Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@20:14:22 GMT

نخستین ماهواره جهان عرب به مدار مریخ می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۶۵۷۰

آفتاب‌‌نیوز :

این ماهواره که «امید» نام دارد، طی تقریبا هفت ماه ۴۸۲ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است تا به مقصد برسد.

امارات عربی متحده از چند هفته پیش به پیشواز فرود ماهواره امید خود رفته و مکان‌های دیدنی شهرهای خود را با چراغ‌های قرمز، به نشانه ماموریت به سیاره سرخ، تزئین کرده است. برج خلیفه، نماد مشهور شهر دبی، نیز به رنگ قرمز درآمده و قرار است جشن‌هایی در این کشور به مناسبت این رویداد تاریخی برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود ماهواره به مدار مریخ همزمان با پنجاهمین سال تاسیس کشور امارات عربی متحده اتفاق می‌افتد، امری که مقامات اماراتی از آن به عنوان فرصتی برای مطرح ساختن «غرور ملی» بهره برده‌اند.

موفقیت ماهواره اماراتی در ورود به مدار مریخ یک پیشرفت قابل توجه در جاه‌طلبی‌های فضایی این کشور حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود. امارات عربی متحده پیشتر در سال ۲۰۱۹ نخستین فضانورد خود را با همراهی روس‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

دولت امارات که متکی بر اقتصاد نفتی است طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری بالایی در بخش علم و فناوری کرده است. این کشور پروژه اعزام کاوشگر به جو مریخ را هفت سال قبل در سال ۲۰۱۴ میلادی کلید زد.

در طراحی و ساخت این ماهواره، که در مرکز فضایی محمد بن راشد امارات انجام شده است، ۱۵۰ دانشمند اماراتی با ۲۰۰ محقق از دانشگاه‌های آریزونا، برکلی و کلرادوی آمریکا همکاری داشته‌اند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم ابوظبی و مدیر پروژه، در پیامی با اشاره به اینکه احتمال شکست ورود به مدار ۵۰ درصد است گفت: « حتی اگر نتوانیم که وارد مدار شویم، ما قبلاً تاریخ‌سازی کرده‌ایم چرا که این دورترین نقطه در جهان است که عرب‌ها در طول تاریخ خود به آن رسیده‌اند.»

ماموریت‌های فضایی به مریخ یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین ماموریت‌های فضایی به شمار می‌روند و حدود ۶۰ درصد از کلیه ماموریت‌ها به دلیل بروز مشکل در فرود یا سوانح غیرمنتظره با شکست مواجه شده‌اند.

فضاپیمای امید برای ورود موفقیت‌آمیز به مدار مریخ باید در عرض ۲۷ دقیقه سرعتش را از ۱۲۱هزار کیلومتر در ساعت به حدود ۱۸هزار کیلومتر کم کند تا بتواند در دام جاذبه مریخ بیفتد و در مدار بیرونی شروع به چرخش کند.

مدت ماموریت کاوشگر اماراتی دو سال تعیین شده است و قرار است اطلاعات گوناگونی را از وضعیت اقلیمی و جوی مریخ جمع آوری کند. دانشمندان امیدوارند بتوانند با داده‌های به دست آمده مدل آب و هوایی مریخ را بازسازی کنند.

یکی از اهداف مطالعاتی کاوشگر امید این است که تلاش کند دریابد چرا مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن از سطح مریخ پراکنده می‌شوند و تشکیل ذره آب را نمی‌دهند.

در هفته پیش‌رو دو کاوشگر «تیان‌ون-۱» چین و «پشتکار» آمریکا که برای اکتشاف در اتمسفر و سطح کره مریخ به این سیاره اعزام شده‌اند به مدار مریخ خواهند رسید.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مریخ امارات سفینه فضایی مدار مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

 فرهاد مجیدی که چندی پیش از اتحاد کلباء امارات جدا شد، این روز‌ها در دبی حضور دارد و شایعات زیادی در خصوص تیم آینده او به گوش می‌رسد. سرمربی سابق استقلال علی‌رغم چند پیشنهاد داخلی فعلا تمایلی نسبت به بازگشت به فوتبال ایران نشان نداده و احتمالا می‌خواهد به کارش در امارات ادامه دهد.

مجیدی دیشب (پنجشنبه) تصویری همراه با فرزند خود امیربردیا در اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

منبع: خبرآنلاین

tags # فرهاد مجیدی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • (عکس) جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