Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا تهیه مسکن محرومان، تامین واحدهای ارزان قیمت روستایی با مشارکت مردم، اجرای طرح های هادی و بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی از اهداف اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از تاسیس بود که در مدت ۴۲ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه درخشانی در بخش مقاوم سازی مسکن روستایی در لرستان به دست آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: براساس اطلاعات و آمار موجود، یک هزار و ۵۶۹ روستاهای بالای ۲۰ خانوار و یک هزار و ۲۰ روستای سه تا ۲۰ خانوار در لرستان وجود دارد و در مجموع ۶۱۶ هزار و ۷۷۰ نفر در قالب ۱۷۳ هزار و ۷۳۵ خانوار در مناطق روستایی استان زندگی می کنند.

مسعود رضایی افزود: اکنون ۱۵۳ هزار و ۱۵ مسکن روستایی در استان لرستان وجود دارد که تاکنون ۱۱۶ هزار واحد  آن به همت بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان و پس از انقلاب، مقاوم سازی و بهسازی شده است.

وی گفت: تاکنون برای این تعداد حدود ۱۲۱ هزار سهمیه بازسازی و مقاوم سازی مصوب و حدود ۱۱۶ هزار تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۱۱۶ هزار واحد مسکن روستایی استان در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۲ هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شده است و درصد مقاوم سازی استان این واحدها حدود ۷۶ است.

رضایی ادامه داد: امسال نیز حدود ۶ هزار و ۵۰۰ فقره سهمیه بهسازی مسکن روستایی و سه هزار و ۹۰۰ فقره مقاوم سازی در دستور کار است و با تحقق این برنامه میانگین مقاوم سازی استان به ۸۲ درصد خواهد رسید در حالیکه این شاخص در کشور ۴۸ درصد است.

وی تصریح کرد: به دلیل پراکنش استان در بخش هایی از ذلقی و ززو ماهرو الیگودرز، قلایی سلسله، سپید دشت خرم آباد و مناطقی از دلفان، مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی بیشتر، در شهرستان های بروجرد و دورود میانگین مقاوم سازی بالا و در برخی مناطق پایین است.

اجرای طرح هادی در تمام روستاهای دارای قابلیت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: تاکنون طرح هادی برای تمام روستاهای  دارای قابلیت اجرا در لرستان تهیه شده و میانگین استان در این زمینه برابر متوسط کشوری و ۵۲ درصد است.

رضایی با بیان اینکه در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی تهیه شده  است افزود: در راستای اجرای طرح هادی در استان امسال عملیات بهسازی و جدول گذاری ۲۶۵ روستا از محل اعتبارات سال گذشته در دستور کار قرار دارد و از محل اعتبارات سالجاری ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیلون تومان برای اجرای ۱۹۱ طرح در نظر گرفته و همچنین ۲۳ میلیارد تومان برای آسفالت معابر ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: تهیه طرح روستاهای بالای ۲۰ خانوار شرح خدمات مبتنی بر مطالعات جامع است اما در روستاهای زیر ۲۰ خانوار باید طرح های تعیین محدوده تهیه شود که تاکنون ۵۹ روستای استان از طرح های تعیین محدوده بهره مند شده اند.

رضایی گفت: اکنون شهرستان رومشکان بیشترین بهره مندی از اجرای این طرح را داشته است که  از مجموع ۳۲ روستا ۲۸ روستای این شهرستان قابلیت اجرای طرح دارد.

مقاوم سازی  ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی دیگر

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان همچنین گفت: اکنون بازسازی و بهسازی ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی در این استان با ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اقدام است که ۱۱۴ میلیارد تومان از این میزان اعتبار به صورت بلاعوض به روستاییان پرداخت می شود.

رضایی اظهار داشت: با اتمام کار بازسازی واحدهای مسکونی در دست اجرا، میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در استان به حدود  ۹۰ درصد می رسد به همین منظور صاحبان  ۲ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی روستایی اکنون به سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی معرفی شده اند و برای بهسازی واحد های مسکونی روستایی به هر فرد متقاضی  ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با سود چهار درصد پرداخت می شود.

وی افزود: در بحث بازسازی مناطق روستایی و شهری براساس مصوبه ششم مرداد امسال هیات دولت، سه هزار و ۸۸۳ فقره تسهیلات روستایی احداثی  سهم لرستان بود که از این رقم تاکنون ۲ هزار و ۹۵۰ مورد ابلاغ شد، همه متقاضیان به سیستم بانکی معرفی شدند و یک هزار و ۵۰ مورد آن عقد قرارداد شده ست.

مقاوم سازی یک هزار و ۸۶۰ واحد مسکن محرومان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک هزار و ۸۶۰ واحد مسکن محرومان در استان مقاوم سازی و به افراد نیازمند اهدا شد و این اقدام در حالی صورت گرفت که ۲۳ مهرماه سال گذشته تفاهم نامه ای بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری و بنیاد مسکن لرستان مبنی بر مقاوم سازی و نوسازی ۲ هزار واحد مسکن محرومان در مناطق روستایی  این استان منعقد شد.

رضایی اظهار داشت: برای مقاوم سازی این واحدها نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات کمک بلاعوض مسکن محرومان لرستان تخصیص داده شد که تنها هشت میلیارد تومان از این مبلغ جذب نشده و ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات واحدهای مسکن محرومان مناطق روستایی به طور کامل جذب شده است.

برچسب‌ها تسهیلات مسکن دولت تدبیر و امید بنياد مسكن انقلاب اسلامی توسعه روستایی لرستان