Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس معتقد است هند برای پروژه چابهار جدیت لازم را ندارد و لازم است ایران کشورهای دیگری که تمایل به حضور در این بندر دارند، نظیر چین را هم در پروژه سهیم کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ هند هفته گذشته بالاخره بعد از 4 سال از امضای توافق‌نامه راهبردی ایران، افغانستان و هند بخش اول تجهیزات در تعهدش را به چابهار وارد کند؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند هند به دلیل مشارکت راهبردی با غربی‌ها و به ویژه آمریکا برای نقش آفرینی همه‌جانبه در پروژه چابهار ملاحظه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با محمد مونسان کارشناس دریایی و بندری و استادیار دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی مالک اشتر در زمینه سابقه حضور هندی‌ها در طرح راهبردی توسعه سواحل مکران و بندر چابهار گفت‌وگویی داشتیم که از نظر می‌گذرد.

تجهیز استراتژیک‌ترین بندر ایران با جرثقیل‌های هندی / چرا مهارجه‌ها راهی جز تنها بندر اقیانوسی ایران ندارند؟ + فیلممزیت‌های رقابتی قرارداد 10 ساله سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار / قراردادی با ریسک کمتر برای کشورهای تحریمیتجهیز استراتژیک‌ترین بندر ایران با جرثقیل‌های هندی / آیا می‌توان به حضور بلندمدت هندی‌ها در چابهار امیدوار بود؟

تسنیم: توسعه سواحل مکران از چه زمانی در مرکز توجه مدیران کشور قرار گرفت؟

مونسان: توسعه سواحل مکران و تمرکز جمعیت میلیونی در این سواحل، از سال 1388 مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و پس از آن توسط مصاحبه­‌های مکرر فرماندهان ارشد نیروی دریایی ارتش برای مردم تشریح گردید و اندک اندک متن جامعه با واژه «مکران» و اهمیت آن برای توسعه کشور بخصوص شرق کشور آشنا شدند.

تسنیم: آیا به نظر شما پیشرفت محسوسی از سال 88 تاکنون اتفاق افتاده است؟

مونسان: با توجه به تاکیدات مکرر شخص اول کشور مبنی بر لزوم توسعه سواحل مکران، انتظار تحولات بنیادین و بزرگی میرفت ولی متاسفانه بعد از طی شدن عمر سه دولت و گذشت 12 سال نمیتوان تحول بزرگی را در این سواحل شاهد بود. البته اقدامات ارزشمندی در این مدت از سوی سازمان­‌های متولی مانند سازمان بنادر، وزارت نفت، وزارت نیرو و بخصوص قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انجام شده است ولی با این وضعیت و سرعت احتمالا 150 سال طول می­کشد تا سواحل مکران روی پیشرفت و آبادانی متوازن و فراگیر را ببیند.

فراموش نکنیم که برخی کشورهای بیابانی حاشیه جنوبی خلیج فارس با تفکرات مدیریتی عاریتی ولی درست، ظرف 15-10 سال متحول شدند. یا مثلا مالزی با تفکرات درست ماهاتیر محمد ظرف یک بازه زمانی 20-15 ساله از یک کشور فقیر آسیایی به یک کشور پیشرفته تبدیل شد. در مورد علل رشد آهسته سواحل مکران، علل متعددی وجود دارد که جای بحث دارد ولی یکی از موارد را می‌توان در توسعه بندر چابهار سراغ گرفت. نحوه عملکرد هندی­‌ها باعث شده است که عملا توسعه این بندر استراتژیک و پسکرانه­‌های آن با تاخیرهای طولانی و غیرموجه مواجه شوند.

تسنیم: چه انتقاداتی به عملکرد هندی­‌ها در چابهار وارد می‌دانید؟

مونسان: تمایل هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر استراتژیک چابهار به حدود دو دهه پیش و سال 2002 میلادی باز میگردد ولی ملاحظات سیاسی هند و تاخیرهای زیاد باعث شده است که عملا از ظرفیت‌های چابهار استفاده مطلوبی نشود و حتی حجم سرمایه­‌گذاری اولیه پیشنهادی آنها نیز بسیار ناچیز باشد.

