Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به روابط ترکیه و اسرائیل در تشریح آینده این مناسبات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اگر نگاهی به سابقه روابط ترکیه و اسرائیل داشته باشیم، می‌بینیم که در سال ۱۹۴۹ میلادی ترکیه اولین کشور مسلمان بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت اما بعد از آن ترکیه برای جلوگیری از منزوی شدن در منطقه و به خصوص در میان کشورهای عربی سعی کرد تا روابط خود با تل‌آویو را تا حدودی به حاشیه براند و به صورت پنهان این ارتباط را هدایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سال ۱۹۹۵ روابط پنهان دو طرف کاملاً آشکار شد و پس از سفر نخست‌وزیر وقت ترکیه به سرزمین‌های اشغالی علناً دنیا متوجه شد که ترکیه با رژیم صهیونیستی روابط متقابل دارد. در آن سفر قراردادهای دوجانبه زیادی با محور امنیتی، اقتصادی و حتی آموزشی منعقد شد؛ به گونه‌ای که افسران سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند و زیر سایه موساد آموزش دیدند.

وی ادامه داد: در مقابل افسران موساد با حضور در ترکیه پرونده‌های مورد نظرشان را پیش بردند. با وجود اینکه اوج اختلاف میان آنها در کنفرانس داووس در سال ۲۰۰۹ میلادی میان رجب طیب اردوغان و شیمون پرز نمایان شد، اما دو طرف باز هم با یکدیگر روابط داشتند. نمونه بارز این همکاری‌ها را می‌توان دستگیری «عبدالله اوجالان» رهبر پ.ک.ک در آفریقا دانست که بر اساس اسناد، موساد و میت طی یک عملیات مشترک او را دستگیر کردند. هم اکنون هم این روابط امنیتی ادامه دارد؛ به نحوی که در شمال عراق، اسرائیلی‌ها با پوشش شرکت‌های ترکیه‌ای حضور دارند و از سوی دیگر، روابط اقتصادی میان دو طرف طی دهه‌های گذشته همچنان به قوت جاری بوده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند به هیچ وجه روابط اقتصادی میان آ‌نکارا و تل‌آویو قابل قیاس با روابط امنیتی و سیاسی آنها نیست و این نشان می‌دهد که مقوله تجارت در ادبیات دو طرفبسیار حائز اهمیت است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی هم که قطار عادی‌سازی به حرکت درآمده است، ترکیه به دنبال آ‌ن خواهد بود که روابط خود با اسرائیل را بیش از گذشته قوی و علنی‌ کند. حالا که کشورهای عربی با تل‌آویو روابط خود را علنی کردند، اگر آنکارا هم دست به چنین اقدامی بزند، بدون تردید کشورهای عربی و اسلامی از این اقدام ترکیه متعجب نخواهند شد و نمی‌توانند آنکارا را مورد خطاب قرار دهند. همین چند ماه پیش بود که یک هواپیما حامل کمک‌های پزشکی به دلیل پاندمی کرونا از ترکیه وارد تل‌آ‌ویو شد و طی روزهای گذشته هم نخستین هواپیمای رژیم صهیونیستی پس از ۱۰ سال تنش وارد خاک ترکیه شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس به نظرم پاندمی کرونا باعث شده تا دو طرف بار دیگر فرصت را مغتنم بشمارند و ارتباطات دو طرفه خود را علنی و تقویت کنند. معتقدم اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمال دارد که رئیس‌جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی به سرزمین‌های اشغالی سفر کند و قراردادهایی را به امضا برساند. باید توجه داشت که روابط دو طرف ریشه‌ای است و حتی اردوغان هم نمی‌تواند این روابط را مورد هدف قرار دهد و آن را متزلزل کند؛ چراکه اسرائیلی‌ها در تمام سطوح ترکیه (اعم از امنیتی، اقتصادی و آموزشی) حضور دارند. از سوی دیگر، اوضاع و احوال منطقه به صورتی است که اگر آنکارا روابطش با تل‌آویو را علنی کند، تبعات خاصی برای آن به وجود نمی‌آید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه موساد اسرائیل میت تل آويو رجب طيب اردوغان تل آویو دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک