ترورهای خاموش رضاخان در زندانهای مخوف/ کدام ویژگیهای امام خمینی(ره) باعث ایجاد انقلاب اسلامی شد؟
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۷۳۷۸
به گزارش تسنیم، آغاز دهه فجر سراسر خوشی و شادی است، شادی با بوی گل سوسن و یاسمن، شادی با حضور حضرت امام خمینی(ره) و فرار شاه؛ نور علی نور شد اما ناگفته نماند خیلی از مبارزین کنار آن حکیم عارف قرار گرفتند و برنامههای ایشان را در تهران و سایر شهرستانها عملیاتی کردند، عملیاتهایی که هرکدام بوی شکنجه و صدای شلاق ساواک را تداعی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* ندای اسلامی حضرت امام خمینی (ره) باعث یکپارچی ملت ایران شد
غلامحسین طریقی از مبارزین سیاسی قبل از انقلاب و از زندانیان سیاسی کمیته مشترک ضد خرابکاری ضمن گرامیداشت دهه فجر به ویژگیهای منحصر به فرد حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: اقدامات و ویژگیهای حضرت امام (ره) باعث شد، به عنوان محوریت مبارزه با شاه قرار بگیرد و مردم با تأسی از ایشان به مقابله با رژیم بپردازد. یکی از ویژگیهای حضرت امام خمینی(ره) تبعیت از اسلام و قرآن بود چراکه ایشان تمام سخنان خود را از قرآن اهل بیت علیهمالسلام نقل میکردند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از رهبران سیاسی و مبارزین علیه شاه اقدام میکردند اما ویژگیهای امام(ره) باعث شد همه مردم در ذیل ایشان قرار بگیرند، تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) باعث شدند اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه یکپارچه شود و این اعتراضات رنگ و بوی جدیتری داشته باشد.
* اقدامات حضرت امام خمینی(ره) برای سرنگونی شاه
این زندانی سیاسی قبل از انقلاب، فعال ساختن مبارزین، برانگیختن روحیه انقلابی، بیان ایدئولوژی انقلابی جدید، برنامهریزی راهبردهای حرکت انقلابی، ترسیم و طراحی نظام سیاسی جدید از جمله اقدامات حضرت امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: برای ایجاد یک انقلاب جدید راهبرد و تاکتیکهای رهبر بسیار جدی است چراکه اگر این راهبردها اشتباه باشد منجر به مشکلات عدیدهای برای مبارزین خواهد شد.
طریقی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره)، یک شخصیت کاریزما داشتند، اظهار داشت: این کاریزمای حضرت امام با کاریزماهای دیگر متفاوت است چراکه ایشان یک رهبر دینی است یعنی انوار الهی در چهره کلام ایشان نمایان است و این جاذبه به دلیل ارتباط مستحکم با خداوند ناشی میشود.
* ساده زیستی و به دور از تجملات از ویژگیهای امام خمینی (ره) بود/ قطعاً ظلم رفتنی است
طریقی به سایر ویژگیهای حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) تذهیب نفس داشتند و همواره در سخنرانیها بر تقوای الهی تاکید داشتند. همچنین علاوه بر اینکه ظاهری آراسته داشتند بسیار سادهزیست بودند و به دور از تجملات زندگی میکردند.
وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) از جوانی آزاداندیش و فردی متدین بود، اظهار داشت: ایشان همواره اهل مطالعه بودند و خود را رشد میدادند و معتقد بودند که انسان همواره باید کسب علم کند. همچنین ایشان در صمیمگیریها ابتکار عمل داشتند.
این استاد دانشگاه اعتقاد حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی حق و نابودی باطل پرداخت و افزود: حضرت امام خمینی(ره) صادقانه با مردم صحبت میکردند و روی آرمانها و اهداف اسلام و انقلاب ایستادگی میکرد یعنی هیچگاه سرد و ناامید نشدند.
* حضرت امام خمینی (ره) بر حسب تکلیف الهی وارد میدان شدند/ دست قدرتمند خداوند یاری دهنده بود
این فعال سیاسی قبل از انقلاب با تاکید بر اینکه حضرت امام خمینی(ره) کارهای خود را بر اساس تکلیف الهی انجام میداد، خاطرنشان کرد: هرکسی با خداوند باشد خداوند نیز او را یاری میدهد چراکه در آن دوران خیلی از افراد به دنبال جایگاههای مادی بودند و ایشان فارغ از همه آنها بر حسب تکلیف الهی وارد میدان شدند.
طریقی بابیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در بدترین شرایط مردم را امید میدادند، تصریح کرد: حضرت امام(ره) با توجه به از اقدامات رژیم شاه، مردم را امید میدادند و اجازه نمیدادند ناامیدی در دل آنها راه پیدا کند؛ چراکه دست قدرتمند خدا را احساس میکردند.
وی یکی دیگر از از ویژگیهای حضرت امام خمینی(ره) را اعتقاد به نقش علما و مراجع تقلید عنوان کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) دارای روحیهای شجاع بودند یعنی هیچگاه در برابر دشمن نترسیدند و مایوس نشدند و از شکوه و قدرت شاه واهمه ای نداشتند.
* سیاست و دیانت دو بال حضرت امام خمینی (ره) برای حکمرانی
این استاد دانشگاه امام خمینی (ره) را عارف واقعی خواند و گفت: حضرت امام خمینی(ره) به دلیل عارف بودن سیاست و دیانت را با هم داشتند و در این مسیر به خداوند متعال توکل میکردند.
این زندانی سیاسی قبل از انقلاب با بیان اینکه دینداری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همراه با تعقل بود، افزود: برخی از دینداران در آن زمان به تفکرات غرب نزدیک شده بودند و برخی نیز متحجرانه دیندار بودن که حضرت امام (ره)هردوی آنها را نفی کرد.
طریقی طریقه ادامه داد: حب و بغضهای حضرت امام(ره) تماماً الهی بود، مثلاً عنوان میکردند ما دعوای شخصی و نفسی با کسی نداریم. یعنی نفس اماره را در خود کشته بودند. چراکه به دنیا هیچ اهمیتی نمیدادند و آن را مسیری برای رسیدن به آخرت می دانستند.
* ملت ایران از ابتدا عدالتخواه و دیندار بودند/ پهلویها اسطوره سرکوب مردم بودند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از گذشته ملت ایران ملت عدالتخواه و دیندار بودند یادآور شد: از زمانی که اسلام وارد ایران شد مردم آن را با جان و دل پذیرفتند و این دین، در تار و پود ملت نفوذ کرد.
این استاد دانشگاه به نقش علما در ادوار مختلف تاریخ به خصوص در زمان قاجار اشاره کرد و گفت: احساسات دینداری مردم ایران بسیار حساس است و زمانیکه این احساسات توسط اتباع بیگانه یا شاهان جریحهدار شود باعث شورش در کشور میشود.
* حکومت سراسر خشونت رضاخان/ ترور خاموش
طریقی وی با بیان اینکه رضاخان احساسات دینی مردم را سرکوب کرد، افزود: دوران 16 ساله حکومت پهلوی اول، دورانی سراسر خشونت و استبدادی بود و هر اقدامی را با زور خفه میکرد و زندانهای آن دوران مملو از عالمان دینی، شاعران و مبارزین انقلابی بود که پاسبان مختاری و پزشک احمدی مسئول کشتن این افراد بودند که چقدر انسان توسط این افراد کشته شدهاند را خدا میداند.
وی مقابله با عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام را یکی از مصادیق جریحهدار شدن احساسات دینی مردم در دوران رضاخان برشمرد و خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی اول و محمدرضا، علما اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادهاند مثلاً آیتالله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت تاثیرات بسزایی گذاشتند.
* ویژگیهای منحصربه فرد قیام 15 خرداد نسبت به سایر نهضتها چیست؟
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به نهضت 15 خرداد، تصریح کرد: قیام 15 خرداد باعث شد و کمونیستها و ملیگراها مسیر خود را تغییر دهند و مردم پس از این آگاهی، علیه رژیم منحوس شاه اقدام کنند. در بسیاری از نهضتهای قبلی مثل مشروطه، اسلام و سایر مکتبها حضور داشتند اما پس از واقعه پانزده خرداد تکیه بر اسلام بیشتر شد. یعنی مردم فهمیدند که میشود نظامی مبتنی بر اسلام ایجاد شود.
این زندانی سیاسی قبل از انقلاب با بیان اینکه این نهضت باعث مخالفت با اصل سلطنت و رژیم شود، یادآور شد: در نهضتهای قبلی با سلطنت مقابله نمیشد اما پس از قیام 15 خرداد موضوع تغییر رژیم یک هدف قرار گرفت؛ یعنی اعلام شد که بدبختیهای کشور توسط شاه صورت میگیرد.
طریقی بیگانه ستیزی را یکی دیگر از ویژگی های 15 خرداد دانست و افزود: طبق قانون، شاه باید حافظ منافع کشور باشد و از مذهب رسمی آن زمان تبعیت میکرد اما اینگونه نبود این نهضت توانست چهره حقیقی و منافقگونه شاه راه نمایان کند.
وی با اشاره به جنایتهای حکومتهای پس از اسلام به شیعیان، با بیان اینکه مردم پس از چهارده قرن ندای اسلام را کلام و بیان حضرت امام خمینی(ره) شنیدند، یادآور شد: مردم امام خمینی(ره) را آینه تمام نمای اسلام واقعی میدانستند ایشان هم هویت واقعی شیعه را به ملت بزرگ ایران بازگردد؛ برای همین مردم هم به ایشان لبیک گفتند.
این فعال سیاسی قبل از انقلاب در خاتمه با بیان اینکه رژیم شاه و هویت واقعی مردم رانفور و الگوهای غرب ایرا جایگزین آن قرار دهند، تصریح کرد: حضرت امام(ره) با تاسی از اسلام ناب حکومت مبتنی بر ولایت فقیه را تشکیل دادند.
منبع: الف
کلیدواژه: حضرت امام خمینی ره ویژگی های حضرت امام سیاسی قبل از انقلاب استاد دانشگاه باعث شد امام ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۷۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117