هند متعد شده بود که نیم میلیارد دلار در بندر چابهار و حدود یک و نیم میلیارد دلار در راه‌­آهن چابهار و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای سرمایه­‌گذاری کند که تاکنون فقط یک خط اعتباری حدود 85 میلیون دلاری! اختصاص داده‌­اند که آنهم هنوز هزینه نشده و در حال انجام است. ناچیز بودن این عدد را از آنجا میتوان درک نمود که چینی­‌ها در بندر گوادر پاکستان متعهد به سرمایه­‌گذاری 62 میلیارد دلاری در یک بازه زمانی 15 ساله شده­اند که پیشرفتی فوق العاده و طبق زمان­بندی­ داشته­ اند و اعتبار مرحله اول و دوم آن 46 میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب حجم سرمایه‌­گذاری چینی­‌ها در گوادر 730 برابر حجم سرمایه‌­گذاری ناچیز هندی‌­ها در چابهار خواهد بود.

بندر گوادر پاکستان در مجاورت بندر چابهار است و قطعا با این نحوه عملکرد هندی‌­ها، بندر چابهار در رقابت با رقیب دیرینه خود، بسیار عقبتر خواهد بود و حرفی برای گفتن نخواهد داشت چراکه همین تعهد ناچیز هندی­‌ها هم بدرستی انجام نمی­‌شود. هندی­‌ها تا جایی تعلل کردند که در تابستان امسال در رسانه­‌ها اعلام شد که هند از پروژه راه­‌آهن چابهار کنار گذاشته شد.

تسنیم: آیا بدین ترتیب میتوان امیدی به توسعه سریع و موثر چابهار به کمک هندی­ها داشت؟

مونسان:  متاسفانه هند در پروژه چابهار آنچنان جدی نیست و  در این زمینه رسانه‌­های ایران در سال‌های گذشته، مطالبه‌­گری کافی را نداشته‌­اند و به تجهیزات بندری مختصری که بعد از تعلل­‌های بسیار در چابهار نصب می‌­شود دل خوش می‌­کنند.

هندی‌­ها باید متوجه عصبانیت ایرانی­‌ها از فرصت سوزی‌های انجام شده بشوند. ضمن اینکه سیاستمداران ایران باید در تصمیم خود در سپردن بخش مهمی از بار توسعه چابهار به هندی­‌ها تجدید نظر کنند و دنبال شرکای مطمئن­تر و مستقل‌­تری مانند چین باشند. چینی‌­ها در گوادر دارند 730 برابر هندی­ها در چابهار سرمایه‌­گذاری می‌­کنند آن‌هم بدون سیاسی­‌کاری و تعلل­‌های بی‌­مورد و بهانه­‌تراشی. چرا ما باید اینقدر معطل مهاراجه‌­ها باشیم؟کشوری که برای مشارکت در یک پروژه بزرگ فراملی باید منتظر اجازه آمریکا باشد قطعا شریک مطمئنی نیست.

رای هند علیه پرونده هسته­‌ای ایران در سالهای 2006 و 2009 برای خوشایند آمریکایی‌­ها هرگز از یاد ایرانی‌­ها نمی‌­رود در حالیکه هند خودش دارای تسلیحات اتمی است!. همچنین قطع خرید نفت هند از ایران از سال 2019 و جایگزینی آن با نفت مکزیک هرگز نباید فراموش شود در حالیکه ایران برای سالهای طولانی، برای دسترسی هند به بازار آسیای میانه و افغانستان، توسعه چابهار را بطور تقریبا انحصاری در اختیار هند قرار داد و رقیب دیرینه آنها یعنی چین را ناکام گذاشت. هند همواره منافع اقتصادی خود با ایران را قربانی مطامع سیاسی با آمریکا نموده است.

انتهای پیام/395/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار هند منطقه آزاد چابهار سیستان و بلوچستان اخبار هند منطقه آزاد چابهار سیستان و بلوچستان توسعه سواحل مکران بندر چابهار هندی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، احسان خاندوزی تأکید کرد: نسخه‌های اصلاح‌شده آتی استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی مانند همیشه باید سیاست‌های اصلاحی مؤثر را مجدد فرموله کنند و اصل حکمرانی و تضمین پایداری مالی اقتصادی و زیست‌محیطی را به‌گونه‌ای که بر چالش‌ها غلبه کنند، تقویت نمایند.

او افزود: بی‌تردید گروه بانک توسعه اسلامی به‌عنوان یک بانک پیش‌رو در امت اسلامی قادر خواهد بود که نقش اساسی ایفا کند و ایران نیز با به اشتراک‌گذاشتن دانش و تجربیات خود آمادگی‌اش را برای همکاری با بانک و کشورهای عضو اعلام می‌دارد.

تأیید پیشنهاد ایران

وزیر اقتصاد در حاشیه نشست مجمع بانک توسعه اسلامی گفت: پیشنهاد ایران مبنی بر اینکه پنجره تأمین مالی جدی با نرخ ترجیحی برای کشورها ایجاد شود، مورد تأیید اعضا قرار گرفت.

او گفت: قرار شد که بار مالی ناشی از این پنجره مالی توسط کشورهایی که جزو سهامداران این بانک هستند تأمین شود. خاندوزی تأکید کرد: در بیانیه رسمی ایران به بانک توسعه اسلامی هم موافقت خودمان را با این پنجره و هم شرایطی که پیشنهاد داده بودیم در ارتباط با مسئله تأمین مالی و اینکه پروژه‌های عمدتا دانش‌بنیان و پروژه‌های حوزه فقرزدایی بسته به اولویت‌های توسعه‌ای کشورهای اسلامی از این وام ها استفاده کنند را مطرح کردیم که با استقبال اعضای ۵۷کشور عضو بانک توسعه اسلامی مواجه‌شد.‌

وام ۶میلیارد دلاری به اعضا

به‌گفته محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی، این بانک قصد دارد در سال‌جاری ۶میلیارد دلار برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای با بازده بالا در کشورهای عضو، وام دهد و اوراق قرضه سبز بیشتری منتشر کند. ازجمله کشورهایی که موفق شده‌اند از این بانک برای خودشان وام بگیرند می‌توان به ترکیه، تاجیکستان، ساحل عاج و بنین اشاره کرد.

الجاسر با بیان اینکه بانک توسعه اسلامی احتمالا طی ۵۰سال آینده با حمایت کشورهای عضو بودجه خود را دوبرابر خواهد کرد، گفت: این بانک بر تامین مالی زیرساخت‌های اساسی مانند آموزش، بهداشت، بنادر، جاده‌ها و فرودگاه‌ها تمرکز می‌کند. شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه‌ای با عنوان «راه سعادت؛ فقر چندبعدی» ‌فقر چندبعدی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی کشورهای عضو دانستند.

ایران وام جدید می‌گیرد؟

دستور کار جدی وزیر اقتصاد در ریاض مذاکره برای تامین مالی ۳پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی بود. به‌گفته خاندوزی ۱۱پروژه مهم ایران از سوی بانک توسعه اسلامی تامین مالی شده و برای افزوده شدن ۳پروژه مهم ایران در حوزه بهداشت و درمان و دانش‌بنیان‌ها به این فهرست در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: ۵۷کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی، آموزش، بهداشت و سلامت تزریق می‌کند بهره می‌برند. ما هم در ایران به‌عنوان یکی از ۳سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش‌آفرین بودیم و در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم، هستیم به‌گفته خاندوزی تنها نهادی که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

کد خبر 848189 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها وام احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد بانک‌ توسعه‌ اسلامی

دیگر خبرها

  • استقبال فعالان عرصه‌های اقتصادی از پروژه‌های تفریحی شرکت توسعه اصفهان
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • الکلاسیکوی برگشت ایران بدون 5 بازیکن مشترک