Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:32:46 GMT

چاپ سلول‌های زنده با چاپگرهای سه‌بعدی

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۵۹۸۷

چاپ سلول‌های زنده با چاپگرهای سه‌بعدی

فناوری چاپگرهای سه‌بعدی که با زیست‌مواد می‌توانند بافت‌های مبتنی بر سلول‌های زنده را تولید کنند، توسط یک شرکت فناور داخلی بومی سازی شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مجموعه‌های فناور چاپگر سه‌بعدی زیستی بر پایه نیوماتیک با قابلیت چاپ سلول‌های زنده در محیط تمیز طراحی کرده و توسعه داده است که به کمک آن می‌توان بافت‌های مصنوعی را با دقت و سرعت بالا تولید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون نمونه‌های تجاری این دستگاه در حال فعالیت در مراکز پژوهشی و ارائه خدمت به استادان و دانشجویان حوزه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی است. با ارائه این محصول به محققان و فعالان فناور، زمینه تولید فرآورده‌های پرکاربرد در حوزه زیستی و سلامت فراهم می‌شود.

مدل‌های مختلف این دستگاه با استفاده از قطعه‌ها و قابلیت‌های مختلف، از قابلیت چاپ انواع هیدروژل حاوی سلول، بایومتریال‌های کامپوزیت حاوی پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر و ترکیبی از هردو عنصر را دارد.

این دستگاه با قابلیت کنترل دما از صفر تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد این امکان را می‌دهد که طیف وسیعی از مواد را به چاپ برساند. قابلیت‌های لینک کردن با استفاده از نور فرابنفش این چاپگر با استفاده از دو منبع نور، قدرت بالا را در محدوده طول موج ۳۶۵ و ۴۰۵ نانومتر ارائه می‌کند. دستگاه به گونه‌ای ساخته شده که جابه‌جایی آن آسان است و می‌توان آن را به مکان‌های خاص انتقال داد.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، فعالان فناور این شرکت، قابلیت جابه‌جایی بستر دستگاه را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بتواند با دقت ۵ میکرون در هر جهت حرکت کند. چاپگر زیستی با قابلیت چاپ پلیمرها و هیدروژل‌ها در محیطی بدون آلودگی و ذرات معلق، می‌تواند راه را برای چاپ سلول هموار کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاپ سلول دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

از زمان های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آنها می شود اما این فرضیه تا چه حد درست است.

رنگ مو توسط رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه مو تعیین می‌شود و با توقف تولید این رنگدانه‌ها، رنگ مو تغییر می‌کند و به اصطلاح سفید می‌شود.

سفید شدن مو ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

عواملی همچون پرکاری تیروئید و کمبود آهن می‌تواند باعث سفید شدن مو شود، اما ژنتیک دلیل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سوال پرتکراری که در مورد موهای سفید وجود دارد، ارتباط زیاد شدن آنها با کندن این تار موهای دوست نداشتنی است در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

خیر، کندن موی سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود. رنگدانه‌های مو، که عامل رنگ موی افراد هستند، در سلول‌های ریشه‌ای موها قرار دارند و با توقف ساخت این رنگدانه‌ها در سلول‌ها، مو سفید می‌شود. برعکس، کندن موی سفید باعث نابودی بخشی از سلول‌های ریشه‌ای مو می‌شود که موجب کاهش تعداد موهای سفید شده و کمتر شدن آن‌ها در آینده می‌شود. اما در هر صورت، کندن موهای سفید نمی‌تواند باعث رشد بیشتر آن‌ها شود.

شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سن ۳۵ سالگی و در افراد سیاهپوست از ۴۵ سالگی به طور طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، در صورتی که سن شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست کمتر از ۲۰ سال و در افراد سیاهپوست کمتر از ۳۰ سال باشد، می‌توان گفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی داروها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فاکتورهای مؤثر بر سفیدی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B۱۲

بیماری‌های سیستم ایمنی مانند برص و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مثل کلروکین

رژیم غذایی نامناسب و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری‌های تیروئید

کمبود روی در بدن

مصرف دخانیات

درمان سفیدی مو

هیچ شامپویی توانایی درمان سفیدی مو را ندارد. استفاده از این شامپوها فقط می‌تواند به تیرگی یا روشنی موها کمک کند ولی در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو تاثیری ندارد. همچنین، رنگ مو نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید داشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط پزشکان پوست و با استفاده از داروها درمان می‌شود. پزشکان با استفاده از داروهایی که سلول‌های رنگدانه مو را تحریک می‌کنند، سن شروع سفید شدن مو را بالاتر می‌برند و این مشکل را درمان می‌کنند.

منبع
نمناک

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود چند راهکار ساده برای دیرتر سفید شدن موهای سر

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی