Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:51:27 GMT

گفت‌وگوی برجامی جانسون و مرکل

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۱۰۶۶

گفت‌وگوی برجامی جانسون و مرکل

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دفتر نخست وزیری انگلیس، آن‌ها همچنین درباره وضعیت افغانستان، لیبی و همه‌گیری کرونا نیز بحث و تبادل نظر کردند.آن‌ها با اشاره به برنامه جهانی کواکس برای تسهیل دسترسی کشورهای فقیر به واکسن کرونا ، بر اهمیت حمایت از آن تاکید کردند.

مرکل و جانسون درباره تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش ضایعات کربنی نیز گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این گزارش بوریس جانسون نقش مهم آلمان را در چارچوب روابط دوجانبه و به عنوان متحد ناتو برای همکاری در زمینه‌های یاد شده مورد تاکید قرار داد.

رهبران دو کشور در بخشی دیگر از این گفت‌وگوی تلفنی، بازداشت الکسی ناوالنی چهره منتقد دولت ولادیمیر پوتین را محکوم کردند. نخست وزیر با تکرار ادعای برخورداری روسیه از سلاح شیمیایی نوویچوک تصریح کرد که دولت مسکو باید ضمن علنی کردن این موضوع به تعهداتش ذیل کنوانسیون تسلیحات شیمیایی پایبند باشد.

دو طرف توافق کردند که در اولین فرصت پس از فروکش کردن بحران کرونا با یکدیگر ملاقات کنند.

گفت‌وگوی رهبران دو کشور در خصوص توافقنامه هسته ای ایران، در حالی صورت می‌گیرد که تحریکات اروپا و آمریکا برای بازگشت برجام به ریل اصلی، در آستانه پایان ضرب الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

جمعه گذشته بوریس جانسون با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره برجام گفت‌وگو کرد. هم زمان وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو این توافق و آمریکا به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

آمریکا بدون در نظر گرفتن خروج این کشور از برجام و پیامدهای ناشی از آن، لغو تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به این توافق را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در اظهاراتی تکراری از ایران خواست تا عمل به تعهدات برجامی خود را از سرگیرد تا آمریکا نیز اقدامی مشابه انجام دهد.

آنتونی بلینکن به شبکه سی ان ان گفت: اگر ایران پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را از سر گیرد، ما نیز چنان خواهیم کرد و آن زمان با همکاری متحدان و شرکایمان تلاش می‌کنیم تا به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر دست یافته و همچنین مسائل دیگری مانند برنامه موشکی ایران را مطرح کنیم.

این در حالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیروز یکشنبه (۱۹ بهمن) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با ایشان، قضایای فضاحت‌بار اخیر آمریکا و سقوط ترامپ را افول آبرو، قدرت و انتظام اجتماعی و سیاسی آمریکا خواندند و با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.

 ایشان خاطرنشان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

برچسب‌ها برجام آنگلا مرکل انگلیس فرانسه واشنگتن اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین امانوئل مکرون بوریس جانسون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام آنگلا مرکل انگلیس برجام آنگلا مرکل انگلیس فرانسه واشنگتن اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین امانوئل مکرون بوریس جانسون انگلستان اخبار کنکور تعهدات برجامی تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران

به گزارش خبرگزاری صداسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پیش از عزیمت به باکو و به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، گفت: به این اجلاس به‌عنوان فرصتی برای بیان مواضع و انتقال نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به نخبگان و مقامات شرکت‌کننده نگاه می‌کنیم.

اسماعیلی درباره اهداف سفر به آذربایجان و شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها افزود: از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت‌ها که محور گفتگو‌های امسال است، استفاده می‌کنیم و با توجه به وضع ناعادلانه در نظامات بین‌المللی، باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر و آگاه‌سازی افکار عمومی استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: در این اجلاس به عنوان فرصتی برای ارائه برنامه‌های خودمان و انتقال نگاه انقلاب اسلامی به دیگر کشور‌ها نگاه می‌کنیم و دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بستر‌های لازم برای گسترش تعاملات دنبال می‌شود. ما در این راهبرد بیشتر معطوف به کشور‌های دوست و جهان اسلام به گفتگو‌های فرهنگی می‌پردازیم..

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در باکو از امروز تا جمعه ۱۴ اردیبهشت میزبان وزرای فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشور‌های مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح بررسی می‌شود.

پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • دواین جانسون اتهامات اخیرش را رد کرد؛ گمانه‌زنی از آینده راک در WWE
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران
  • گفت‌وگوی ویژه با مردی که افغانستان را راهی جام جهانی کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل