Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلریز، خواننده سرودهای انقلابی و حماسی گفت: هدفمندی موسیقی‌های انقلابی و حماسی رمز ماندگاری آن است و موسیقی یکی از اثرگذارترین مواردی است که می‌تواند بر ذهن جوان‌های ما ریشه پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد گلریز در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: موسیقی انقلاب از بدو انقلاب شروع شد، در آن زمان شعارهای انقلابی مردم که با مشت‌های گره‌کرده فریاد سر می‌دادند، آهنگین و دارای موسیقی و ریتم مثبتی بود که موجب می‌شد با شوق، ذوق و عزم بهتری برای اهداف عالی خود حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه موسیقی فاخر امروز شعر و ریتم ندارند، افزود: موسیقی‌های انقلابی، حماسی و مربوط به شهدا هدفمند است زیرا وقتی انسان آن را گوش می‌دهد احساس رگ انقلابی پیدا می‌کند، یک موسیقی حماسی برای شهدا موجب می‌شود یاد شهدا را زنده کند و پیامی سازنده را به مخاطب القا کند، انواع موسیقی عرفانی نیز همین است که ذهن را به‌طرف عرفان سوق می‌دهد.

خواننده سرودهای انقلابی و حماسی با اشاره به اینکه کارشناسان مذهبی نیز در مورد ارزش موسیقی انقلاب صحبت کرده‌اند، عنوان کرد: در ساخت موسیقی بایستی یک هدف عالی مدنظر باشد، در اوایل انقلاب که منزل ما در خیابان ایران بود و حضرت امام(ره) برای اسکان آمد، جوشش انقلاب که در میدان ژاله بود، همه مردم جمع می‌شدند و باانگیزه، شور و ذوق شعارین و آهنگین شعار سر داده و فریاد می‌زدند.

 

وی با اشاره به اینکه مرحوم راغب، پیشتاز ساختن موسیقی انقلابی بود، تصریح کرد: شب‌های مختلفی قبل از اینکه انقلاب به پیروزی برسد در مورد این ریتم موسیقی کار می‌کردیم و اشخاصی همچون آقایان سبزواری و شاهنگیان نیز حضور داشتند.

گلریز گفت: با انقلاب اسلامی، دگرگونی‌های صورت گرفت واقعاً نمی‌دانستیم شعر و ریتم موسیقی چه باشد، این بود که از مردم کمک گرفتیم که هماهنگ و آهنگین مشت‌ها را گره می‌کردند و شعار می‌دادند، به‌طوری‌که این ریتم در شهرهای دیگر گسترش پیداکرده بود، دستمایه خوبی بود، در این راستا ملودی‌هایی خواندیم و جناب راغب نت‌ها را نوشتند و جناب سبزواری نیز شعارها را به‌صورت شعر درآورد.

خواننده سرودهای انقلابی و حماسی بیان کرد: «بانگ آزادی»، «الله و یا الله» و … از اولین سرود های های ما بود که در رادیو آن زمان پخش شد، ریتم این سرودها برگرفته از شعارهایی بود که از حنجره و حلقوم پاک مردم سر داده می‌شد و باعث دستمایه سرودها انقلابی و ریتم‌های رزمی بود.

وی با اشاره به اینکه شعرهای انقلابی مرحوم سبزواری موردتوجه همگان قرار گرفت، یادآور شد: حمید شاهنگیان خالق سرودهای «خمینی‌ای امام»، «برخیزید» و… بود که بنده نیز در گروه سرود برخیزید حضور داشتم و عزیزان دیگری نیز بعداً اضافه شدند و راه را ادامه دادند.

گلریز با اشاره به اینکه سرود شهید مطهری در آن زمان مورد استقبال امام (ره) قرار گرفت، بیان کرد: پی از این ماجرا ما احساس ردیم راه را درست تشخیص داده و در ادامه راه مصمم‌تر شدیم، این سرودهای انقلابی که ساخته می‌شد موردتوجه روحانیون نیز قرار می‌گرفت.

خواننده سرودهای انقلابی و حماسی با اشاره به اینکه لرستان مهد موسیقی فاخر و کمانچه است و خود بنده نیز بارها در این دیار اجرای برنامه داشته‌ایم، گفت: دفاع مقدس یک زنگ فیزیکی بود، همه مردم هر کاری از دستشان برمی‌آمد برای حفظ کشور اسلامی می‌کردند و یکی از دلایل پیروی ما در جنگ همین هم‌بستگی و اتحاد ملت ایران بود.

 

وی با اشاره به اینکه جنگ فرهنگی و اقتصادی دشمن علیه ملت ایران، بیان کرد: دشمن چون توان رویارویی حضوری با ایران را نداشت به این‌گونه جنگ‌ها متوسل شد تا ذهن افراد جامعه ما را منحرف کنند، امروز بایستی با جنگ فرهنگی دشمن که هجمه بر عقاید جوانان ما است با هوشیاری کامل مقابله کنیم.

گلریز ضمن انتقاد از ابتذال در موسیقی امروز جامعه، اظهار کرد: موسیقی یکی از اثرگذارترین مواردی است که می‌تواند بر ذهن جوان‌های ما ریشه پیدا کند، زمانی که شخصی آهنگی در مورد شهدا گوش می‌دهد، به دنبال آن می‌رود، ناخودآگاه تمام جریاناتی که در وجود یک شهید است را پیگیر می‌شود که آن رفتار را پیاده‌سازی کند، موسیقی مهم است چراکه با شنیدن آن تمام مسائل را در ذهن درگیر می‌کند.

خواننده سرودهای انقلابی حماسی با اشاره به اینکه فضای مجازی ابزاری است که فرمان آن در درست دشمن می‌باشد، گفت: امروز شاهد مافیای عجیب‌وغریبی هستیم که درزمینهٔ موسیقی هزینه می‌کنند، درزمینهٔ جنگ فرهنگی در داخل کشور نفوذی دارند، برخی از موسیقی‌هایی که امروز حتی در صداوسیما پخش می‌شود نه شعر و نه محتوای خاصی ندارد، درحالی‌که موسیقی ما دارای قدمتی 7 هزارساله است.

وی بیان کرد: متأسفانه به لحاظ تولید موسیقی‌هایی با محتوای صحیح قدم زیادی برداشته نشده است، ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم بایستی جلوی گسترش آن را گرفت و با تمام توان مقابله کرد.

گلریز با اشاره به اثرگذاری موسیقی در جامعه گفت: برخی جوانان وقتی یک موسیقی را گوش می‌دهند و عاشق خواننده آن می‌شود، زندگی و رفتار وی را دنبال کرده و عکس‌های او را در اتاق شخصی خود نصب می‌کند و سعی دارد که همچون او رفتار کند.

این خواننده انقلابی و حماسی به اهمیت کارهای حماسی خواننده‌هایی همچون محمد میرزا وندی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها اعلام فرموده‌اند که من انقلابی‌ام و در جمع شعرا به نیز ایراد فرمودند که از برخی موسیقی‌هایی که در صداوسیما پخش می‌شود گله‌مند‌است زیرا نه محتوا دارد و نه کلمات واقعی است.

وی بیان کرد: راز ماندگاری سرودهای انقلابی پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتحاد و هدفمند بودن آن‌ها است، امروز برخی رسانه‌ها در حال جفا به ما هستند، مسئولان فرهنگی بایستی جوابگو باشند که در این راستا چه‌کاری انجام داده‌اند، کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود انسان را به یاد لس‌آنجلس انداخته و ذهن جوانان را منحرف می‌سازد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: انقلابی و حماسی جنگ فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی در قم برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پیکر مرحومه معصومه حائری همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند امام راحل(ره) امروز از مسجد نو واقع در خیابان آستانه به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و پس از اقامه نماز میّت توسط آیت الله سبحانی در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

این مراسم با حضور بیت حضرت امام (ره)، استاندار قم، مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران برگزار شد.

مراسم ختم همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد.

به گزارش تسنیم، مرحومه معصومه حائری عروس امام خمینی(ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح روز پنجشنبه 6 اردیبهشت‌ماه 1403 پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عروس ارشد امام(ره) درگذشت
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت