Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ثبت درخت چنار کهنسال مسجد جامع هدک بردسکن در فهرست آثار طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز  با اعلام این خبر افزود: «درخت کهنسال چنار روستای هدک با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و محیط تنه بیش از ۸ متر به شماره ۷۳۸ مورخ ۷/۴/۱۳۹۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
او ادامه داد: «این درخت هم‌چنان استوار در کنار مسجد جامع روستا خودنمایی می‌کند و جوی آبی که از قنات روستا سرچشمه می‌گیرد در پای درخت جاری شده است.»
مکرمی‌فر اظهار کرد: «ارتفاع درخت به حدود ۲۰ متر رسیده و طول و عرض سایه انداز آن اگرچه ۱۵ متر است ولی در سال‌های پیش بیشتر بوده که به دلیل ساخت و ساز شاخه هایی از آن را بریده اند.»
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی تصریح کرد: «این چنار کهنسال بسیار مورد توجه و احترام خاص اهالی روستا قرار دارد. آبرسانی به درخت توسط اهالی از طریق قنات و جوی آبی که کنار آن ایجاد شده صورت می گیرد.»
مکرمی‌فر افزود: «در سال‌های اخیر شاخه اصلی درخت که در آستانه شکستن قرار دارد، توسط اهالی مهار شده است. در سال‌های نه چندان دور تنه درخت که خالی شده است توسط یکی از اهالی به عنوان مکانی برای آرایشگاه مردانه استفاده می‌شده است که اهالی روستا از آن با اشتیاق تمام حرف میزند که یاداور خاطرات خوب گذشته شان است.»
هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: «قدمت زیاد درخت، زیبایی و چشم انداز مطلوب آن، قرارگیری درخت در کنار مسجد جامع و اهمیت آن که  اهالی جهت برگزاری مراسم خاص مذهبی و فرهنگی در کنار این درخت جمع می شوند، ضرورت توجه به حفاظت ونگهداری درخت و حریم آن ضرورت ثبت آن را ایجاب کرده است.»
او با بیان این که این درخت چنار کهنسال در داخل بافت و مجاورت مسجد جامع روستا قرار دارد، افزود: «هرگونه اقدام تخریبی که منجر به صدمه زدن به این درخت شود، ممنوع بوده و پیگرد قانونی در بر خواهد داشت.»
روستای هدک در شمال شهرستان بردسکن و در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از شهر بردسکن واقع شده است.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درخت مسجد جامع مسجد جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر

روستای دره تفی در شهرستان مریوان استان کردستان واقع شده است. این روستای زیبا و دیدنی یکی از جاذبه های گردشگری کردستان محسوب می شود و به روستای لک لک‌ها شهرت دارد.

لک لک‌های مهاجر در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیر در عربستان و جده در این روستا اتراق می کنند و اهالی این روستا همه ساله میزبان تعداد زیادی لک‌لک می شوند. اهالی این روستا آنها را حاجی لک لک یا حاجی لق لق می نامند.

در این روستا طبیعت دوستان و محیط زیست بالغ بر ۸۰۰ لانه برای لک لک‌ها ساخته اند و از این حیوانات زیبا و دیدنی تا اواخر مرداد ماه پذیرایی می‌کنند.

شهروندخبرنگار ما با ارسال فیلم و تصاویری این مناظر زیبا را به تصویر کشید.

منبع: شهروندخبرنگار - کردستان

بیشتر بخوانید:

تصاویری از لک لک‌های مهاجر در دل طبیعت مریوان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد