Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۳۱ هزار پرونده خسارت سیل در این حوزه تشکیل و ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده پرداخت شده است.

دکتر اسفندیار حسنی مقدم در جلسه ویدئو کنفرانس تجلیل از برگزیدگان ملی کشاورزی اظهار کرد: حدود ۵۷۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های سیل در بخش کشاورزی استان هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: علاوه بر کمک‌های بلاعوض، ۱۱۱ میلیارد تومان به بازسازی زیرساخت‌ها اختصاص یافت، ۱۶۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت پرداخت و ۱۸۰ میلیارد تومان برای استمهال وام کشاورزان متضرر به مدت سه سال اختصاص داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: امسال ٣٠٠ هزار تن انواع نهاده‌های دامی تهیه‌شده و در حال توزیع است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه بذر اصلاح‌شده منجر به افزایش عملکرد می‌شود، اضافه کرد: سالیانه ۲۵ هزار تن بذر در استان تولید و فرآوری می‌شود و درحالی‌که پیش از این دو تا سه رقم بذر گندم در استان تولید می‌شد اما اکنون ۲۵ رقم اصلاح شده برای مناطق سردسیر، گرمسیر، معتدل، گندم دیم و آبی در لرستان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه یک‌میلیون اصله نهال مثمر و دو برابر این رقم نهال غیرمثمر میان مردم استان توزیع می‌شود، بیان کرد: تا پایان امسال توزیع انواع نهاده‌ها بین دامداران و مرغداران به بیش از ٣٠٠ هزار تن می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: همچنین واکسیناسیون دام و طیور به میزان ۲۴۰ هزار دوز برای دام سنگین، ۱۸ میلیون دوز برای دام سبک و ۸۴ میلیون دوز برای طیور (۸۰ میلیون دوز مرغداری‌های صنعتی و چهار میلیون دوز مرغداری‌های بومی) صورت می‌گیرد که تمامی این موارد، توزیع نهاده و کود شیمیایی با یارانه دولتی است.

حسنی مقدم با بیان اینکه طرح‌های نوین آبیاری قبل انقلاب در لرستان اجرا نشده است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۵۸ هزار هکتار از زمین‌های آبی به این سیستم‌ها مجهز شده که ۳۰ هزار هکتار آن طی هشت سال اخیر بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی استان با ظرفیت ۱۱ هزار هکتار در حال ساخت یا بهره‌برداری هستند ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر از مجموع ۲۷۰۰ کیلومتر کانال آب بر کشاورزی لرستان بتونی شده که ۳۰۰ کیلومتر آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: سالانه ۱۴۰۰ کیلوگرم از سطح ۴۲۰ هکتار اراضی زعفران استان برداشت می‌شود و دو درصد زعفران جهان متعلق به این استان است.

حسنی مقدم خاطرنشان کرد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی لرستان قبل از سال ۹۳ حدود ۹ دهم اسب بخار بود و اکنون با یک و هفت‌دهم درصد اسب بخار ارتقا یافته و با توزیع بیش از ۲۱ هزار دستگاه تراکتور، اکنون به ازای هر ۳۱ هکتار زمین کشاورزی لرستان یک دستگاه تراکتور فعال است.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری لرستان را بسیار مطلوب برشمرد و افزود: سال‌های گذشته ۲۷۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با ۲۰۰ میلیارد تومان در استان انجام شد که زمینه‌ساز ذخیره ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: برگزیدگان ملی بخش کشاورزی بر اساس شاخص‌هایی چون افزایش عملکرد، کیفیت و پایداری تولید، حفاظت از منابع، محصول استراتژیک و ارزش‌افزوده محصول یا فعالیت انتخاب شده‌اند و کمیته‌های ارگانیک، آب‌وخاک، صنایع تبدیلی و بازرگانی، باغبانی، ترویج، دام، زراعت، شیلات و منابع طبیعی با ۸۰۰ کارشناس در این راستا فعالیت داشته است.

حسنی مقدم بیان کرد: ۱۵۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی لرستان ۲.۹ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی را با ارزش‌افزوده هفت هزار میلیارد تومان در لرستان تولید می‌کنند.

گفتنی است، در لرستان ۴۰۰ پرونده مشخصات بهره‌برداران بخش کشاورزی برای این مراسم تشکیل و در نهایت ۶۲ نفر به‌عنوان نمونه استانی و ۶ نفر نمونه ملی انتخاب شده‌اند.

در این مراسم از غلامرضا سیف از شهرستان دلفان به‌عنوان بهره‌بردار نمونه تجمیع مدیریت یکپارچه، رضا یاراحمدی از دورود به‌عنوان بهره‌بردار نمونه اصلاح و احیای اراضی واگذاری، عبدالله عبداللهی از خرم‌آباد به‌عنوان مرتع‌دار نمونه و احسان رجبی از ازنا به‌عنوان تولیدکننده نمونه جو دیم با برداشت ۴۱۵۰ کیلوگرم در هکتار، چهار برگزیده ملی لرستان تجلیل شد.

همچنین عظیم دریکوند از خرم‌آباد و فرزاد خوش یار از سلسله به ترتیب با عناوین بیمه‌گذار نمونه بخش کشاورزی و مجری نمونه حفاظت از منابع طبیعی شایسته تقدیر شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ارگانیک آب و خاک گندم دیم دولت تدبیر و امید ازنا ارگانيك خرم آباد لرستان انقلاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میلیارد تومان بخش کشاورزی هزار هکتار میلیون دوز حسنی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود

برخی از شالیکاران در شهرستان محمودآباد همچنان سهمیه کود خود را دریافت نکردند، استفاده از کود در زمین‌های کشاورزی بسیار با اهمیت است و موجب رشد سریع ریشه و تشکیل دانه در گیاهان می‌شود از طرف دیگر کود‌های شیمیایی تاثیر مثبتی بر حاصلخیزی خاک و رشد بذر دارد، این موضوع شالیکاران را نگران کرده است.

از سوی دیگر با مشکلاتی از قبیل سهمیه سوخت کشاورزی و همچنین دریافت پروانه چاه به دلیل خشکسالی‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام، با پیگیری‌های فراوان جهت دریافت سهمیه کود و سوخت کشاورزی با توجه به فصل خشکسالی و انجام کاشت برنج و نیاز به کوددهی هنوز نزدیک به ۵۰ درصد از کشاورزان در شهرستان محمودآباد هیچگونه سهمیه کودی دریافت نکردند و برای دریافت پروانه چاه ۲ سال زمان لازم است و متاسفانه در زمان برداشت برنج کشاورزان برنج وارد می‌شود و مشکلات شالیکاران دوچندان می‌شود.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • جبران خسارت‌های سیل به روستای قطرم بافق