Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکسیناسیون علیه بیماری کرونا همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی آغاز شد و 100نفر از کادر درمان بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک اولین دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی»را دریافت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

به گزارش دیار آفتاب؛ پس از تأیید علمی واکسن کرونای روسی توسط وزارت بهداشت نخستین محموله این با عنوان «اسپوتنیک وی» روز پنجشنبه ۱۶ بهمن وارد ایران شد و قرار بر این است که دو میلیون دوز از این واکسن در هفته‌های آینده وارد کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تحقیقات بالینی و اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اثربخشی این واکسن علیه ابتلا به بیماری ۹۱.۶ درصد و بهترین پاسخ ایمنی از حدود ۶ هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن که نوع آن با واکسن نوبت اول متفاوت است ایجاد می‌شود.

تعداد نوبت دریافت واکسن «اسپوتنیک وی» دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از هم تجویز می‌شود. توصیه‌شده که حداقل ۲۱ روز رعایت شود، ولی اگر فردی با تأخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم نیست.

به گفته مدیر مرکز تحقیقات ملی روسیه واکسن «اسپوتنیک» در برابر نوع جهش‌یافته از ویروس کرونا نیز مقاوم است و افراد واکسینه شده را از آن محافظت می‌کند

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با واردات واکسن روسی از بین واکسن‌های موجود با بیان اینکه برای واردات چند فاکتور داریم می‌گوید: اولین فاکتور این است که واکسن در کشور سازنده به تعداد زیاد مصرف‌شده باشد و واکسن روسی بیش از ۱.۵ میلیون دوز در روسیه مورداستفاده قرارگرفته است.

وی می‌افزاید: دوم اینکه کشورهای قانونمند در حوزه دارو آن را خریداری کرده باشند و در مورد واکسن اسپوتنیک روسیه کشورهایی  مثل آرژانتین و برزیل نیز آن را خریداری کرده‌اند و ایران شانزدهمین کشور خریدار این واکسن است و ۲۵ کشور سفارش خرید این واکسن را داده‌اند، در حال حاضر علاوه بر داخل روسیه، تزریق این واکسن در کشورهای بلاروس، آرژانتین و صربستان نیز آغازشده است.

برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ نیز در ایران اما پس از ورود اولین محموله واکسن روسی، امروز ۲۱ بهمن ۹۹ به شکل نمادین با حضور مجازی رئیس‌جمهور و همچنین حضور سعید نمکی وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران آغاز شد

.

(تزریق اولین دوز واکسن روسی به فرزند وزیر بهداشت)

اولین دوز از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با تزریق به پارسا نمکی پسر وزیر بهداشت آغاز شد و در ادامه این برنامه در ۶۳۵ بیمارستان کشور برای گروه‌های در اولویت آغاز خواهد شد.

اولین گروهی که واکسینه می‌شوند، پرسنل بخش کرونا و ICU هستند که مستقیماً با افراد مبتلا به کووید ۱۹ در ارتباط هستند و سپس مراکز نگهداری سالمندان، معلولین و جانبازان در اولویت هستند.

سهمیه استان مرکزی در مرحله نخست واکسیناسیون، ۲۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک روسی است که تزریق آن هم‌زمان با برنامه کشوری از امروز با اولویت برای کادر درمان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اراک آغازشده است.

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اعلام این خبر گفت: ۶ هزار و ۲۰۰ نفر از کادر درمان استان مرکزی شامل پزشک، پرستار و همکاران آزمایشگاهی جامعه هدف برای واکسیناسیون استان مرکزی هستند.

وی افزود: هر فرد ۲ مرحله در فاصله سه هفته باید واکسن کرونا را تزریق کند تا علیه ویروس کرونا مصونیت پیدا کند و مرحله بعدی تزریق واکسیناسیون کرونا با تصمیم وزارتخانه برای سایر کادر درمان اورژانس تزریق خواهد شد.

(تزریق اولین دوز واکسن روسی به کادر درمان بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) اراک)

با توجه به اینکه واکسن کرونای ایرانی نیز در حال سپری کردن مرحله تست بالینی قرار دارد و تا به حال نتایج بسیار خوب و موفقیت‌آمیزی را در پی داشته است می‌تواند در اوایل سال جدید مورداستفاده عمومی قرار بگیرد اما مسئولین بهداشت و درمان کشور طی ماه‌های اخیر در تلاش بودند تا در بین واکسن‌های موجود در دنیا با توجه به میزان اثربخشی و تأییدیه‌های علمی از طریق واردات واکسن مطمئن نیز واکسیناسیون را برای برخی گروه‌ها آغاز کنند.

حال همان‌طور که گفته شد در بین واکسن‌های موجود و بر اساس تحقیقات متخصصان داخلی و بازخوردهای بین‌المللی در کشورهای مختلف تاکنون واکسن روسی «اسپوتنیک وی» توانسته است با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی اعم از میزان اثربخشی و حداقل عوارض جانبی توجهات بسیاری کشورهای بزرگ را نیز به خود جلب کند.

هم‌اکنون نیز بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا به‌خصوص کادر درمانی می‌تواند ضمن مصون‌سازی بخشی از جامعه فرآیند واکسیناسیون عمومی را نیز تسریع کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واکسن کرونا استان مرکزی واکسن روسی کادر درمان اولین دوز دوز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند