Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:06:34 GMT

راز مرگ دسته جمعی پرندگان میانکاله

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۹۸۵۱

راز مرگ دسته جمعی پرندگان میانکاله

حر منصوری عبدالملکی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه فشارهای زیادی به تالاب میانکاله وارد شده و این عرصه آبی را به سمت مرگ برده است، گفت: سازمان دامپزشکی سال گذشته علت تلف شدن پرندگان میانکاله را بوتولیسم اعلام کرد و پس از آن با کمک دانشگاه یاسوج مطالعات زیادی انجام و فرضیه سازمان دامپزشکی تایید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه همزمان تحقیقاتی نیز در خصوص چگونگی فعال شدن بوتولیسم در تالاب انجام شده بود، افزود: بر اساس پایش های محیطی، علمی و زمین شناسی فرضیه هایی برای فعال شدن بوتولیسم در میانکاله مطرح شده بود که وقایع دو سال گذشته این فرضیه را تایید می کند.
بیشتر بخوانید:
ردپای بوتولیسم در فاجعه میانکاله
حر منصوری ادامه داد: بوتولیسم موجود در خاک زمانی که در محیط بی اکسیژن و بی نور قرار می گیرد تولید سم می کند و وقتی روی نرم تنان و گیاهان کف تالاب قرار گرفت در بدن پرندگان ایجاد سم می کند و سبب تلف شدن آنان می شود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه برخی ها یکی از دلایل فعال شدن بوتولیسم را کاهش تراز آب دریای خزر می دانند، گفت: تراز آب دریای خزر در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ به کمترین حد خود رسید و در حالیکه تعداد پرندگان خیلی بیشتر از میزان فعلی بود اما تلفات در آن سالها مشاهده نشد.

او گفت: اگر کاهش تراز آب دریای خزر را یکی از دلایل فعال شدن سم بوتولیسم بدانیم با توجه به تداوم کاهش این تراز، تلفات پرندگان با شیب ملایم در این سال ها باید اتفاق می افتاد که این اتفاق نیفتاد.

حر منصوری افزود: با کاهش تراز آب دریای خزر قسمتهای از زبانه شمال غربی تالاب میانکاله خشک شد اما مرگ و میر پرندگان در این مناطق گزارش نشده بود. رسوبات بزرگترین تهدید آبی میانکاله

این فعال محیط زیست گفت: با توجه به تاثیر بسیار ناچیز کاهش تراز آب دریای خزر در فعال شدن سم بوتولیسم فرضیه جدیدی مطرح شد و اتفاقات دو سال گذشته پازل فرضیه ما را دارد تکمیل می کند.

او با بیان اینکه اتفاق ویژه ای در این دو سال افتاد که سبب کاهش آب تالاب میانکاله، افزایش آلودگی آبی و فعال شدن بوتولیسم شده است، افزود: پایش هایی با تصاویر ماهواره ای برای نخستین بار در میانکاله انجام و برای مشخص شده است حجم رسوبات در برخی مناطق این تالاب در حد بسیار زیادی در این دوسال افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:
تالاب‌های مازندران زیبا اما در خطر مرگ + فیلم
حر منصوری ادامه داد: رودخانه‌های استان گلستان قبل از سیل ۱۳۹۸ لایروبی و خالی از هر گیاهی شده بود و پس از سیل میزان زیادی رسوبات وارد تالاب میانکاله شد به گونه‌ای که حجم رسوبات در برخی مناطق تا ۷۰ سانتی متر رسیده بود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه نهرهای منتهی به تالاب در گذشته پوشیده از نی و گیاهان بود و گیاهان سموم و مواد آلی را جذب می کردند، گفت: آب نابهنگامی که در گذشته به تالاب می ریخت ابتدا به شالیزارها منطقه سرریز می شد و رسوبات در زمین ها باقی می ماند و آب تمیز وارد تالاب می شد.

او گفت: اولین درس دانشگاهی در بخش های گیاهشناسی و زمین شناسی این است که گیاهان تصفیه کننده آب هستند اما با لایروبی هایی که در حجم و عمق وسیعی انجام شد همه گیاهان نهرهای منتهی به تالاب از بین رفت و رسوبات به راحتی وارد تالاب شد.

حر منصوری با بیان اینکه ۹۰ کیلومتر از نهر‌ها و رودخانه‌های منتهی به تالاب میانکاله در استان مازندران نیز در دو سال گذشته لایروبی شده است، افزود: سیل ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در مازندران نیز بخش زیادی از رسوبات را از نهر‌های لایروبی شده خصوصا در گلوگاه وارد تالاب کرده بود.

این فعال زیست محیطی گفت: نهرهایی که اکنون وارد تالاب میانکاله می شوند خالی از هرگونه گیاه و رستنی شده است و به صورت عجیبی تمامی نقاطی که کانون مرگ پرندگان هستند در مناطقی قرار دارند که رسوبات و مواد آلی از این نهرها به آن وارد شده است. بیشتر بخوانید: قبرستانی در میانکاله که زمستان ها آغاز به کار می کند + فیلم
او با بیان اینکه با تخریب پوشش گیاهی انهار و ورود رسوبات، جزیره های رسوبی در میانکاله تشکیل و پیش نیاز فعال شدن سم بوتولیسم ایجاد شده است، ادامه داد: درست است که حقابه میانکاله باید به این تالاب برسد اما این تالاب نیاز به آب کمی و کیفی سالمی دارد که در یک نظام همگام با طبیعت از مجاری درست، پس از جذب رسوبات و مواد سنگین و آلاینده به تالاب هدایت شود.

حر منصوری بر لزوم خودداری از کارهای شتاب زده تحت تاثیر رسانه ها تاکید کرد و گفت: مطالعه فراگیر زمین شناسی در میانکاله باید انجام و نوع رسوب، تاثیر رسوب بر زندگی جانداران و همه فاکتورهای موجود در آب و خاک منطقه و نهرهای ورودی بررسی و از هر حرکت هیجان زده خودداری شود.

این فعال محیط زیست افزود: با توجه به اتصال تالاب میانکاله به دریای خزر اگر تمام آب رودخانه نیل را هم به داخل میانکاله هدایت کنند تراز آب این تالاب هم سطح دریا می شود.

حر منصوری در خصوص پیش بینی خود از حجم تلفات امسال پرندگان گفت: با توجه به اینکه امسال در استان های مازندران و گلستان سیلی بوقوع نپیوست و در نتیجه رسوبات جدیدی نیز وارد تالاب نشده است پیش بینی می شود میزان تلفات پرندگان کمتر از سال گذشته باشد.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرگ پرندگان میانکاله آلودگی زیست محیطی بوتولیسم کاهش تراز آب دریای خزر فعال محیط زیست تالاب میانکاله وارد تالاب سال گذشته دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خواستار اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی پیکر شهدایی شد که توسط ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی اعدام شده و در گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس دفن شدند.

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد با ادامه تلاش تیم‌های پزشکی برای یافتن اجساد شهدایی که توسط ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی اعدام شده و در گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس دفن شدند، مجددا از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهیم تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی و تجیزات لازم را برای جست و جوی مفقودین و شناسایی اجساد شهدا به نوار غزه اعزام کنند، به ویژه اینکه هویت بیش از نیمی از ۲۹۲ جسدی که تاکنون در بیمارستان ناصر کشف شده‌اند، مشخص نشده است.

در این بیانیه آمده است: ما بر ضرورت تشکیل فوری کمیته مستقل بین‌المللی برای تحقیق در مورد این جنایت وحشیانه تاکید داریم که روز به روز ابعاد تازه‌تری از آن مشخص می‌شود، از جمله کشف گورهای دسته جمعی شامل اجساد بیماران و مجروحان غیرنظامی و زنان و کودکان که مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفتند، علاوه بر وجود نشانه‌هایی دال بر دفن زنده بعضی از آن‌ها.

حماس تأکید کرد: ما نسبت به چشم‌پوشی از این جنایات و ادامه سیاست حمایت از رژیم اشغالگر و سرپوش نهادن بر جنایات آن و مصون نگه داشتن جنایتکاران اسرائیلی از هرگونه مجازات هشدار می‌دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • دستگيری عاملان نزاع دسته جمعی در کوهدشت
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • شادی دسته‌جمعی برای گل انفرادی ارونوف (عکس)
  • طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گور‌های دسته‌جمعی
  • روز ۲۰۳ طوفان‌الاقصی| ادامه حملات هوایی و توپخانه‌ای
  • درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی