شرایط سینماگران خوب نیست اما آینده را روشن میبینم
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۰۰۷۹
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، خط فرضی یکی از فیلمهایی بود که امسال و در خلال برگزاری سیونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ فیلمی که بارقههای زنانه در تارپودش نشان از زنانه بودن نگاه کارگردان اثر داشت و بازیگر نقش اول آن هم سحر دولتشاهی بود.
این فیلم که روایت زنی از زندگی زناشویی و تردیدهایش در تصمیمات فردی و خانوادگی را برجسته میساخت، دروغ و دروغگویی را به عنوان مفهومی آسیب زننده در زندگی خانوادگی هدف گرفته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عنوان فیلم هم البته اشارهای به این موضوع داشت؛ خط فرضی (انگلیسی: ۱۸۰-degree rule) یا قانون ۱۸۰ درجه خطی راهنما و فرضی در مباحث فیلمبرداری و ادیت فیلم است که بر اساس آن باید یکسانی روابط چپ و راست دو کاراکتر در یک سکانس حفظ شود؛ رعایت نکردن خط فرضی و شکستن آن، موجب میشود که، وقتی چند نما از چند فاصله یا زاویه مختلف به هم پیوند می خورند، در دید بیننده اخلال ایجاد شود.
برای مثال وقتی از دو نفری که روبه روی هم هستند و به هم نگاه میکنند یا در حال گفت و گو با یکدیگر هستند، دو نما گرفته شود و در گرفتن این دو نما خط فرضی توسط دوربین شکسته شود، به نظر میرسد هر یک از آنها به یک سوی دیگر نگاه میکنند و با یکدیگر گفتگو نمیکنند.
خط فرضی یکی از فیلمهای اول در جشنواره فیلم فجر امسال بود؛ فیلمی به کارگردانی فرنوش صمدی که پیشتر به واسطه فیلمهای کوتاهش در عالم سینمای ایران و جهان شناخته شده و جوایز بینالمللی متعددی را هم کسب کرده بود.
تلاش میکنم به عنوان خالق اثر قضاوتی روی آن نداشته باشم
فرنوش صمدی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به فیلم خط فرضی و نقش خود به عنوان خالق اثر اظهارداشت: چون کارم را از فیلمنامهنویسی شروع کردم بنابراین همیشه قصه از اهمیت زیادی برایم برخوردار است و تمام تلاشم را میکنم که خالق اثر هیچگونه قضاوتی درباره فیلم یا قصهای که دارد تعریف میکند، نداشته باشد.
بنابراین اگر مخاطب فیلمهای من دوست دارد فیلم را ببیند و قصه برایش خسته کننده نبوده علتش این است که چون سعی میکنم ذهن مخاطب را تازه نگه دارم و ماجرا بدون قضاوت و داوری من به عنوان خالق اثر اتفاق بیافتد. اینکه بیننده خودش را جای کاراکترها میگذارد و با آنها همذات پنداری میکند، باعث دنبال کردن قصه میشود.
ساده نگاه کردن به کارگردانی مهمترین آوردۀ من از ساختن فیلم کوتاه است
کارگردان فیلم کوتاه نقش که در حوزه فیلم کوتاه موفقیتهای بسیار داشته است و پیشتر از اهمیت تجربیات خود در تولید فیلم کوتاه به عنوان راهگشایی در تولید فیلم بلند صحبت کرده بود، درباره مهمترین آورده خود از فیلم کوتاه، گفت: ساده به فیلمنامه یا کارگردانی نگاه کردن مهمترین آورده من از فیلم کوتاه به بلند است.
در فیلمهای کوتاهی که ساختهام هیچگونه پیچیدگی عجیبی نیست و قصه خیلی ساده اتفاق میافتد اما تلاش کردهام به قصه از منظر دیگری توجه کنم.
سینمای ایران و چالشهای زنان سینماگر
صمدی با بیان اینکه فیلمسازی در همه جای دنیا کار سخت و طلاقت فرسایی است که ایران هم از آن مستثنی نیست، ادامه داد: ما چالشهای دیگری هم داریم. یک کارگردان زن در ایران هنوز دارد با یک موضوع ابتدایی دست و پنجه نرم می کند که البته این به معنای مرد سالار بودن جامعه سینمایی ما نیست.
وی با تاکید بر اینکه جامعه و فرهنگ ما شرایط را طوری رقم زده است که مردها فکر میکنند قدرت بیشتری دارند، در حالی که این طور نیست، گفت: خوشبختانه مردهای فعال در عرصه فیلمسازی تلاش میکنند که حضور زنها در سینما بیشتر شود و البته در همه جا استثناهایی هم وجود دارد که من به آنها کاری ندارم.
صمدی درباره تفاوت فیلمسازان زن و مرد، گفت: نکته سنجی، هوش، ریزبینی و نگاه متفاوت خانمها به سینمای ایران وارد شده است اما خیلی معتقد به این نیستم که خانمها باید حتما فیلم درباره زنها بسازند درحالی که فیلمساز باید به دغدغه خود نگاه کند ولی وقتی خانمها درباره همجنسهای خود فیلم میسازند حتما به مسائل و مشکلات آنها اشراف بیشتری دارند.
این روزها شرایط سینماگرهای ما خوب نیست
کارگردان فیلم سینمایی خط فرضی درباره آسیبهایی که کرونا به سینمای ایران وارد کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین قشرهایی که از کرونا صدمه دیده، سینما است. این روزها شرایط سینماگرهای ما خوب نیست اما من آینده را روشن میبینم و مطمئن هستم که یک روزی با تمام شدن کرونا مردم باز هم به سینماها برخواهند گشت.
هر چند الان بلیت سینماها هم گران شده و برای یک خانواده ۴ نفره رفتن به سینما هم دشوار است اما باید امیدوار باشیم.
برچسبها سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری فرنوش صمدی اختصاصی ایرنا تولید فیلم فاصله گذاری اجتماعی اکران فیلم پروندهٔ خبری همگام با سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری فرنوش صمدی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری فرنوش صمدی اختصاصی ایرنا تولید فیلم فاصله گذاری اجتماعی اکران فیلم اخبار کنکور سینمای ایران فیلم کوتاه خالق اثر خط فرضی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دنبالهداری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
ستارهشناسان به تازگی دنبالهداری را کشف کردهاند که وقتی سال آینده در آسمان نمایان شود میتواند از بسیاری از ستارهها درخشانتر باشد.
به گزارش ایسنا، اخترشناسان دنبالهدار جدیدی را کشف کردهاند که پتانسیل آن را دارد که خبر مهم سال آینده باشد. اگرچه این دنبالهدار که C/۲۰۲۳ A ۳ یا «سوچینشان-اطلس» (Tsuchinshan–ATLAS) نامیده میشود هنوز بیش از ۱۸ ماه تا نزدیکترین فاصلهاش به زمین و خورشید باقی مانده است، اما در حال حاضر در رسانههای اجتماعی سر و صدا به پا کرده است و مقالات خوشبینانهای درباره اینکه چگونه میتواند منظرهای تماشایی ایجاد کند نوشته شده است.
معرفی دنبالهدار سوچینشان-اطلس
هر ساله، چند ده دنبالهدار جدید کشف میشود. دنبالهدارها گلولههای برفی هستند که در مسیرهای بسیار طولانی به دور خورشید حرکت میکنند. اکثریت قریب به اتفاق آنها آنقدر ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح نمیتوان آنها را مشاهده کرد. اما شاید یک دنبالهدار در سال آینده به لبه دید با چشم غیر مسلح نزدیک شود.
گاهی اوقات، یک دنبالهدار بسیار درخشان از راه میرسد. از آنجا که دنباله دارها اجرامی با زیبایی زودگذر و گذرا هستند، کشف یک دنبالهدار درخشان همیشه هیجانانگیز است.
دنبالهدار سوچینشان-اطلس مطمئنا یک گزینه مناسب است. این دنبالهدار که بهطور مستقل توسط ستارهشناسان رصدخانه کوه بنفش در چین و سامانه آخرین هشدار برخورد زمینی سیارک کشف شد، در حال حاضر بین مدار مشتری و زحل، در فاصله یک میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد و به سمت داخل در حال حرکت است و در مداری حرکت میکند که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ آن را به فاصله ۵۹ میلیون کیلومتری از خورشید میرساند.
این حقیقت که این دنبالهدار در حالی که بسیار دور است پیدا شده، بخشی از دلیل هیجان ستارهشناسان است. اگرچه در حال حاضر نور آن بیش از حد ضعیف است که با چشم غیر مسلح بتوان دید، اما برای جرمی بسیار دور از خورشید درخشان است؛ و مشاهدات نشان میدهد که مداری را دنبال میکند که میتواند به آن اجازه دهد واقعا تماشایی شود.
دستور العملی برای عظمت دنبالهداروقتی دنبالهدارها به خورشید نزدیکتر میشوند، گرم میشوند و یخهای سطح آنها بخار میشود. این گاز که از سطح دنبالهدار فوران میکند، گرد و غبار را با خود حمل میکند و هسته را در ابری غولپیکر از گاز و غبار که گیسو نامیده میشود، میپوشاند و سپس توسط باد خورشیدی، گیسو از خورشید دور میشود و در نتیجه یک دُم مستقیما به سمت خورشید قرار میگیرد.
هر چه یک دنباله دار به خورشید نزدیکتر شود، سطح آن داغتر و فعالتر میشود. از نظر تاریخی، اکثریت درخشانترین و دیدنیترین دنبالهدارها مدارهایی را دنبال کردهاند که آنها را به خورشید نزدیکتر از مدار زمین کرده است.
به نظر میرسد که این دنبالهدار هسته بزرگی دارد که آن را درخشانتر میکند و به اندازه کافی روشن است که بتوان آن را تا این اندازه دور از خورشید کشف کرد. قرار است یک برخورد بسیار نزدیک با ستاره ما داشته باشد و سپس تقریبا مستقیم از بین زمین و خورشید عبور کند و تنها دو هفته پس از حضیض یعنی نزدیکترین حالتش به خورشید به فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری از ما برسد. هر چه یک دنبالهدار به زمین نزدیکتر شود، برای ما درخشانتر خواهد بود.
نفرین پیشگویی
پیشبینی رفتار دنباله دارهای تازه کشف شده یک بازی خطرناک است. برخی ممکن است دیدنی و جذاب باشند، در حالی که برخی پیشبینیها شکست میخورند.
برای مثال، دنبالهدار کوهوتک در سال ۱۹۷۳ را در نظر بگیرید. این دنبالهدار مانند سوچینشان-اطلس، بهطور غیرمعمولی دور از خورشید کشف شد و در مداری نزدیک به ستاره ما حرکت میکرد. ستاره شناسان به مردم وعده «دنباله دار قرن» را دادند و پیش بینی کردند کوهوتک میتواند به اندازه کافی درخشان شود که در روز روشن دیده شود.
اما کوهوتک همانطور که به سمت خورشید میچرخید، روشن شد، اما آهستهتر از حد انتظار. به جای اینکه در روز روشن قابل مشاهده باشد، فقط به اندازه درخشانترین ستاره آسمان روشن شد و پس از حضیض به سرعت محو شد. اگرچه این هنوز هم نمایش خوبی بود، اما دنباله دار قرن نبود. به دلیل تبلیغات زیاد، بسیاری به کوهوتک لغب یک ناامیدی تماشایی را دادند.
این احتمال وجود دارد که سوچینشان-اطلس، مانند دنباله دار کوهوتک، برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک شود. ما هنوز مطمئن نیستیم، اما اگر اینطور باشد، ممکن است کمتر از آنچه پیشبینی میشد تماشایی باشد.
وقتی همه چیز به هم میریزداین میتواند حتی بدتر نیز باشد. دنباله دارها مستعد فاجعه هستند. آنها اغلب تکه تکه میشوند، از هم میپاشند و به طرز شگفت انگیزی متلاشی میشوند. آنهایی که برای اولین بار وارد منظومه شمسی داخلی میشوند، به طور ویژهای شکننده هستند.
برای مثال زمانی که دنبالهدار سوان (SWAN) کشف شد، امیدوارکننده به نظر میرسید و تصور میشد در ماه مه سال ۲۰۲۰ با چشم غیر مسلح دیده شود. اما با نزدیک شدن به خورشید، ناگهان درخشان شد، سپس شروع به محو شدن کرد. در زمانی که باید درخشانترین حالت آن میبود، تماما ناپدید شد و در مقابل چشمان ما از پاشید.
آیا سوچینشان-اطلس ارزش انتظار را دارد؟
ما به طور قطع نمیدانیم که دنبالهدار سوچینشان-اطلس تماشایی خواهد بود یا خیر. ممکن است از هم بپاشد و کمتر روشن شود، یا ممکن است ما را غافلگیر کند؛ و حتی میتواند بیش از حد انتظار روشن شود و یک منظره شگفتانگیز در آسمان صبح در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.
اما ما نمیدانیم. ما اولین نکات را در ماههای آینده دریافت خواهیم کرد. با ردیابی نحوه درخشان شدن ستاره دنبالهدار در حین حرکت آن به سمت خورشید، اولین نشانههای خود را در مورد سرنوشت واقعی آن به دست خواهیم آورد و بنابراین فعلا باید منتظر بمانیم.