آخرین اخبار سینما در روزی که گذشت
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۵۶۱۲
سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد.
خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازگشایی سینماها در آستانه جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم در نوع خود خبری خودب برای دوست داران هنر هفتم است و باید دید تا پایان سال و دو ماه باقی مانده از زمستان این بازگشایی چه نتیجه ای را برای سینمای کشور رقم می زند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
«خانه مستند اردبیل» افتتاح شد/ تقدیر از پیشکسوتان استان
همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خانه مستند اردبیل با حضور مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افتتاح شد.
همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، خانه مستند اردبیل افتتاح شد.
این مراسم عصر دیروز یکشنبه ۱۹ بهمنماه ۹۹ و با حضور محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل ارشاد اردبیل، محمد شکیبانیا معاون مستند مرکز، غریب منوچهری معاون هنری و سینمایی ارشاد اردبیل، میردولت موسوی مدیر انجمن سینمای جوان اردبیل، رضا صیامیزاده مدیر خانه مستند اردبیل، سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش مرکز و جمعی از مستندسازان و مسئولان محلی، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد.
در این مراسم، پس از گزارش مدیر خانه مستند اردبیل و سخنرانی مدیرکل ارشاد اردبیل، محمد حمیدیمقدم اهداف، وظایف و چشمانداز خانههای مستند استانها را تبیین و اظهار کرد که ایران، فقط تهران نیست و فیلمسازان بالفعل و بالقوهای در استانها وجود دارند که باید شناخته شده و به کار گرفته شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: مأموریت و نحوه کار این مرکز، گسترش و ارتقای زبان سینماست؛ لذا در پی ایجاد شعبه در کشور نبوده و با مشارکت و بهرهگیری از تشکلهای مردمنهاد، به دنبال انجام این مهم و همچنین عدالت فرهنگی در کشور است.
حمایت از طرحهای تولید مستند در استانها که با استانداردهای مرکز گسترش همراه باشند، از جمله محورهای دیگر صحبتهای حمیدی مقدم بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
در ادامه این مراسم، از مستندسازان پیشکسوت و موفق سینمای مستند اردبیل تقدیر به عمل آمد.
ابتدا اصغر جاوید مستندساز پیشکسوت اردبیل مورد تقدیر واقع شد. او در سال ۱۳۴۸ با مستند آئینی «میلاد عاشورا» جایزه بهترین مستند جشنواره فیلمسازان آسیا و اقیانوسیه ABU را به دست آورده بود.
سپس از مستندسازان اردبیلی که در ۵ سال اخیر موفق به کسب جوایزی از جشنوارههای ملی و بینالمللی شده بودند، با اهدای لوح و هدیه نقدی تقدیر شد. این مستندسازان عبارت بودند از آتبین حسینی، هانیه مرادی، عبدالله عزیزی، میردولت موسوی، لیلا نوروزی و رضا جمالی.
در ادامه، از بابک طاهری، لیلا احدی، مریم صبوری، حسن ملکی، عبدالله شکری، محبوب شکرزاده و مرتضی عدلی که در جشنوارههای ملی و بینالمللی حضور داشته و بعضاً نامزد دریافت جایزه شده بودند هم با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.
نشست صمیمی مدیرعامل، معاون مستند و مدیر پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مستندسازان استان اردبیل، از دیگر دستاوردهای آغاز به کار این خانه مستند بود که آنها به ذکر مشکلات خود و چگونگی رسیدگی به طرحهای معوق و… پرداختند.
مشاوران انتخاب مستند جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی معرفی شدند
گروهی متشکل از ۷ سینماگر، چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی را به عنوان مشاوران انتخاب آثار بخش مستند همراهی میکنند.
مشاوران انتخاب چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در بخش مستند معرفی شدند.
این گروه متشکل از سید صادق جعفری، محسن سخا، جعفر نجفی، روح الله مولوی، سجاد ایمانی، برهان احمدی و محمدرضا کیوانفر است.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بینالمللی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد.
هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار انتخاب و معرفی شدند
دبیر چهارمین جشنواره فیلم ایثار طی احکامی جداگانه اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره را انتخاب و معرفی کرد.
سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید به عنوان دبیر چهارمین جشنواره فیلم ایثار هیأت داوران این دوره از جشنواره را متشکل از ۵ فعال و هنرمند شناخته شده در عرصه فرهنگ و هنر، انتخاب و معرفی کرد.
مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه های یک و دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، از چهره های با سابقه در عرصه تهیه کنندگی فیلم و مجموعه های تلویزیونی و کارشناس حوزه رسانه است که در هیأت داوری چهارمین جشنواره فیلم ایثار حضور دارد.
مهدی آذرپندار نیز یکی دیگر از اعضای هیأت داوران جشنواره چهارم فیلم ایثار است. وی از مرداد سال ۹۷ تاکنون مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما را بر عهده دارد. آذرپندار پیش از این در کارنامه کاری خود قائم مقامی خانه تولیدات جوان شبکه سه، مدیریت مرکز آفرینش های هنری سازمان بسیج، مدیریت مرکز فیلم و نمایش معاونت فرهنگی سازمان بسیج و عضویت در شورای عالی فیلمنامه سیما را به ثبت رسانده است.
محمدرضا وطن دوست نویسنده، کارگردان، تهیه کننده، پژوهشگر و مدرس سینما نیز دیگر عضو هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار است. وی دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش سینمای مستند است و تا کنون بیش از ۸۰ جایزه ملی و بین المللی را دریافت کرده که از جمله این جوایز می توان به جایزه بهترین فیلم اول سینمایی از جشنواره جهانی «مونترال» کانادا در سال ۲۰۰۹ و جایزه نگاه هنری از جشنواره بین المللی «بیگ اسکای» آمریکا در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.
مرجان ریاحی فیلمنامه نویس، مستندساز، داور بین المللی، مدیر و مؤسس نخستین رسانه تخصصی سینمای مستند و فیلم کوتاه آسیا با عنوان «پایگاه خبری فیلم کوتاه»، یکی دیگر از چهره هایی است که در هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار حضور دارد.
همچنین مریم رستمی مدرس و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون یکی دیگر از اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره است. وی دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران، برنده جوایز هنری متعددی از جمله تندیس بهترین بازیگری از جشنواره تلویزیونی مراکز صدا و سیمای کشور شده است.
چهارمین دوره جشنواره ملی فیلم ایثار با دبیری سیدمرتضی حسینی و با شعار «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی» در اسفند سال ۹۹ برگزار می شود.
«فیلم مستند»، «فیلم کوتاه داستانی»، «فیلم کوتاه پویانمایی»، «فیلم کوتاه داستانی ۱۲۰ ثانیه ای با موضوع ایثار اجتماعی»، «نماهنگ» و «بخش ایده، طرح و فیلمنامه های کوتاه ۱۲۰ ثانیه ای با موضوع ایثار اجتماعی»، بخش های مختلف این دوره از جشنواره فیلم ایثار را تشکیل می دهند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما اخبار سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما اخبار سینمای ایران جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی چهارمین جشنواره فیلم ایثار فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره از جشنواره سینمای مستند سینمای ایران هیأت داوران بین المللی حمیدی مقدم مرکز گسترش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۵۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید، اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد: زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد.
به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود: من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است: وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است: بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد. «دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت.
سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند. ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است: اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود: بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند.
در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد، اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم، اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
منبع: روزیاتو
tags # بازیگر سینما ، سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!