Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@21:20:45 GMT

ثبات صندوق سرو وسوددهی آن پس از ریزش تاریخی بورس

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۷۶۷۳

ثبات صندوق سرو وسوددهی آن پس از ریزش تاریخی بورس

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با ارائه خدمات مختلف و متنوع برای سرمایه‌گذاران، علاوه بر کسب سود، با انجام فعالیت‌های مختلف برای بهبود و کسب اطلاعات دقیق‌تر از بازار سرمایه می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری به آن‌ها عطا کند. به گزارش پول نیوز، بورس تهران در سال جاری، با افت و خیز‌های فراوانی روبه‌رو شد. پس از رشد خیره کننده، شاخص کل بورس تهران به ارتفاع دو میلیون و ۱۰۰هزار واحدی دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از آن، با سقوطی حدود ۵۰درصدی به ارتفاع یک میلیون و صد هزار واحدی رسید. در این مدت، عده‌ای از مردم نیز به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار سرمایه شدند. اما متاسفانه در همین سقوط، بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را از دست دادند.

با وجود این سقوط، ابزار‌هایی در بازار سرمایه وجود دارند که بازهم بتوانند برای مردم سودآفرین باشند. به عبارت دیگر، در روز‌هایی که بازار دچار ریزش شدید شد، قیمت طلا و مسکن نیز با افت مواجه شد، این ابزار‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارند می‌توانند سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خود را از چنین آسیب‌هایی حفظ کنند.

از ابزار‌های موجود در بازار سرمایه ایران می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی اشاره کرد. یکی از این صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سرو سودمند مدبران است که در بازار سرمایه با نماد «سرو» معامله می‌شود. این صندوق از نوع سهامی و معامله‌پذیر (ETF) است و برای افرادی که مهارت، اطلاعات و یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس در اختیار ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. این صندوق از زمان تأسیس تا کنون ۵۸۰ درصد بازدهی ثبت کرده است.

به طور کلی داشتن واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر در سبد دارایی، تنوع بخشی بالایی در سبد ایجاد می‌کند. به همین دلیل افرادی که نمی‌خواهند ریسک یک یا چند سهم مشخص را تحمل کنند و یا فرصت کافی برای مدیریت سبد دارایی خود را ندارند، صندوق سهامی سرو گزینه بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

در نمودار زیر، سه صندوق سرمایه‌گذاری سرو (رنگ سبز)، ارزش (رنگ قرمز) و بذر (رنگ آبی) با یکدیگر مقایسه شده‌اند. بازه مقایسه نیز از سقف تاریخی بورس، ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۹، الی ۱۵بهمن ماه سال جاری است. مشاهده می‌شود که صندوق سرو طی این مدت، علاوه بر اینکه زیان قابل توجهی به سرمایه‌گذارانش تحمیل نکرده است بلکه ثبات بیشتری نیز برای مشتریان خود به ارمغان آورده است.

نمودار زیر نیز روند NAV این صندوق را نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار مشخص است، این صندوق از ابتدای ریزش بازار تا کف ارزش ذاتی صندوق تنها حدود ۲۳درصد افت را تجربه کرده است. این درحالی‌ست که در بازار سهام، متوسط افت بیش از حدود ۵۰درصد بوده است. بدین ترتیب می‌توان عملکرد فعالانه صندوق را قابل قبول ارزیابی کرد. حتی در این میان از کف NAV خود نیز بازدهی حدود ۳۳درصد را به ثبت رسانده است.

در پایان گفتنی است که صندوق سرو با رتبه اول بازده در میان صندوق‌های ETF در بازه سالانه، می‌تواند سرمایه‌های سرمایه گذاران را از فراز و نشیب‌های بازار بورس حفظ کند تا با خیالی آسوده از مدیریت ریسک و سودآوری پایدار صندوق بهره لازم را ببرند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف

امیرحسین جنانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان روشی برای عدم ورود هیجانات و رفتار‌های غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه عمل می‌کند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نقش کلیدی در جمع‌آوری نقدینگی بلاتکلیف و جلوگیری از ورود آن‌ها به بازار‌های موازی مثل مسکن و ارز دارند و به همین دلیل، تصمیماتی که سبب خروج پول از صندوق‌ها می‌شود در نهایت به ضرر اقتصاد ایران خواهد شد.

او افزود: اکنون نه تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی بازار سرمایه تلقی می‌شوند بلکه این صندوق‌ها به یکی از اجزای مهم اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۸۷، حجم چشمگیری از نقدینگی‌ها جذب این صندوق‌ها شدند و توانستند علاوه بر پوشش انواع مختلف ریسک‌پذیری افراد، به رکن اصلی تأمین مالی شرکت‌ها و حتی دولت تبدیل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: کارکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخصوص صندوق‌های با درآمد ثابت به ۲ بخش اصلی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس و کمک به تأمین مالی تقسیم می‌شود اکنون بیش از ۹ میلیون نفر از دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری با رقمی حدود یک‌هزار همت در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده اند، این مبلغ می‌توانست بجای جذب در شفاف‌ترین بخش اقتصاد یعنی بازار سرمایه به سمت بازار‌های غیر مولد و غیررسمی مانند رمز ارزها، طلا و ارز سرازیر شود و بجای به‌کارگیری آنها در تأمین مالی شرکت‌ها در هنگام انتشار اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک‌ها با ورود به بازار‌های مخاطره‌آمیز در این شرایط تحریمی که دسترسی به منابع سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

جنانی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانسته‌اند کمک شایانی را در مسیر شفافیت به بخش مولد اقتصاد داشته باشند و تا حد زیادی باعث جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها در فضای اقتصاد کشور شوند متأسفانه خبر‌هایی مبنی بر اجرای قانون مالیاتی جدید شنیده می‌شود که این ابزار حیاتی بازار سرمایه را مورد هدف قرار می‌دهد.

او بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزاری تلقی می‌شوند که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برای جمع زیادی از مردم فراهم کرده و توانسته در طی این سال‌ها منابع مناسبی را جذب کند بهترین راه برای حفظ و افزایش اصل سرمایه، سرمایه گذاری اصولی و مطمئن است، روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد و در کل می‌توان گفت سرمایه گذاری به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که افراد با توجه به میزان سرمایه و سطح اطلاعات خود، روش متناسب با شرایط خود را انتخاب می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس