Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: قطعا با افزایش روابط اقتصادی مسائلی در خصوص دعاوی حقوقی و قضایی ایجاد خواهد شد که همکاری و تفاهم میان دستگاه‌های قضایی دو کشور می‌تواند تسهیل‌گری مناسبی در اجرای این مناسبات داشته باشد. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به عراق اظهار کرد: سفر رئیس قوه قضاییه به عراق در همه ابعاد روابط حقوقی و اقتصادی دو کشور تأثیر گذار است، روابط ایران و عراق یک رابطه استراتژیک بوده و مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه پیشینه تاریخی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی تصریح کرد: عراق دومین شریک تجاری ایران پس از چین است، رقم تجارت این ۲ کشور در سال گذشته به ۱۲ میلیارد دلار رسید و این رقم در سال جاری با وجود محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. بیشتر بخوانید: یک هفته با اقدامات اقتصادی دستگاه قضا؛ از تعقیب مخلان حوزه تولید تا دستگیری قاچاقچیان طلا و انهدام شبکه توزیع سموم و بذر آلوده رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق تصریح کرد: بنا به توافقات صورت گرفته قرار است میزان تبادلات تجاری میان دو کشور طی ۴ سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد.
وزیر پیشین بازرگانی عنوان کرد: قطعا با افزایش روابط اقتصادی مسائلی در خصوص دعاوی حقوقی و قضایی ایجاد خواهد شد که همکاری و تفاهم میان دستگاه‌های قضایی دو کشور می‌تواند تسهیل‌گری مناسبی در اجرای این مناسبات داشته باشد.
وی افزود: در این تفاهم‌نامه که میان سران دو قوه عدلیه ایران و عراق امضا شده است، بند‌هایی در خصوص مسائل تجاری و اقتصادی است که آیت الله رئیسی پیش از سفر به آن‌ها تاکید داشته است.
آل اسحاق ادامه داد: اجرایی شدن این سند می‌تواند در برگزاری دادگاه‌های ویژه، پیگیری‌های حقوقی، حل و فصل اختلافات تجاری نقش مثبتی بازی کند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق بیان کرد: در تعاملات تجاری احتمال مشکلات حقوقی وجود دارد و ایجاد نهاد داوری در سطح منطقه می‌تواند به عنوان حکم حلال مشکلات تجاری باشد.
وی افزود: در مسائل مرزی و معاملات همسایگان می‌توانند دادگاه‌هایی واحد تشکیل داد، تا مسائل حقوقی به صورت ویژه بررسی شود.
آل اسحاق با اشاره به استقبال پرشور از آیت الله رئیسی در عراق بیان کرد: هشتک‌های فراوانی در فضای مجازی پیش از سفر رئیس قوه قضاییه در عراق ایجاد شد، این نوع برخورد و استقبال نشان دهنده روابط برادرانه دو کشور است، این تعلق خاطر را می‌توان در هشتک‌های «خادم الرضا» برای استقبال از رئیس قوه قضاییه مشاهده کرد.
وزیر پیشین بازرگانی ادامه داد: علرغم تبلیغات سو و جوسازی بر علیه ایران این استقبال دلی و اعتقادی نشان از عمیق بودن روابط دو کشور و بی اثر بودن این جوسازی‌های دشمنان دارد.
وی افزود: به کوری چشمان دشمنان روابط عمیقی در سایه عنایت الهی شکل گرفته است و امیدواریم منافع ۲ ملت در برخورد با استکبار و حل مشکلات عراق با مدیریت صحیح حل و فصل شود.
آل اسحاق با اشاره به رویکرد قوه قضاییه در خصوص مسائل اقتصادی بیان کرد: یکی از مشکلات در حوزه حکمرانی که دشمنان به دنبال پررنگ‌تر کردن آن بودند، شکاف میان دولت و مردم و القای ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی بود خوشبختانه با رویکرد جدید قوه قضاییه این فاصله با پیگیری و برخورد قاطع با متخلفان در وجدان عمومی در حال کم شدن است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق عنوان کرد: برخورد با مسئله واگذاری و مشکلات خصوصی سازی مانند تیغه دو لبه است از این سویی باید با متخلفان برخورد صورت گیرد و از سوی دیگر باید از تولیدکنندگان واقعی حمایت صورت گیرد.
وی افزود: عدم حمایت از فعالان اقتصادی می‌تواند این موضوع را متبادر کند که حاکمیت با فعایت‌های اقتصادی مشکل دارد، اما اجرای قاطع و صحیح این قوانین می‌تواند موتور اقتصاد کشور را شتاب دهد.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران رئیس اتاق مشترک بازرگانی آیت الله رئیسی قوه قضاییه آل اسحاق دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار