 

میردلیر گفت: برای عبور از اروند با توجه به اینکه جزر و مد این رود در روزهای مختلف متغیر بود؛ تیمی از فرماندهان و کارشناسان به مدت شش ماه روی تغییرات جزر و مد بررسی لازم را انجام داده بودند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ پس از مد کامل اروندرود، امکان عبور از آن وجود دارد.

این رزمنده گلستانی تصریح کرد: خود اروندرود به عنوان یک مانع طبیعی بزرگ در مقابل نیروهای رزمنده ایران بود و علاوه بر آن وجود ۲۰۰ متر با باتلاق، نیزارها، سیم‌های خاردار حلقوی و هشت‌پر و تله‌های انفجاری از عواملی بودند که امکان عبور از اروندرود و رسیدن به دیواره بتنی و در نهایت مقرهای دشمن را دشوار می‌کرد.

میردلیر در تشریح شب عملیات و آمادگی رزمندگان گفت: در شب عملیات علاوه بر لشکر کربلای ۲۵ که در مقابل دشمن قرار داشت؛ چندین لشکر دیگر نیز در غرب و شرق این لشکر با غواصان خط‌شکن و ۴۵۰ قایق ۷ نفره از رزمندگان حضور داشتند؛ غواصان هر لشکر که قبلا برای خط شکنی آموزش دیده بودند؛ اولین خط حمله ما بودند که قرار بود مقرها و پایگاه های دشمن را برای ورود دیگر رزمندگان منهدم کنند.

وی ادامه داد: پس از حرکت غواصان، در نیمه راه عبور از اروند بودیم که بارش باران و طوفان شروع شد و بسیاری از رزمندگان با طوفان ایجاد شده با وارد شدن آب شور به دهان آنها برای جلوگیری از سرفه کردن و لو نرفتن عملیات، سر خود را زیر آب کردند و شهید شدند.

این رزمنده افزود: بارش باران و صدای طوفان را می توان یک امداد الهی عنوان کرد؛ چرا که صدای ایجاد شده از طوفان امکان لو رفتن عملیات را کمتر کرد و دشمنی که تصور آن را نمی کرد که نیروهای ایرانی توان عبور از اروند رود را در این شرایط داشته باشند؛ با بارش باران و طوفان در مقرهای خود مستقر بودند و با عبور نیروهای ایرانی غافلگیر شدند.

میردلیر اظهار داشت: با عبور غواصان از اروندرود و رسیدن به دیواره دو متری بتنی مدنظر، وقتی غواصان در حال بازگشایی راه و خط شکنی بودند سیم کابل تلفن مقر دشمن توسط یکی از غواصان لشکر کنار دستی پاره شد که نیروی دشمن برای وصل کردن آن بیرون آمده و متوجه حضور رزمندگان ایرانی در کنار مقر خود شدند؛ در همین زمان بود که با تیراندازی دشمنان و حضور رزمندگانی که با قایق‌ها تا نیمه اروند با موتور روشن آمده بودند و نیمه دیگر را پاروزنان، عملیاتی که قرار بود ساعت ۱۰:۳۰ شب انجام شود ساعت ۱۰:۱۰ با رمز یا فاطمه الزهرا آغاز شد.

میردلیر یادآور شد: با آغاز عملیات، چندین قایق رزمندگان ایرانی هدف مقرهای تیربار دشمن قرار گرفت و با توجه به اینکه غواصی در آن شرایط دشوار است برای بالا رفتن از دیواره بتنی نردبان نیز به همراه خود آورده بودند؛ توانستند در همان لحظات اولیه مقرها و تیربارهای دشمن را منهدم کنند و این عملیات تا منهدم کردن کامل مقرها، یک ساعت ادامه داشت و صبح روز عملیات، نیروهای رزمنده برای منهدم کردن پایگاه های دشمن در فاو و همچنین پاکسازی این شهر وارد این شهر شدند.

وی ادامه داد: در حین پاکسازی شهر، یکی از دشمنان که در یکی از منازل کمین کرده بود با اسلحه کلت به سر یکی از رزمندگان ایرانی شلیک کرد و جای تعجب دارد که این رزمنده با وجود اینکه از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود؛ بیش از دو ساعت در حال دست و پا زدن و جان دادن بود.

وی در پایان گفت: عملیات والفجر ۸ را می‌توان غرورمندانه‌ترین و پیروزمندانه‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس عنوان کرد؛ چرا که در این عملیات علاوه بر رشادت های رزمندگان، شاهد مقاومت ۷۴ روزه آنها در مقابل بمباران ها و تک های شدید دشمن که اکثراً شیمیایی نیز بود؛ بودیم و با وجود اینکه حتی برای بازپس‌گیری شهر فاف خود حسین صدام نیز حضور یافت؛ پس از ۷۴ روز خط تثبیت شد و شهر فاو که ۲۷ ماه دردست نیروهای ایرانی قرار داشت در ۲۴ فروردین ۶۷ با بمباران شیمیایی رژیم عراق شهر فاو به دست عراقی ها افتاد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عملیات والفجر ۸ عبور از اروند اروند رود دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی

مدیر کل کتابخانه‌های استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزرگترین داشته‌های ما رشادت‌ها، خود باوری‌ها واستقلال ملت است که از مردان غیور دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است گفت: در افق جدید در کتابخانه‌های استان سعی بر رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس هستیم.

بابایی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه گذشته سعی بر آشتی مردم با کتابخانه‌ها داشتیم افزود: درهمین راستا تعداداعضای کتابخانه‌های ما به ۱۶۱ هزار نفر افزایش داشته وبیش از ۱میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی اضافه کرد: ۶۴ برنامه فرهنگی از سنین کودکان تا بزرگسالان در حال اجرا است و در حال تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم، ما در کنار امانت کتاب در حال تبدیل کتابخانه به مرجع و منبع هستیم وامروز بیش از ۷۰کتابخانه ما بالای ۵۰ سال سن داردکه نیازمند بهسازی است.

گفتنی است کتاب «لبخند آفتابی» به قلم سید رضا علوی به رشته تحریر در آمده که در بردارنده بخشی از خاطرات رسول آفتابی از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است