Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@21:51:47 GMT

شخصیت فرهنگی و ادبی امام(ره) در ایران و جهان بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۳۰۲۲

شخصیت فرهنگی و ادبی امام(ره) در ایران و جهان بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو، وبینار «بازتاب شخصیت فرهنگی و ادبی امام(ره) در ایران و جهان» با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیختگان برگزار و سبک شعر و شاعری امام خمینی(ره) بررسی شد.

در این وبینار که محمود اکرامی از ایران، اخلاق احمد از هند، علیرضا قزوه از ایران، سید عبدالله حسینی از آفریقای جنوبی، سید نقی عابدی از هندی‌های مقیم کانادا، یاورعباس میر از هند، رضا اسماعیلی از ایران، امیر عاملی از ایران، جواد عسگری از هند و مهدی باقر خان از هند و جمعی از اساتید، نخبگان و فرهیختگان حضور داشتند، در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این وبینار به عهده مهدی باقرخان، شاعر و ادبیات شناس هندی بود که به زبان‌های اردو و فارسی تسلط کامل دارد. وی همچنین دو غزل برای حضرت امام خمینی(ره) سرود.

قزوه در سخنانی، امام خمینی(ره) را شاعری دانست که شعر از سرریزهای معرفت عارفانه او سرچشمه می‌گیرد.

در ادامه، محمود اکرامی، شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه در باره اشعار امام راحل اظهار کرد: بدون تردید امام خمینی(ره) یکی از بزرگان سیاست، فقاهت، عرفان و فرهنگ است و تأثیر عمیقی بر ادبیات ایران و جهان گذاشت و اثرات ایشان در حوزه شعر هم بسیار عمیق است، بخصوص در حوزه محتوای شعر ایران تأثیر امام(ره) بسیار ارزشمند و ستودنی است.

رضا اسماعیلی، از استادان شعر و نقد ایران نیز در سخنانی، گفت: تاریخ ادبیات ایران همواره پر از حضور شاعرانی است که در کنار شعر حکیم و عارف و عالم دینی بوده‌اند، مثل شیخ سعدی یا شیخ بهایی که اینان گاهی از شعر هم برای ترویج نشر آموزه‌های انسانی و وحیانی استفاده می‌کردند و حضرت امام خمینی(ره) نیز از شمار همین افراد بودند.

سیدتقی عابدی، از هندیان مقیم کانادا نیز با توجه به شعر امام خمینی(ره) و شعر فیض احمد فیض از بزرگان شعر پاکستان که بعد از اقبال یکی از بزرگان شعر آن سامان  است، پرداخت و به شعر این شاعر بزرگ پاکستانی اشاره کرد.

امیر عاملی، از شاعران، منتقدان و استادان خوشنویسی ایران نیز در باب ابعاد عرفانی و عاشقانه امام خوبی ها و مهربانی ها سخن گفت.

جواد عسگری و مهدی باقر، از ادیبان کشور هندوستان تأثیرات شعر امام(ره) در دیگر ملل فارسی زبان به خصوص هند را یادآور شدند که دیوان امام بارها به شکل کامل به زبان اردو در هند منتشر شد و بسیاری از شاعران فارسی زبان و اردو زبان هند تحت تأثیر فکر و اندیشه آن حضرت بودند و بسیاری اشعار خود را تقدیم به آن معلم بزرگ انسانیت کردند.

کد خبر 5143171

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره وبینار شهر دهلی نو انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تازه های نشر رونمایی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران جشنواره شعر فجر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتشارات سوره مهر نشر 27 بعثت رایزنی فرهنگی کتاب سال نقد کتاب امام خمینی ره امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۳۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سجاد شریفی در خطبه‌های نماز جمعه امروز کازرون اظهار داشت: اهل بیت (ع) چراغ راه هستند و مسیر حق را مشخص نموده‌اند.

امام جمعه موقت شهرستان کازرون با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق (ع) رئیس مکتب تشیع ادامه داد: یاران و شیعیان امام صادق (ع) در روایات سه صنف و ویژگی دارند که دسته اول ما را وسیله برای دنیای خود قرار دادند، دسته دوم کسانی که ما را وسیله عزت و آبروی خودشان در دنیا قرار می‌دهند که عاقبت به خیر نیستند و دسته سوم که امام از آنها اعلام رضایت می‌کند کسانی هستند که سنخیت و شناخت با امام زمان خودشان دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی به مناسبت‌های اخیر هفته کارگر و هفته معلم اشاره داشت و تصریح داشت: موتور متحرک کشور کارگران عزیز و تربیت نسل آینده از ویژگی‌های فرهنگیان است.

وی بیان داشت: صدای صدور انقلاب خمینی کبیر (ره) و تحقق وعده‌های امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از دانشگاه‌های جهان امروز شنیده می‌شود و زمینه سازی حرکت بیداری و خیزش آزادی خواهان جهان برای ظهور یگانه منجی عالم بشریت نیز در جهان شنیده می‌شود.

‌خطیب نماز جمعه امروز کازرون افزود: حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران امروز در جهان در مبارزه با اسرائیل آشکارتر می‌شود و همراهی با مردم مظلوم یک وعده الهی است.

حجت السلام شریفی خاطرنشان کرد: اقدام راهبردی ایران در عملیات وعده صادق جبهه کفر را به زانو در آورد و الان نوبت وعده صادق اقتصادی مسئولان کشور به مردم است.

کد خبر 6095793

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی