Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، صنعت کشاورزی در دهه‌های اخیر با جهش قابل توجهی به ویژه در سال‌های پس از انقلاب روبه‌رو شد که به خودکفایی در بخش‌هایی، تامین امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات به دیگر کشورها انجامید، ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی کشور در حوزه مواد غذایی فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل جهادسازندگی با محوریت محرومیت‌زدایی در کشور به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ خورشیدی یکی از رخدادهای مهم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که شکل‌گیری و روند حرکت آن توانست دستاوردها و توفیقات فراوانی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

از آن زمان تاکنون توسعه در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان‌ها با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب پیش رفت تا حدی که صادرات به دیگر کشورها نیز به اقتصاد و ارزآوری برخی استان‌ها تبدیل شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، مثبت ۱.۷ درصد ثبت شد، ۶ ماه نخست امسال رشته فعالیت های گروه کشاورزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد اقتصادی ۱.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این آمار، در این مدت رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن افت ۰.۷ درصد و در گروه خدمات کاهش ۳.۱ درصدی دارد و این مساله ظرفیت مناسب بخش کشاورزی برای افزایش سرمایه گذاری را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر تولید محصولات اصلی و راهبردی در جهت تامین غذای مردم از گام‌های موثری بود که در دهه‌های گذشته با برنامه‌ریزی و همت مضاعف محقق شد، کارشناسان اقتصادی معتقدند که تامین امنیت غذایی مردم از اصلی‌ترین راهبردها در بین سیاستگذاران و مسئولان کشورها به شمار می‌رود بنابراین باید پذیرفت که توسعه کمی و کیفی صنعت کشاورزی باید جزو اولویت‌های متولیان امر باشد در غیر اینصورت واردات افزایش پیدا می‌کند و زنگ خطری برای امنیت غذایی خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کشاورزی و زیر مجموعه های آن از جمله اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین صنایع هر کشور به شمار می‌رود که نقش بسزایی در قدرت آن ملت و میزان سرمایه و درآمدزایی دارد، صنعت پر رونق کشاورزی گام مهمی در توسعه کشور، افزایش سلامتی مردم و رفاه اجتماعی ایفا می‌کند و در صورت نبود قدرت کافی در این صنعت مردم آن سرزمین با مشکلات عدیده ای روبرو می‌شوند.

استان اصفهان از جمله الگوهای پیشرفت در این صنعت است که در سال‌های گذشته در امور مختلف و عرصه‌های گوناگون صنعتی و تولیدی مقام های برتر کشور را از آن خود کرده و در سال‌های پس از انقلاب نیز به رشد قابل توجهی در بخش‌ها و زیر مجموعه های این صنعت با ارزش و مهم دست یافت.

تولید ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی 

بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تولید محصولات کشاورزی و دامی در این خطه در سال‌های اخیر به ۶ میلیون تُن رسید در حالی که پیش از انقلاب این رقم حدود یک میلیون و ۶۴۶ هزار تن بود.

در بخش زراعی و باغی، استان اصفهان با رشد تولید ٣.٢ برابری روبرو بوده به طوری که در سال ۵۷ یک میلیون و ٣٧٧ هزار تُن انواع محصولات باغی و زراعی در این خط تولید شده و این میزان اکنون به چهار میلیون و ۴۶۶ هزار افزایش پیدا کرده است.

مساحت اراضی زراعی و باغی استان در مقایسه با پیش از انقلاب یک و نیم برابر افزایش پیدا کرد اکنون مساحت این مزارع و باغ‌ها ۵۶۰ هزار هکتار است و پیش از انقلاب ۳۶۸ هزار هکتار بود.

رشد ۱۰ برابری صنایع غذایی اصفهان نسبت به سال ۵۷

استان اصفهان در صنایع غذایی و آشامیدنی پس از انقلاب به رشد قابل توجهی دست یافت و در این زمینه با افزایش حدود ۱۰ برابری روبه شد و در تولید تخم مرغ بعنوان یک ماده غذایی مهم در این استان هشت برابر و به ۹۷ هزار و پانصد تن در سال افزایش پیدا کرد و تعداد مرغداری ها از ۷۳۵ واحد به ۲۰۲۰ واحد رسید.

این میزان در تولید گوشت قرمز و سفید نیز به ترتیب ۲.۳ و ۸.۷ برابر جهش یافت و در مجموع به ۲۳۰ هزار تن در طول یک سال رسید.

در موضوع فناوری‌ها و کشاورزی نیز رشد قابل توجهی در استان اصفهان به چشم می‌آید برای مثال می توان به احداث کانال‌های آبیاری، تجهیزات آبیاری قطره‌ای و افزایش بهره گیری از ماشین آلات نوین و تجهیزات به روز اشاره کرد.

استان اصفهان با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن(رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن(رتبه دوم) و سیب زمینی با  تولید سالانه ۵۲۸  هزار تُن(رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن(رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن(رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

در این ارتباط رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: این صنعت پس از انقلاب به سمت هرچه علمی‌تر شدن پیش رفت و توانست در بخش های مختلف به توان داخلی و ظرفیت بالای فعالان این بخش تکیه کند.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اصفهان نیز که همواره از الگوهای کشوری به شمار می رود در بخش های مختلف به دستاوردهای خوبی دست یافت و آمار و ارقام به خوبی این توانایی در استان را نشان می دهد.

صادرات ۴۲ میلیون دلاری صنعت کشاورزی نصف جهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به صادرات سالانه ۱۱۶ هزار تُن انواع محصولات گیاهی و گلخانه‌ای این خطه به ارزش ۴۲ میلیون دلار افزود: نگاه به بازارهای خارجی در سال‌های گذشته بیشتر شد و باید با رفع مشکلات صادراتی برای ارزآوری حداکثری تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بذر مینی تیوبر سیب زمینی ایران در اصفهان تولید می شود خاطرنشان کرد: این محصول قبلا از خارج وارد کشور می شد اما اکنون پنج واحد تولیدی آن در استان فعال است.

مرادمند اضافه کرد: استان با هشت هزار و ۴۰۰ هکتار زمین مرتبط با گیاهان دارویی رتبه برتر کشور است و از سوی دیگر  ۱.۹ میلیون تن محصولات دامی در استان تولید می شود که ۴۰ درصد مازاد بر نیاز استان است و در اختیار سایر هموطنان قرار می گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع آبی بدلیل شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه ضروری و لازم است گفت: استان ظرفیت اجرای سالانه ۱۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار و بهینه را دارد و نیازمند تامین اعتبارات است.

دهه فجر امسال اصفهان در بخش کشاورزی با بهره برداری ۳۲۸ طرح با صرف ۴۸۴ میلیارد تومان همراه بود و این طرح‌ها در بخش‌های تولیدات گیاهی، آب و خاک و فنی مهندسی، دام و طیور، منابع طبیعی، تعاونی روستایی و امور عشایر اجرا شد.

۲۴۰ میلیارد تومان این طرح‌ها آورده اشخاص، ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار از تسهیلات بانکی و ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی است و تیران و کرون با ۱۰۱ میلیارد تومان، اصفهان ۷۲.۹ میلیارد تومان و دهاقان با ۴۱.۸ میلیارد تومان شهرستان‌هایی هستند که بیشترین اعتبار طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تولیدات گیاهی با ۱۵۲، آب و خاک و مهندسی با ۱۰۷ و دام و طیور با ۲۶ پروژه بیشترین آمار مربوط به طرح‌ها به شمار می روند و یک هزار و ۱۰۹ اشتغال جدید بواسطه این طرح‌ها ایجاد و یک هزار و ۲۴۵ شغل تثبیت شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران کشاورزی اختصاصی ایرنا اصفهان دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران کشاورزی اختصاصی ایرنا اصفهان دهه فجر اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی تولید سالیانه محصولات کشاورزی ت ن در سال رتبه انواع محصولات میلیارد تومان هزار ت ن رتبه استان اصفهان پس از انقلاب افزایش پیدا قابل توجهی هزار هکتار بخش ها رتبه سوم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد

هیات تجاری اعزامی از نروژ روز پنجشنبه در پایان سفری یک روزه به استان زنجان و بازدید از کارخانه‌جات و صنایع استان و مذاکره با مسئولان و فعالان تجاری با حضور در دفتر سرمایه گذاری استانداری موضوعات مورد علاقه را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این نشست که مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان حضور داشتند زمینه‌های همکاری مشترک دوطرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تامین مواد اولیه، افزایش تولید، احیا و توسعه صادرات محصولات کاغذ و کارتن، گشایش بازار‌های جدید برای محصولات گلخانه‌ای و تولیدات صنعتی زنجان در کشور‌های اسکاندیناوی و شمال اروپا، افزایش همکاری‌های مشترک و تکمیل زنجیره‌های تولیدات شیلاتی زنجان از جمله موضوعاتی بود که مورد بحث، بررسی و توافق هیات نروژی و زنجانی قرار گرفت.

در پایان سفر، نمونه‌هایی از محصولات صادراتی جهت بررسی موسسات استاندارد اروپایی و اخذ مجوز‌های بهداشتی و قانونی برای تسهیل ورود تولیدات زنجانی به بازار‌های اروپایی به طرف نروژی تحویل شد.

همچنین ظرفیت و کیفیت محصولات غذایی، باغی، سبزیجات و صیفی‌جات زنجان از دیگر مباحثی بود که مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد فهرست کالا‌های مورد نیاز کشور‌های خارجی و نیز زمینه‌های مورد علاقه طرف خارجی برای سرمایه گذاری در استان احصا و اعلام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است