Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی،‌ مبارزه همه جانبه با فساد،‌ ایجاد محاکم تخصصی برای موضوعات تجاری بین دو کشور، تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند و عفو تعدادی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور از موضوعات مورد مذاکره و توافق میان ایران و عراق بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز در پی سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه به عراق گفت‌وگو دو جانبه بین رئیس قوه قضاییه جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی قضایی عراق برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این جلسه توافقاتی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق صورت در ۵ محور صورت پذیرفت که به شرح زیر است:   ۱. پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی طی مذاکرات دوجانبه آیت الله رئیسی و فائق زیدان، طرف عراقی ضمن تاکید بر پیگیری کامل این جنایت و برخورد با تمام عوامل دخیل در آن، جزئیاتی را از روند تحقیقات تا صدور حکم جلب رئیس جمهور سابق آمریکا را بازگو کرد.   ۲. تاکید بیش از پیش بر مبارزه همه جانبه با فساد در این جلسه  توسعه اقتصادی مانند یک پنجره ای است که گشوده می شود و نظارت ها و بازرسی ها مانند توری هستند که مانع گذر حشرات موذی که در واقع همان مفسدان اند می شود. همچنین در این نشست بر شفافیت اموال و دارایی های مسئولان به عنوان یکی از عوامل مهم بازدارندگی از فساد تأکید شد و بر انتقال تجربه کشورمان در زمینه راه اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان توافق شد و  طرف عراقی نیز برای برخورد با مفسدین متواری و استرداد آن ها به ایران اعلام آمادگی کرد.   ۳. ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی موضوعات تجاری بین دو کشور  در این دیدار آیت الله رئیسی پیشنهاد تاسیس محاکم تخصصی برای رسیدگی آسان و سریع در خصوص اختلافات احتمالی در روابط تجاری بین تجار ایران و عراقی را مطرح کرد که مورد توافق واقع شد و توافق مهمی برای ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور صورت پذیرفت. با این توافق به اذعان تجار و اتاق های بازرگانی ایران و عراق روند سرمایه گذاری در دو کشور با به وجود امدن شرایط امنیت سرمایه گذاری به یکباره چندین پله صعود خواهد داشت   ۴. وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند بیش از ۳۵ هزار زن ایرانی همسر عراقی دارند اما وضعیت تابعیت آنان مشخص نیست. مقامات قضایی ایرانی در این دیدار به صورت جدی حقوق این بانوان را پیگیری کردند و در نهایت با توافق حاصل شده بین دو طرف، یک کمیته مشترک از قوه قضائیه و وزارت خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه فائق زیدان تشکیل شد تا این مساله به سرعت مرتفع شود.   ۵. عفو تعدادی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور با رایزنی های آیت الله رئیسی و فائق زیدان، دو طرف به این توافق رسیدند که بخش قابل توجهی از زندانیان ایرانی شامل عفو ریاست جمهوری عراق قرار گیرند و سایر زندانیان نیز برای گذراندن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند. آیت الله رییسی نیز از پیشنهاد عفو تعدادی از زندانیان عراقی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و موافقت رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد خبر داد و مقرر شد تعدادی از زندانیان ایرانی که در عراق تحمل حبس می‌کنند برای سپری کردن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند.   انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: زندانیان ایرانی تعدادی از زندانیان محاکم تخصصی ایران و عراق تجاری بین آیت الله دو کشور بین دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۳۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، "رانیل دیکره مسینکه" رئیس جمهور کشور سریلانکا در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رئیس جمهور ایران و وزیر نیرو برگزار شد، ضمن قدردانی از دولت ایران و شرکت‌های مهندسی ایرانی به منظور اجرای این پروژه عظیم فنی – مهندسی صنعت آب و برق، گفت: دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری در مسیر پیشبرد و عملیاتی کردن این پروژه عظیم در سریلانکا وجود داشت اما به همت مهندسان ایرانی با وجود همه این محدودیت‌ها، در نهایت پروژه بزرگ و چند منظوره اومااویا نهایی و به مرحله اجرا رسید.

وی در ادامه به تمدن کهن و باستانی دو کشور ایران و سریلانکا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز شاهد قرار گرفتن دو کشور دارای تمدن کهن و سیستم‌های آبیاری باستانی به منظور همکاری در زمینه اجرای پروژه‌های مهندسی شده انتقال آب و تولید برق هستیم.

رئیس جمهور کشور سریلانکا یادآور شد: پیشبرد طرح‌های صنعت آب به منظور بهره‌برداری از منابع آبی موجود به نفع مردم ساکن در این منطقه خواهد بود و خوشبختانه در کنار اجرای پروژه بزرگ انتقال آب و نیز تولید و توزیع برق توسط متخصصان ایرانی، این دانش و تکنولوژی به مردم سرزمین سریلانکا منتقل شد.

به گفته وی، بی تردید بدون همکاری ایران و انتقال توانمندی و تکنولوژی مهندسان ایرانی انجام این پروژه بزرگ و انتقال آب به مناطق دارای بحران و تنش آبی سریلانکا غیرممکن بود.
دیکره مسینکه در ادامه با تاکید بر اینکه مهارت‌ها و تکنولوژی فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است، اظهار کرد: ایران نمونه کشوری است که موفق شد تکنولوژی و دانش فنی را در همه حوزه‌ها با خوداتکایی ایجاد کند، ارتقا دهد و پیشرفت‌های چشمگیری را در این مسیر کسب کند.
وی یادآور شد: ایران و سریلانکا به عنوان دو کشور جنوب آسیا در صدد کسب هویت و استقلال خودشان هستند و بی‌تردید اجرای پروژه‌هایی در سایه همکاری‌های مشترک بین دو کشور، رویکرد این کشورها را در تحققق استقلال هویتشان تقویت می‌کند.
رئیس جمهور کشور سریلانکا خاطرنشان کرد: به واسطه اجرای پروژه بزرگ و چند منظور اومااویا، ایران توانست با بهره‌مندی از ظرفیت و توان متخصصان خود، از طریق سدسازی آب را به منطقه خشک انتقال دهد که با نعمات فراوانی برای آیندگان نیز همراه خواهد شد.

کد خبر 6087676 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران