Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه سه‌شنبه در همایش سران، معتمدان و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان با اشاره به گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اظهار کرد: امام خمینی (ره) با همکاری و همراهی مردم برای دفاع از عزت، کرامت، استقلال، آزادی و حاکمیت اسلام قیام کرد و به لطف خدا این قیام با پیروزی انقلاب همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انقلاب، ماندگار شد و نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف همه توطئه‌ها باقی ماند و نه تنها مقاومت و ایستادگی کرد، بلکه رشد و پیشرفت‌های زیادی نیز در عرصه‌های علمی، فناوری، نظامی، و دفاعی حاصل شد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ وبلوچستان، توسعه نفوذ منطقه‌ای انقلاب، گسترش فرهنگ مقاومت و بیداری اسلامی در کشورهای مختلف را از دیگر دستاوردهای انقلاب عنوان و اضافه کرد: در این استان نیز رشد و پیشرفت‌های زیادی حاصل و از شمال تا جنوب منطقه تبدیل به کارگاه عملیاتی شده و در هر نقطه‌ای پروژه‌های مختلف عمرانی و اقتصادی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه «باید توجه داشت که با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجهیم که نیاز است دست به دست هم دهیم تا در چیزهایی که مربوط به خود ما هست ضعف‌ها را برطرف کنیم» اظهار کرد: سران، معتمدان و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف در جهت رفع مشکلات سیستان وبلوچستان تلاش کنند.

آیت الله محامی با بیان اینکه هر کس در هر جا که هست و به هر میزان از تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی مسوولیت دارد و حل مشکلات مردم توفیق بزرگی است، گفت: اقتصاد و فرهنگ، ۲ محور عمده در مشکلات  سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال تقویت امنیت پایدار و حل مشکلات به صورت زیربنایی هستیم ارکان اصلی پیشرفت، علم، فرهنگ، اقتصاد و معیشت است و باید در این جهت تلاش و سرمایه‌گذاری کنیم تصریح کرد: متاسفانه برخی سرمایه‌گذاران بومی در خارج از سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید تلاش کنیم تا از هر توان بومی و غیربومی برای رشد علمی، فرهنگی، عمرانی و اقتصادی استفاده و زمینه این سرمایه‌گذاری ها را در استان فراهم کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان ‌و بلوچستان بیان کرد: تامین امنیت پایدار و جلوگیری از شرارت و فتنه، اتحاد، انسجام و اعتماد متقابل و تعامل سازنده میان مردم و مسوولان نظام، نگاه باز فارغ از مسائل قومی و قبیله‌ای و توجه به مصالح ملی، استانی و دینی، تلاش برای استفاده از همه استعدادها و توانمندی‌های بومی و غیربومی، مشارکت عمومی مردم بویژه نسل جوان در پیشرفت و آبادانی استان، گسترش فرهنگ قانون‌مداری و پرهیز از تخلف از جمله مهمترین نکاتی بوده که در همایش سال گذشته مطرح و همچنان دارای اولویت است.

وی ادامه داد: تلاش برای احقاق حقوق مردم و تامین حقوق عمومی فارغ از نگاه قومی و قبیله‌ای، گره نزدن مشکلات استان به مشکلات دیگر مناطق کشور و سخت نکردن حل مشکل، حضور فعال و پرشور در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی با بصیرت کامل، تلاش برای تربیت نسل جوان و فرهیخته، تلاش در جهت ارتباط با قبایل و طوایف کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت آن‌ها در عین جلوگیری از ورود آسیب‌های احتمالی، جلوگیری از نفوذ افکار انحرافی، فرقه‌های استعماری، افراط و تفریط و برخی خشونت‌گرایی‌ها نیز از محورهای همایش پارسال بود.

آیت الله محامی به بیان اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این جهت پرداخت و گفت: مجموعه دفتر نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در این مدت و در راستای همین مباحث تلاش خود را به کار گرفته که از جمله مهمترین آن‌ها تلاش در جهت اتحاد و انسجام بیشتر مسوولان با یکدیگر، مردم با یکدیگر و در نهایت مردم با مسوولان است.

وی با تاکید بر اینکه یک صدا و همدل بودن مسوولان تنها یک جهت کار بوده و همدلی بین طوایف، قبایل و همچنین همدلی، همکاری و همراهی بین مردم و مسوولان از دیگر موارد در این جهت‌ است افزود: برگزاری نشست‌ها با مسوولان ارشد اجرایی، قانون‌گذاری، نظامی، انتظامی و امنیتی در کشور با همراهی مسوولان ارشد سیستان و بلوچستان برای پیگیری و حل مشکلات و مطالبات استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

امام جمعه زاهدان تامین برخی بودجه‌های ملی برای پروژه‌های بزرگ سیستان و بلوچستان، طرح‌های اشتغال‌زایی، جذب بیشتر  نیروهای اهل سنت در نیروهای نظامی و انتظامی، حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه‌نشینی، معضل فاقدان شناسنامه و قاچاق مواد مخدر را از جمله مهمترین موارد پیگیری شده در این سلسله نشست‌ها عنوان و تصریح کرد: این نشست‌ها در جلب توجه و اهتمام مسوولان مرکزی به استان و تصویب اعتبارات، تامین بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری در منطقه بسیار موثر واقع شد.

وی از تلاش‌های انجام شده برای همفکری، همدلی و همکاری علما و روحانیان شیعه و اهل سنت در سیستان و بلوچستان و معرفی علمای اهل سنت به برخی مبادی و مراکز در تهران برای شناخته شدن و افزایش تجربیات و برقراری و ایجاد روابط بین المللی در جهت تبادل تجربیات را از دیگر فعالیت‌های انجام شده بیان کرد و این موارد را در ایجاد فضای تعامل و معرفی چهره‌های شاخص استان و جلب توجه مسوولان مرکزی به استان و تقویت تعامل مرکز به منطقه تاثیرگذار دانست.

 آیت الله محامی در بخش دیگری از سخنان خود پیش نیاز پیشرفت‌ها در سیستان و بلوچستان را حفظ آرامش و تقویت فضای همدلی مردم و مسوولان و همراهی و همکاری آنان با مسوولان کشور و نظام اسلامی دانست و گفت: اگر چنین فضایی در استان وجود داشته باشد طبیعتا نگاه‌ها به منطقه جلب و سرمایه‌گذاری‌ها به استان سرازیر خواهد شد و اگر در مواردی این همدلی و همراهی وجود نداشته باشد قطار رشد، پیشرفت و توسعه در این منطقه از حرکت باز خواهد ایستاد.

وی ضمن ابراز نگرانی از عدم توجه برخی‌ها به این فضای همدلی و همراهی در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: احساس می‌شود برخی به این نکات توجه نمی‌کنند و به دنبال مشوش کردن فضا و ایجاد التهاب در استان هستند که نتیجه آن ارائه چهره‌ای نامناسب، ناسازگار، خشن و لجباز از منطقه بوده که در این صورت فضای استان به هم ریخته خواهد شد و رشد و توسعه نه تنها شتاب پیدا نخواهد کرد بلکه کاملا متوقف می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان ‌و بلوچستان ادامه داد: ممکن است در فضاهای فعلی از جمله انتخابات برخی به دنبال التهاب‌آفرینی باشند و از این التهاب‌آفرینی سود اندکی ببرند اما مشکل اینجاست که سود اندک این جمع کم مانعی می‌شود برای سود فراوان مردم محروم استان و دود آن به چشم مردم منطقه خواهد رفت وخواستار جلوگیری از ایجاد فضای دو قطبی در استان شد و آن را سمی مهلک عنوان کرد.

وی با اشاره به یک نمونه از التهاب‌آفرینی‌ها در شرایط کنونی گفت: چندی قبل برخی از علما و مدیران مدارس اهل سنت که تعداد آن‌ها کمتر از ۲۰ نفر است اقدام به نوشتن نامه‌ای خطاب به من کردند و بعد در گزارش‌ها متوجه شدیم که این نامه برای رییس‌جمهور نیز ارسال شده است.
آیت الله محامی با بیان اینکه این نامه شامل چند محور از جمله نقض توافق‌های قبلی در مورد مدارس علمیه و اعلام عدم استفاده از خدمات نظام اسلامی به حوزه‌های علمیه بود افزود: در سطح کشور مرکزی برای مدیریت مدارس علمیه اهل سنت زیر نظر سازمان اوقاف در تهران در نظر گرفته شده که در استان ما دچار کش و قوس‌هایی بود و علما و مدیران مدارس اهل سنت درخواست پیگیری و حل این موارد را داشتند که اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام گرفت و نتایجی نیز حاصل شده بود.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی به دخالت در حوزه‌های علمیه اهل سنت معتقد نیست اما نظارت حق اصلی نظام بوده و در همین جهت قرار شد سیستم نظارت توسط خود مدیران مدارس اهل سنت نوشته شود.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان ‌و بلوچستان افزود: در نهایت مدیران مدارس علمیه اهل سنت در ۶ بند آیین‌نامه را تنظیم و خواهان توجه به حفظ استقلال مدارس شدند و ضمن قبول نظارت توسط نظام متعهد شدند تا در ابتدای هر سال فهرست طلاب و اساتید را ارائه و در پایان سال منوط به گرفتن امتحان و کسب نمره قبولی خدمات به آنان ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت مقرر شد هر گونه ارائه خدماتی که به حوزه‌های علمیه اهل سنت ارائه می‌شود فهرست و شرایط احراز هویت برای ارائه خدمات مشخص شود که پیشنهاد شد شورای هماهنگی مدارس اهل سنت آیین ‌نامه بین نهاد و شورای هماهنگی را مشخص کنند که چنین اتفاقی نیفتاد و با این نامه مواجه شدیم.
آیت الله محامی افزود: مدیران مدارس در نامه ارائه شده خواستار ارائه بیمه و معافیت تحصیلی بودند آن هم با این شرایط که ما افراد را معرفی می‌کنیم بدون ذکر نمره و بدون مشخص کردن سطح تحصیلی که این یک خواسته غیرمنطقی و خنده‌دار است.
وی تصریح کرد: علما و مدیران مدارس اهل سنت با استناد به اصل ۱۲ قانون اساسی مبنی بر آزادی مذهبی اهل سنت خواهان شدند که خارج از چارچوب‌های قانونی و مقررات کشور بتوانند در ساخت مدارس و مساجد آزادانه عمل کنند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان ‌و بلوچستان با اشاره به محور سوم نامه عدم اقدام به وظایف ذاتی دستگاه‌های امنیتی و اینکه در نامه ارائه شده خواهان این بودند که دستگاه‌های امنیتی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند ادامه داد: چنین درخواست‌هایی از چند جهت دچار مشکل بوده و خارج از هرگونه منطقی است و عدم درخواست خدمات مبنی بر عدم نظارت نظام نیست و نظام وظیفه نظارت خود را دارد.
 وی تصریح کرد: اقلیت‌های مذهبی از جمله اهل سنت در انجام مراسمات خود آزاد هستند اما اینکه آزادی مطلق بخواهند و بدون انجام مقررات به دنبال انجام هر اموری باشند چنین چیزی امکان‌پذیر نیست که این‌ها مقررات کشوری است و مذهب در آن نقشی ندارد.
 آیت الله محامی خاطرنشان کرد: بیان چنین نکاتی توسط علما درست نیست در حالی که همکاری بین مرکز خدمات و حوزه‌های علمیه و اهل سنت در سایر استان‌ها در حال انجام  بوده اما استان ما چنین چیزی را قبول ندارند و ما نیز با پیگیری‌های انجام شده ۲ نماینده از استان در مرکز خدمات داریم.
وی افزود: اینگونه موضع گرفتن و شعار دادن مبنی بر عدم آزادی، درست نیست زیرا اگر آزادی نبود کسی جرات بیان چنین حرف‌هایی را نداشت و جالب اینجاست که این سخنان از سوی کسانی گفته می‌شود که هیج سابقه‌ای از زدن این سخنان در زمان شاه ندارند و هیچگونه مطالبه‌ای انجام نداده ‌اند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان اهل تسنن امام جمعه زاهدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان اهل تسنن امام جمعه زاهدان سیستان و بلوچستان اهل تسنن امام جمعه زاهدان اخبار کنکور نماینده ولی فقیه در سیستان سیستان و بلوچستان مدیران مدارس اهل سنت حوزه های علمیه علمیه اهل سنت انجام شده سرمایه گذاری اهل سنت حل مشکلات آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان
  • آسفالت بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان وبلوچستان
  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • تامین زمین برای ساخت ۹۰ هزار واحدطرح مسکن ملی درشمال سیستان وبلوچستان
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان