Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@09:40:50 GMT

آقایان، جشنواره تئاتر فجر که شوخی نیست!

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۰۴۹۸

آقایان، جشنواره تئاتر فجر که شوخی نیست!

اگر کسی به قطار جایزه‌های اهدا شده در این جشنواره نگاهی بیندازد، بی‌گمان با خود خواهد گفت تئاتر ایران چه سالی پُر بار را پشت سر گذاشته که چنین پایانی داشته است.

ولی واقعیت چیز دیگری است؛ آیین پایانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، یک شوخی تلخ بود. یک رویداد بی‌جان بود که برای جبران کوتاهی یک ساله گذشته مدیران هنرهای نمایشی، به اختصاص انبوهی از جایزه‌ها در بخش‌ها و شاخه‌های مختلف روی آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی با این ترفند هم آبی برای مسوولان و مدیران گرم نشد و بهناز جعفری، روی صحنه در سخنانی کوتاه به درستی گفت: «امشب احساس غریبی می‌کنم، احساس می‌کنم این جشن یک جشن غریب است. از همه منافذ این سالن، سوز غریبی می‌آید.»

این حس غریب و سرد، بر فضای آیین پایانی جشنواره ۳۹ تئاتر فجر چیره شده بود و پوشاک عجیب نوید محمدزاده هم، جُز جنجال در فضای مجازی، دستاورد دیگری برای برگزارکنندگان نداشت.

آیین دیشب تئاتر فجر، نمونه عینی رویدادی بود که با تکیه بر کمیت، قصد دارد بی‌کیفیت بودن خود را پنهان کند. آیا خود برگزارکنندگان این جشنواره، واقعا تعداد جایزه‌هایی را که اهدا کرده‌اند، شمرده‌اند؟ واقعا یک بار از خودشان نپرسیدند در کجای جهان، یک جشنواره تئاتر یا هر هنر دیگری، این همه بخش و شاخه و جایزه پشت سر هم ردیف می‌کند؟

این همه بخش‌های مختلف و این همه جایزه، هیچ نسبتی با واقعیت سال گذشته تئاتر کشور نداشت. مانند دیگر کارها، تنها برگزار شد تا پایان سال، دست مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای گزارش عملکرد، خالی نباشد.

مدیران تئاتر کشور و برگزارکنندگان جشنواره، از خودشان نپرسیدند هنری که برای یک‌سال تعطیل بوده، سالن‌هایش ورشکسته و هنرمندش بیکار شده است، جشن و جشنواره به چه کارش می‌آید؟ مگر این که به کار خود آقایان مسوول بیاید.

در حالی که هنرمندان کم‌توفع هنرهای نمایشی درگیر مشکلات مالی هستند، جوانان تحصیل‌کرده‌اش آینده شغلی ندارند و بخش خصوصی آن‌ که بار اصلی تئاتر کشور را در چند سال گذشته بر دوش کشیده، در آستانه فروپاشی است، آیین پایانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، بهترین نمونه برای آن ضرب‌المثل مشهور است که «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی.»

۵۷۵۷

کد خبر 1484753

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر تئاتر جشنواره تئاتر تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی از ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

در این راستا آثار تولیدی استان‌های مختلف کشور مورد بازبینی قرار گرفتند و در نهایت ۱۴ گروه نمایشی موفق به اخذ امتیاز لازم برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شدند.

از شهر کرج نیز نمایش «ایران» به نویسندگی احسان فلاحیان و کارگردانی شایان فلاحیان و نمایش «زنان مقاوم» به نویسندگی احسان فلاحیان و کارگردانی مرضیه ذاکری در این جشنواره پذیرفته شدند.

کد خبر 6088580

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد