Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محسن حیدری در دیدار با مدیرکل پدافند غیرعامل استان در زاهدان اظهار داشت: مدیریت ریسک در هواشناسی برای عدم مواجهه با بحران است در واقع با مدیریت ریسک آسیب‌های متأثر از مخاطرات جوی به حداقل ممکن یا صفر می‌رسد.

او با اشاره به سیل دی ماه ۱۳۹۸ افزود: اگر زیرساخت‌های استان با لحاظ ظرفیت‌های اقلیمی شکل می‌گرفت، در سیل دی ماه سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان خسارت مادی برجای نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: داده‌های اقلیمی استان از دهه‌های اخیر تا کنون در حال ثبت است و می‌تواند عامل مهم و ظرفیتی اثرگذار در توسعه پایدار استان باشد، اما آنطور که باید از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

حیدری اضافه کرد: هر جا خسارتی در اثر وقوع پدیده‌های جوی به زیرساخت‌های استان وارد شود، نشان می‌دهد که آن زیرساخت بر اساس ظرفیت اقلیمی آن منطقه ایجاد نشده است. در واقع آن زیرساخت با پیوست اقلیمی مناسب و واقعی احداث نشده است.

خسارت سیل و طوفان نشانه‌ای از نبود ملاحظات اقلیمی است

او  تصریح کرد: اگر تمامی طرح‌های توسعه استان بر پایه داده‌های هواشناسی و پیوست‌های اقلیمی ایجاد شود، مدیریت ریسک مخاطرات جوی به خودی خود اجرا شده است و دیگر نگرانی بابت اثرات مخرب پدیده‌های مخرب جوی نخواهیم داشت.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: سقوط تیر‌های برق در اثر وزش باد، مسدود شدن جاده‌ها در اثر طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر شهری، خسارت سیل به زیرساخت‌های برق، مخابرات و آب و... از جمله مصادیق عدم رعایت ظرفیت‌های اقلیمی در زمان اجرای این زیرساخت‌ها است.

حیدری با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور سیل خیز دنیاست، ادامه داد: سالانه ۴.۵ میلیارد نفر از جمعیت دنیا متأثر از پیامد‌های سیل هستند که در ایران و استان سیستان و بلوچستان نیز جمعیت قابل توجهی این شرایط را دارند.

او در ادامه فلسفه وجودی هواشناسی را کاهش اثرات مخرب پدیده‌های مخاطره آمیز جوی و حفظ جان و مال مردم از گزند این پدیده‌ها دانست و گفت: دسترسی به ۷۰ سال داده‌های هواشناسی در زاهدان یک ظرفیت ماورای تصور است که در کمتر جایی از ایران می‌توان نمونه آن را سراغ داشت؛ بنابراین باید تلاش کرد تا از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده شود.

«پیشگیری» و «آمادگی» در مدیریت بحران بی معناست

میثم مرادیان مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت هواشناسی در اجرای مدیریت ریسک، گفت: ریسک قابل مدیریت است و مدیریت ریسک در عمل باید قبل از وقوع بحران اتفاق بیفتد، اما در مدیریت بحران، بحران اتفاق افتاده است بنابراین در شرایط بحران نه آمادگی معنی دارد و نه پیشگیری ممکن است؛ لذا همه کار‌ها را باید قبل از وقوع بحران انجام داد که تبدیل به بحران نشود.

او  با بیان اینکه پدافند غیر عامل در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی است افزود: در هر جایی که لازم باشد، پدافند کمک می‌کند و این کمک برای دستگاه‌های تخصصی که نقش پدافندی پررنگی در معادلات اجتماعی دارد، ویژه‌تر است.

مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان اضافه کرد: دستورکار پدافند غیر عامل نه بخشی است، نه گروهی و نه سیاسی فکر می‌کنیم زیر ساختار و هدف ما اقتدار کشور و همه شهروندان است.

مرادیان با اشاره بر اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نگاه ویژه‌ای به هواشناسی است، ادامه داد: در طرح‌های کالبدی باید پیوست‌های اجتماعی-پدافندی و هواشناسی به صورت دقیق اجرا شود.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پدافند غیرعامل هواشناسی سیستان وبلوچستان سیستان و بلوچستان پدافند غیرعامل مدیریت ریسک زیرساخت ها پدیده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد

ایسنا/هرمزگان مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور یک هشدار سطح نارنجی و یک هشدار سطح زرد هواشناسی در سطح استان خبرداد.

مهرداد حسن‌زاده شامگاه ۱۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدارهای هواشناسی گفت: در روزهای آینده شرایط ناپایدار جوی و دریایی استان ناپایدار است و شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج‌شنبه این هفته خواهیم بود.

وی عنوان کرد: این سامانه با رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و تندباد لحظه‌ای همراه خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: روز پنج‌شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت دارد.

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

این مسئول گفت: همچنین بر این اساس هشدار سطح زرد هواشناسی شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود.

وی گفت: بر اساس این سامانه رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات را شاهد خواهیم بود.

حسن‌زاده تصریح کرد: در نتیجه فعالیت این سامانه، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع خود داری شود و از استحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی اطمینان حاصل شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌ کردن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی و رعایت نکات ایمنی به‌عمل آورند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • روند اجرای نهضت ملی مسکن شهر بوشهر تسریع شود
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز