Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک مطالعه نشان داد که سن مادر، سابقه سقط، سابقه نازایی و کم‌کاری تیروئید در زنان بارداری که تست غربال‌گری مثبت داشتند، فراوانی بیشتری دارد. به علاوه فراوانی نوزاد با نارسایی رشد داخل رحمی و بستری نوزاد نیز در این گروه بیشتر بود.

به گزارش ایسنا، آزمایش‌های غربال‌گری و تشخیصی دوران جنینی نقش مهمی در متولد شدن یک نوزاد سالم دارد و امروزه صدها اختلال ژنتیکی را می‌توان پیش از تولد تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی با کمک سونوگرافی، تست‌های غربال‌گری و تست‌های تشخیصی تعیین کاریوتایپ که شامل آمنیوسنتز و نمونه‌برداری از پرزهای جفتی (CVS) هستند، انجام می‌شود.

با انجام این تست‌ها، بسیاری از اختلالات کروموزومی شناسایی می‌شوند. در تست آمنیوسنتز برای تشخیص ناهنجاری‌ها، از مایع آمنیون دور جنین نمونه‌برداری می‌شود و در آزمایش CVS از پرزهای جفت برای تشخیص مشکلات جنین، نمونه‌برداری انجام می‌گیرد.

با توجه به این‌که دانش در مورد تست‌های غربال‌گری ناکافی است، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای عواملی را که در مثبت شدن تست غربال‌گری در سه ماهه اول بارداری نقش دارند، بررسی کردند.

در انجام این مطالعه، محبوبه شیرازی، الهام فیض‌آباد، نسا رجب‌پور نیکو، فاطمه رحیمی شعرباف، مائده رحمان‌زاده؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد بیمارستان جامع زنان یاس دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشارکت داشتند.

در این پژوهش زنان بارداری که در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۶ تا اسفند ۱۳۹۸ برای آزمایش غربال‌گری سه‌ماهه اول بارداری، به درمانگاه پری‌ناتال بیمارستان جامع زنان یاس، مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. زنان بارداری که نتیجه غربال‌گری سه‌ماهه اول آن‌ها مثبت اعلام شد، به عنوان گروه مطالعه در نظر گرفته شدند و زنان بارداری که تست غربال‌گری آن‌ها منفی بود، به عنوان گروه مورد انتخاب شدند.

در نهایت ۹۶۰ زن باردار مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که ۷۶۰ خانم باردار در گروه کنترل (تست غربال‌گری منفی) و ۲۰۰ خانم باردار در گروه مورد (تست غربال‌گری مثبت) قرار گرفته‌بودند.

بررسی‌ها نشان داد که سن مادران گروه مورد به طور معنی‌دار، بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین مشخص شد که سابقه سقط، سابقه نازایی و کم‌کاری تیروئید در زنان بارداری که تست غربال‌گری مثبت داشتند (گروه مورد)، فراوانی بیشتری دارد. به علاوه فراوانی نوزاد با نارسایی رشد داخل رحمی و بستری نوزاد نیز در این گروه بیشتر بود.

در این مطالعه نیز همانند مطالعات قبلی مشخص شد که بین افزایش سن مادر و افزایش خطر تریزومی ۲۱ رابطه مستقیمی وجود دارد و زنان باردار مسن‌تر از ۳۵ سال معمولا تجربه‌ای از آزمایش‌های تشخیصی تهاجمی پیش از تولد را در دوران بارداری خود دارند.

در این پژوهش‌ نیز مشاهده شد که در خانم‌های بارداری که بیماری‌های همراه دارند، شانس مثبت‌شدن تست‌های غربال‌گری بیشتر است. امروزه بسیاری از بیماری‌های همراه و مواجهات پر خطر در زنان باردار افزایش یافته‌است که از جمله آن‌ها می‌توان فشار خون ، دیابت و چاقی را نام برد و از جمله مواجهات پر خطر می‌توان به مصرف الکل و مواجهه به عفونت‌های ویروسی اشاره کرد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: با وجود پیشرفت‌های اخیر در حوزه پری‌ناتال، همچنان دقت آزمایش‌های غربال‌گری ممکن است بسته به سن مادر و سایر خصوصیات موجود متفاوت باشد. از این به نظر می‌رسد در کنار نتایج تست غربال‌گری توجه به ویژگی‌های پیش‌زمینه‌ای مادر نیز مهم است.

یافته‌های این مطالعه، بهمن ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «عوامل پیشگویی کننده مثبت شدن تست غربال‌گری سه ماهه اول بارداری» در مجله دانشکده پزشکی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غربالگري بارداری زنان بارداری غربال گری تست غربال گری زنان باردار سه ماهه اول گروه مورد مثبت شدن سن مادر تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر فعالیت بازار سرمایه با فراز و نشیب همراه است و رشد آن روزی مثبت و روز دیگر منفی است، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا درباره اثر برخی اخبار همچون اصلاحی برخی مواد قانون مالیات بر عایدی سرمایه معتقد است، نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و طلا هم بعد از اعلام تصویب این مصوبه واکنش قابل توجهی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه  موضوع جدید و مربوط به امروز نیست، افزود: این موضوع در دوره قبل مجلس شورای اسلامی برای اولین بار مطرح شد و اکنون هم به طور کامل تصویب نشده و تصویب نهایی آن مدت زمان طولانی طول می کشد. 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته هم پس از اعلام مصوبه مواد خام پتروشیمی، شاهد ریزش سود سهام در بورس بودیم، اما این مصوبه به تنهایی عامل ریزش سود نبود، عهدی که دولت بسته بود و زیر عهدش زد باعث شد، اعتماد سرمایه گذار از بین برود.
به گفته الیاس کردی، چنین اخباری هم آسیب می زند و هم تبعاتی دارد که آن تبعات آسیب زا هستند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: افزایش روند کلی نرخ دلار، بالا بودن نرخ بهره که آسیب زا بوده و انتشار اوراق بالای ۲۰ درصد بوده در کنار قوانینی که در آینده تصویب می‌شود و مشخص نیست که برای سرمایه گذار مثبت است یا منفی، از جمله فاکتورهای مختلفی است که در این عرصه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با این شرایط در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم، اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست، اضافه کرد: با وجود فاکتورهای اعلام شده، ارزیابی ام این است که چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار