Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@17:13:02 GMT

ظریف به آمریکا: پنجره در حال بسته شدن است

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۹۲۹۲

ظریف به آمریکا: پنجره در حال بسته شدن است

فرارو- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی ویدئویی به زبان انگلیسی گفت: ۴۲ سال پیش مردم ما در یک انقلاب عظیم مردمی پیروز شدند. برخلاف دیگر خیز‌ش‌های مشابه در تاریخ جهان، انقلاب اسلامی ما در حالی به موفقیت رسید نه بر قدرت‌های خارجی متکی بود و نه هیچ یک از گروه‌های مسلح آن را رهبری می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پویش یکصد ساله مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود و رسیدن به حاکمیتی پاسخگو با وجود تمام موانع از جمله توطئه‌های خارجی و تنها با اتکا به قدرت مردم به ثمر رسید، اضافه کرد: ما راه درازی را از آن زمان پیموده‌ایم و در حرکت به سمت دستیابی به ایده‌آل‌هایمان از پای نخواهیم نشست.

وزیر امور خارجه گفت:‌ یکی از دستاوردهای کلیدی ما بهره‌گیری از استعداد و توانمندی‌های مردم خود بوده است.

وی با بیان اینکه این امر به ما این امکان را داده است تا از گسترده‌ترین زیربنای صنعتی داخلی و قدرت علمی و فناوری بومی برخوردار باشیم، اظهار داشت: ما در حالی به این دستاورد و دستاورددهایی به مراتب بیش از این دست یافته‌ایم که با طولانی‌ترین و گسترده‌ترین کازار تروریسم اقتصادی در تایخ اخیر مواجه بوده‌‌ایم.

ظریف ادامه داد: حتی همه گیری کووید-۱۹ هم دولت پیشین ایالات متحده را به آن وانداشت که از هجمه قانون شکنانه‌اش علیه مردم عادی ایران دست بردارد. دونالد ترامپ بر این افسانه قمار کرد که ایران ملتی است که می‌توان آن را بین فروپاشی و تسلیم مجبور به انتخاب کرد. همه دیدیم که آن شرط بندی به چه نتیجه‌ای منتهی شد.

وی اضافه کرد: اما واقعیت این است که ترامپ نه اولین و نه دومین بلکه هفتمین رئیس جمهور پیاپی ایالات متحده بود که چنین شرطی بست و شکست خورد.

ظریف عنوان کرد: با حضور دولتی جدید در واشنگتن این فرصت وجود دارد که رویکرد تازه‌ای آزموده شود، اما پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است. به زودی دولت من مجبور خواهد بود تا اقدام جبرانی تازه‌ای اتخاذ کند، در پاسخ به عدم پایبندی تاسف بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای، این اقدام جبرانی همانگونه توسط پارلمان ما مقرر شده و در انطباق با حقوق ما در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاری‌مان با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این امر تنها در صورتی قابل اجتناب است که ایالات متحده تصمیم بگیرد که از شکست حداکثری ترامپ درس بگیرد، نه اینکه به آن گرایش داشته باشد.

همسایگان نمی‌توانند منتظر آن بمانند که بیگانگان امنیت‌شان را تامین کنند

ظریف با بیان اینکه ایران بارها و بارها آمادگی‌اش را برای تعامل و همکاری در جهت اهداف مشترک‌مان با همسایگانمان ثابت کرده است، اظهار داشت: هدف دائمی ما در تمامی تلاش‌هایمان ساخت منطقه‌ای با ثبات‌تر، آرام‌تر و شکوفاتر بوده است و در این خصوص ابتکارهایی را ارائه کرده‌ایم.

وی گفت:‌ امیدوارم همسایگان ما نیز آموخته باشند که نمی‌توانند منتظر آن بمانند که بیگانگان امنیت‌شان را تامین کنند. ما باید بر یکدیگر تکیه کنیم. چرا که تقدیر جغرافیایی آن است که ما همواره همسایه یکدیگر باقی خواهیم ماند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما ایرانی‌ها همان کاری را می‌کنیم که می‌گوییم و از همه مهمتر همواره به قول خود وفاداریم. در سالگرد انقلابمان بار دیگر بر این دعوت تاکید می‌ورزیم که از پنجره فرصت کنونی برای پذیرش گفت‌وگو و پایان دادن به خصومت بی حاصل علیه مردم ایران بهره گرفته شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 ظریف آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۹۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

کد خبر 6092151

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • تصاویر یورش نیروهای پلیس به دانشگاه کلمبیا | ورود پلیس از پنجره های دانشگاه! + ویدئو
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!