Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، منطقه سحرانگیز بخش «بازفت»، با محدوده‌های جنگلی، چشم انداز‌های زیبا و بافت عشایری که به گنجینه طبیعی ایران معروف شده است.

بخش بازفت شهرستان کوهرنگ، گویی تکه‌ای از بهشت خداوند است که برای رسیدن به این اکو موزه بزرگ کشور، با مردمانی مهربان، سختکوش، مقاوم، و خستگی ناپذیر، باید از دره‌ها و گردنه‌های پرپیچ و خم عبور کنی!

بخش بازفت از زیباترین مناطق جنوب غربی کشور است که دارای روستا‌ها و دهستان‌های متعددی در فاصله ۱۹۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در همجواری با استان خوزستان قرار دارد و از دیر باز یکی از مهمترین ایل راه‌های قوم بختیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا مدتی پیش وقتی خورشید غروب می‌کرد و سیاهی شب دامن خود را بر منطقه پهن می‌کرد، نور ماه تنها چراغی بود که شب‌های سیاه آن را روشن می‌کرد و تنها زوزه گرگ‌های گرسنه از روستا شنیده می‌شد.

بابا غلامعلی که دست‌های ضمخت و چهره اش نشان می‌دهد سنش از ۴۰ سالگی گذشته است نگران تولد بره‌های دوقلوی یکی از گوسفندانش است. فانوس نفتی اش را بر می‌دارد تا آماده کند که نیمه شب هنگامی که درد زایمان بر گوسفندش مستولی شد در کنارش باشد.

مریم و علی فرزندان غلامعلی هستند که در زیر روشنایی فانوس در حال درس خواندن هستند ...

چو ایران نباشد تن من مباد                                                     بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
بیا تا همه تن به کشتن دهیم                                                  مبادا که کشور به دشمن دهیم
دریغ است ایران که ...

زیور از همسایگان مشهدی علی است که در نیمه شب تب شدید کرده و می‌خواهد به درمانگاهی در مرکز بخش روستای چمن گلی برود.

فانوسش را بر می‌دارد و در دل شب به راه می‌افتد، اما نیمه راه نفت فانوس تمام می‌شود و مجبور می‌شود بقیه راه را در زیر نور مهتابی که ضعیف است ادامه دهد.


این‌ها فقط گوشه‌ای از مشکلاتی بود که اهالی روستای دو خانواری چشمه قاسم تا یک ماه پیش داشتند، اما حالا به همت مهندسان استان چهارمحال و بختیاری و پس از تحمل سختی‌های فراوان به دلیل شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن منطقه برق به روستا رسید و چراغ‌های روستا روشن شد.

برق‌رسانی به روستا‌های سخت‌گذر چهارمحال و بختیاری در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی و مشکلات اقتصادی کشور با سرعت قابل توجهی انجام شد.


مهندسان توانمند و با تجربه، با تلاش‌های طاقت فرسا در برف و سرمای استخوان سوز و عبورسخت از صخره‌ها و گردنه‌های کوهستانی خطرناک، از جان خود مایه گذاشتند و امسال نه تنها روشنایی به خانه‌های روستا‌های با جمعیت کمتر از ۱۰ خانواری تنگ هونی که به روستا‌های کریم‌آباد، خلیل‌آباد خاکی و قلعه خاکی در شهرستان شهرکرد، روستا‌های منصورآباد، سربیشه و نازی در شهرستان کوهرنگ و روستای دره‌گرم در شهرستان لردگان برق‌رسانی شده است.

شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خاص، کوهستانی و سخت‌گذر بودن بسیاری مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری هزینه‌های برق‌رسانی به روستا‌های این استان را افزایش داده است، اما نیرو‌های پرتلاش سختی را به جان خریده اند تا خانه‌های روستایی با نور برق روشن شوند.


مجیدفرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای یک کیلومتر شبکه برق در شهرستان کوهرنگ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرکرد با جمعیت متمرکز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال هزینه دارد.

او یادآور شد: ۵۰ درصد خدمات قابل ارائه مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان در سال ۱۳۹۲ در قالب خرید انشعاب و خدمات پس از فروش به صورت غیرحضوری بوده است که این مهم اکنون در قالب ۴۴ خدمت به‌طور ۱۰۰ درصدی از طریق سایت شرکت و اپلیکیشن برق ایران ارائه می‌شود.

 خیری که از مهندسان برق شهرستان کوهرنگ است گفت: وقتی خوشحالی را در چشمان مردم می‌بینیم خستگی ما برطرف می‌شود.

مسعود صفری رئیس شرکت توزیع نیروی برق شهرستان کوهرنگ هم گفت: تمام روستا‌های بیشتر از ۱۰ خانواری دارای جاده دسترسی شهرستان کوهرنگ برقدار شده است و روستا‌های تنگ هونی و چشمه قاسم جزو روستا‌های زیر ۱۰ خانوار هستند که امسال برقدار شده اند.

بیشتر بخوانید

روشن شدن چراغ خدمت رسانی در روستاهای چهار محال و بختیاری +فیلم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: نخستین پست انتقال برق استان سال ۱۳۷۱ به‌نام پست ۴۰۰ بهرام‌آباد در شهرکرد با ظرفیت ۳۵۰ مگاولت‌آمپر به عنوان تنها منبع برق ورودی استان احداث شده است که از سال ۱۳۹۲ نیز نیاز برای توسعه درگاه‌های انرژی در استان احساس شد.

فرهزاد یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده، سال ۱۳۹۵ دومین پست ۴۰۰ با ظرفیت ۴۵۰ مگاولت‌آمپر در لردگان وارد مدار و در سال ۱۳۹۶ افزایش ظرفیت پست بهرام‌آباد از ۳۵۰ به ۴۰۰ مگاولت‌آمپر انجام شد.

او اظهار داشت: تا پایان سال‌جاری پست انتقال سوم استان در شهر فرادنبه با نام جهان‌بین راه‌اندازی می‌شود که با افتتاح این پست، ظرفیت انتقال برق استان به یک‌هزار و ۳۵۰ ظرفیت مگاولت‌آمپر افزایش می‌‎یابد.

فرهزاد تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری در پست بهرام‌آباد با استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت رینگ داشت و در صورت قطع شدن برق، خاموشی‌های طولانی مدت وجود داشت.

او افزود: در سال‌های گذشته، خاموشی‌های چهارمحال و بختیاری ۲۴ تا ۴۸ ساعت نیز رخ داد و اکنون با ورود پست لردگان، قابلیت رینگ با نیروگاه کارون۴ و از سمت جنوب قابلیت رینگ با نیروگاه چهل‌ستون اصفهان را دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این استان هم‌اینک برای تامین برق صنایع مادر سنگین و نیمه‌سنگین در استان مانند ذوب‌آهن، پتروشیمی، فولاد و خودروسازی هیچ مشکل و محدودیتی ندارد.

فرهزاد گفت: اوج بار چهارمحال و بختیاری در شرایط پیک مصرف ۴۰۰ مگاولت‌آمپر است و با افتتاح پست فرادنبه ظرفیت این استان سه برابر می‌شود.

 روستا‌های برخوردار از برق چهارمحال و بختیاری به ۷۴۴ روستا افزایش یافت

فرهزاد با اشاره به بهره‌مندی ۱۰۰ درصد جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری از نعمت برق اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۴۴ روستای استان از نعمت برق برخوردار است.

او گفت: هم‌اینک ۹۹.۵ درصد خانوار‌ها و ۹۹.۳ درصد روستا‌های استان برق‌دار است و صنعت برق به روستا‌های بالای ۱۰ خانوار برق‌رسانی کرده است.

فرهزاد یادآور شد: البته روستا‌های پنج تا ۶ خانواری نزدیک و در مسیر شبکه‌های برق‌دار نیز از این نعمت بهره‌مند شده‌اند.


او اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون برق‌رسانی به ۳۳ روستای جدید استان در شهرستان‌های اردل، لردگان، کوهرنگ، کیار و سایر مناطق سخت‌گذر و غیربرخوردار این استان در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

فرهزاد گفت: از این تعداد تاکنون ۳۱ روستا برق‌دار شده و برق‌رسانی به دو روستای دیگر هم تا پایان امسال امکان‌پذیر می‌شود.

او تاکید کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان برای جابه‌جایی و بهینه‌سازی تاسیسات و تبدیل سیم به کابل و توسعه برق روستا‌های استان در چهار سال اخیر حداقل ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.


او، در خصوص برق‌رسانی به مناطق عشایری استان اظهار داشت: تاکنون ۱۲۰ دستگاه پرتابل خورشیدی با پنج میلیارد ریال اعتبار بین عشایر استان توزیع شد.

حمید کبیری معاون دفتر روستایی و امور شورا‌های اسلامی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برق‌دار شدن روستا‌ها به راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و زودبازده تولیدی، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی روستاییان کمک می‌کند.

او افزود: مجموعه مزیت‌های ناشی از برق‌دار شدن روستا‌ها در جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به شهرها، حفظ روستا‌ها و توسعه روستایی نقش مستقیم دارد.

بر این اساس در حال حاضر ۹۹.۵ درصد خانوار‌های روستایی استان از خدمات برق‌رسانی برخوردار شده‌اند.

هم‌اکنون در استان ۳۸۰ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی، روشنایی معابر و سایر مصارف در استان برق مصرف می‌کنند که بخش خانگی ۸۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند.

حالا وقتی در دل شب از بالای گردنه چری به منطقه بازفت نگاه می‌کنی سوسوی روشنایی همانند خطی درخشان چشمانت را نوازش می‌دهد.


مشهدی علی که گرد پیری بر قیافه اش نشسته و گویی سنش از ۶۰ سالگی گذشته است گفت: این برق مثل یه مرده‌ای که زنده بکنی ما را زنده کرده است.

مریم دختر غلامعلی افزود: من حالا حتی تا ساعت ۱۲ شب هم می‌توانم درس بخوانم. بابا غلامعلی هم دیگر نگران تاریکی طویله گوسفندانش برای دادن علوفه و زایمان آن‌ها نیست.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی بیش از ۹۷۹هزار نفر است که بیش از ۸۰۰ روستا در این استان وجود دارد.

استفاده از انرژی برق، این روز‌ها جزء جدانشدنی زندگی انسانهاست. این در حالی ست که بر اساس آمار‌ها در حال حاضر ۱۶ درصد از جمعیت کره زمین یا به عبارتی یک و دو دهم میلیارد نفر به انرژِ بر دسترسی ندارند.

با روشن شدن چراغ خدمت رسانی به ۹۹.۳ درصد از روستا‌های چ وب، چراغ‌های نفت سوز به تاریخ پیوستند!

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گنجینه طبیعی ایران بافت عشایری برقرسانی برق چهارمحال و بختیاری شرکت توزیع نیروی برق شهرستان کوهرنگ برق رسانی مگاولت آمپر برق استان ۱۰ خانوار دار شده برق دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد

به نقل از روابط عمومی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری؛ آیین کلنگ زنی مجتمع پرورش اسب با حضور احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی، عبدالغنی فرماندار شهرکرد و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید

رو نمایی از پیش نویس سند توسعه اسب در کشور

این مجتمع در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار ساخته می شود و زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

ظرفیت این مجتمع پرورش اسب به تعداد دو هزار راس می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • خدمت‌رسانی جهادگران فنی و حرفه‌ای به ۲۰۰۰ نفر در روستاها
  • معلمی که امید و عشق را در دل دانش آموزان معنا کرد
  • لغزندگی محور‌های مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری
  • یک هزار و ۹۱۹ عنوان برنامه عمرانی و غیر عمرانی در استان سمنان انجام شده است/ پروژه آب‌رسانی به ۲۶۰ روستا در دستور کار است
  • فعالیت سامانه بارشی جدید امروز در چهارمحال و بختیاری
  • روستا‌های بالای ۱۰ خانوار بخش مرکزی گناوه برق‌رسانی می‌شوند
  • وقوع ۱۹ حادثه در چهارمحال و بختیاری
  • کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی