Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قلب تاریخ و تمدن غرب آسیا تنها عنوان نمادینی برای ایران نیست، بلکه تمدن و اصالت به همراه اقلیم چهارفصل، ایران را در رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی جهان قرار داده، اما صنعت گردشگری متناسب با این ظرفیت‌ها پیشرفت نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال امضای طرح گردشگری خلاق میان اصفهان، مشهد و رشت می‌تواند در رشد بیشترصنعت گردشگری در این سه شهر گردشگر پذیر تاثیرگذار باشد.

نقش غیرقابل انکار گردشگری در اشتغال زایی

محمد زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری  گفت: اشتغالزایی و درآمدزایی هدف مشترک طرفداران توسعه گردشگری در سراسر جهان است. میانگین سنی جوان، سهم عمده زنان در اشتغال و نیز نه چندان زیاد به تحصیلات بالا این صنعت را به اسبابی ارزشمند برای اشتغالزایی به خصوص برای بانوان و جوانان تبدیل کرده است.

او ادامه داد: این سه ویژگی مطابق نیاز‌های موجود در بازار ما نیز هست و از این رو توسعه گردشگری تاثیر ویژه‌ای در توسعه اشتغال ایران خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: توسعه گردشگری با تسهیل ورود پول به اقتصاد کشور به نوعی صادرات غیر ملموس به شمار می‌آید، اما با توجه به شرایط فعلی کشور نمی‌توان آن را جایگزین کامل فروش نفت قلمداد کرد.

زاهدی افزود: تجربه کشور‌هایی مثل ژاپن نشان می‌دهد ورود گردشگر از طریق ایجاد شغل و درآمد نقشی موثری در حفظ جمعیت و مقابله با پدیده‌هایی نظیر مهاجرت از مناطق روستایی و شهر‌های کوچک ایفا می‌کند.

او در خصوص مهمترین دلایل توسعه گردشگری گفت: در نیم قرن اخیر گردشگری با توجه به افزایش اوقات فراغت، افزایش سطح درآمد، تحولات فناورانه، شهرنشینی و پیامد‌های فرهنگی- اجتماعی آن توسعه یافته و تغییر نگرش به سفر، گردشگری را از محصولی غیر ضروری به یکی از نیاز‌های زندگی بشر تغییر داده است.

این فعال حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد توسعه آتی گردشگری کشور نیز متضمن همین نکات است، چنانچه رکود اقتصادی، بیکاری، کاهش سطح درآمد و ملاحظات بهداشتی بر توسعه گردشگری اثر نامطلوب غیرقابل انکاری گذاشته است.

گردشگری تجربه محور مورد توجه گردشگران فرهنگی

زاهدی اظهار کرد: از شمار حدود ۵۰۰ میلیون گردشگر در دوران پیش از کرونا سهم ما به زحمت به یک درصد رسیده است.

او با بیان اینکه شمار قابل ملاحظه‌ای از گردشگران ورودی به ایران گردشگران فرهنگی هستند گفت: این گروه به سوی ماهیت گردشگری تجربه محور گرایش دارند، دیگر صرف بازدید از یک مکان و خرید یادگاری نمی‌تواند گردشگران را اقناع کند، حوزه‌های صنایع خلاق از جمله صنایع دستی، غذا، هنر‌های گوناگون و زیست در جوامع بومی به شدت مورد توجه گردشگران فرهنگی و نیز بوم گردان قرار دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: از آشپزی همراه میزبانان تا حضور در یک کارگاه میناکاری یا فرش بافی و ایفای نقش در آن و حتی حضور در مزرعه و کارکردن دوشادوش کشاورزان امروز به شدت مورد علاقه گردشگران فرهنگی است که بخش عمده آن در حوزه گردشگری خلاق تعریف می‌شود. هر چند باور من آن است که گردشگری به دلیل آن که در بستری به جز فضای متعارف زندگی میهمان شکل می‌گیرد و از محیطی سیال برخوردار است، به طور کلی ماهیتی خلاق دارد.

بوم گردی، تجربه‌ای منحصر بفرد در گردشگری خلاق

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: حدود ۲ هزار روستای استان با برخورداری از تنوع قومی، فرهنگی، اقلیمی و آیینی و داشتن جاذبه‌های طبیعی، ظرفیت قابل توجهی را برای گسترش بوم گردی ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه شهرستان کویری خورو بیابانک در شرق استان اصفهان با ۷۵ اقامتگاه، بیشترین تعداد واحد‌های بوم‌گردی استان را دارد افزود: بیشتر واحد‌های بوم‌گردی استان اصفهان در خوروبیابانک، نایین، اردستان، کاشان، آران و بیدگل و اصفهان است، اما در سال‌های اخیر ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در غرب استان نیز مورد توجه قرار گرفته که سبب شده گردشگران زیادی در فصول گرم برای بهره مندی از هوای خنک و در فصول سرد برای ورزش‌های زمستانی و ... به این منطقه سرازیر شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: اقامتگاه‌های بومگردی بهره مندی فرهنگی و اقتصادی اهالی شهر‌ها و به خصوص روستا‌ها را فراهم می‌کند و گردشگران هم به دلیل آشنا شدن با خرده فرهنگ‌ها از آن استقبال می‌کنند.

اللهیاری افزود: اکنون حتی در دور افتاده‌ترین مناطق استان و در روستا‌های هدف گردشگری اقامتگاه‌هایی دایر شده که جوانان خوش فکر و خلاق با معرفی هویت تاریخی و فرهنگی ایرانی به گردشگران خارجی آن‌ها را شیفته این فرهنگ و تاریخ می‌کنند.

هم قدم شدن سه شهر خلاق برای توسعه گردشگری

علیرضا مساح رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در گردشگری خلاق روش‌هایی اجرا می‌شود که دیده نمی‌شد، بخشی از این خلاقیت‌های نوین کمک به کسب تجربیات جدید در سفر است، به عنوان مثال امکان دیدن کارگاه کوزه گری در هر سفر عادی هست، اما ساخت کوزه به سبک سنتی و قدیمی در آن کارگاه امری است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در گردشگری خلاق نقش شهروندان بسیار موثر و پررنگ است برخلاف گذشته که تمام مباحث گردشگری بر دوش مدیران و مسئولان دولتی بود در حال حاضر این شهروندان هستند که می‌توانند برای رونق این طرح یاری رسان ما باشند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: تفاهم نامه‌ای میان شهرداری‌های اصفهان، مشهد و رشت منعقد شده تا مثلثی از شهر‌های خلاق در گردشگری شکل بگیرد مثلا رشت جزو شبکه شهر‌های خلاق در زمینه غذا است و نام آن در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

مساح در پایان اضافه کرد: در مرحله اول گردشگری خلاق پیشنهاد شده در ابتدای سال آینده مباحث استارت آپی گردشگری را با نگاه به مبحث کرونا برگزار کنیم.

اصفهان با راه اندازی خانه‌های متعدد بوم گردی برای ورود به حوزه گردشگری خلاق گام اولیه را برداشته، اما این نوع از گردشگری نیازمند برنامه‌های جدید و خلاقانه‌ای در طراحی و اجراست که شاید تفاهم نامه گردشگری خلاق میان اصفهان، مشهد و رشت در صورت اجرای صحیح به این هدف کمک کند.

گزارش از سپیده صالحی

 

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی صنعت گردشگری گردشگران فرهنگی توسعه گردشگری استان اصفهان حوزه گردشگری گردشگری خلاق مورد توجه بوم گردی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هم‌اندیشی فعالان فرهنگی و گردشگری دزفول با استاندار خوزستان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان در این نشست گفت: برنامه‌های گردشگری باید به شکل جامع و همراه با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود.

وی بیان کرد: رودخانه‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری است و در این خصوص اقدامات زیادی می‌توان انجام داد.

کد خبر 6088702

دیگر خبرها

  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان