Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:45:34 GMT

جایگاه فرهنگی خلخال تقویت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۴۱۶۹

جایگاه فرهنگی خلخال تقویت می‌شود

به گزارش ایرنا، عبدالله بحرالعلومی روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی خلخال افزود:جایگاه خلخال درشکل‌گیری و پیروزی  انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و دیگر صحنه‌های  اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد نیاز وحمایت نظام اسلامی بسیار پررنگ است.

وی بیان کرد: با وجود تنوع مذاهب، اقوام وگویش‌ها در خلخال، وجود غنای فرهنگی ریشه‌دار در این منطقه و وحدت مثال زدنی  بین مذاهب و اقوام این شهرستان الگوی فرهنگی برای سایر مناطق بوده و نقطه قوتی برای این منطقه از استان اردبیل است که باید مورد توجه قرارگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان جایگاه برتر علمی ، ادبی و هنری خلخال و فرهنگ اصیل مذهبی و ریشه‌دار این منطقه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای اجرای همایش‌ها، جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی در این شهرستان آمادگی دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان ازسوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: سینما پردیس خلخال دارای اعتبار است که با همکاری  سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری خلخال بزودی عملیات اجرایی آن اغاز می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اظهار کرد: برای تکمیل پروژه های نیمه کاره مجمتع فرهنگی وهنری شهر کلور مرکز بخش  شاهرود، مجتمع شهر هشجین مرکز بخش خورش رستم و همچنین  تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری شهر خلخال پیگیر تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی هستیم .

در این جلسه استاندار اردبیل  نیز گفت: اعتبارات فرهنگی سال آینده این استان بر اساس برنامه‌ ریزی شورای فرهنگ عمومی مرکز و شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

اکبر بهنامجو اظهار کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه موجب نگرانی است و شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان متولی برنامه‌های فرهنگی می‌تواند نقش بسیار ارزنده‌ای در کاهش و پیشگیری از آنها ایفا کند.

وی گفت: در سال آینده شاخص توزیع اعتبارات فرهنگی استان بر اساس نیاز شوراهای فرهنگ عمومی استان صورت خواهد گرفت و حتی در صورتی که اعتبار مورد نیاز فرهنگی برای مقابله و کاهش آسیب‌های  اجتماعی از محل اعتبارات ملی تحقق پیدا نکرد این اعتبار از محل اعتبارات استانی تامین و در اختیارشورای فرهنگ عمومی استان قرار خواهد گرفت.

نائب رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان کرد: برای تامین اعتبار مورد نیاز جهت چاپ و انتشار کتاب خاطرات شهدای خلخال  و همچنین تکمیل پروژه ساماندهی گلزارهای شهدای این شهرستان در قالب برنامه‌های پیشنهادی شورای فرهنگ عمومی این شهرستان اعلام امادگی می‌کنیم .

حجت الاسلام کریم اسدی، امام جمعه  ورییس شورای فرهنگ عمومی خلخال نیز در این جلسه گفت: مردم این شهرستان، میراث‌دار فرهنگ ملی و مذهبی ریشه دار و غنی هستند که با وجود بیکاری گسترده در بین  جوانان، مورد هجمه  دشمن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیکاری از عوامل مهم در افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است،  اظهار کرد: برای اشتغال جوانان بیکار لازم  است که  مسئولان اقدامات اساسی انجام دهند.

فرماندار خلخال هم در این جلسه گفت : مطالعات مربوط به شناخت آسیب‌های اجتماعی در شهرهای خلخال،کلور و هشجین این شهرستان به پایان رسیده و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در حال تدوین سند راهبردی  جهت اجرای برخی برنامه‌ها هستیم

فریدون بابایی اظهار کرد: طلاق از جمله آسیب‌های اجتماعی کنترل شده در خلخال است که مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و  در این راستا سند کاهش طلاق شهرستان طراحی و تدوین شده است که همین امر موجب کاهش چشمگیر آمار طلاق در این شهرستان شد.

خلخال در جنوب اردبیل واقع است.

برچسب‌ها شورای فرهنگ عمومی خلخال استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی خلخال استان اردبیل شورای فرهنگ عمومی خلخال استان اردبیل اخبار کنکور شورای فرهنگ عمومی استان آسیب های اجتماعی استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر ضرورت تقویت رویداد‌های گردشگری در این استان تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهارداشت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

وی یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

محمد ثابت اقلیدی نیز گفت: یکی از برنامه‌های این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویداد‌ها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد خانم دکتر جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد وگفت: آزاد راه شیراز _اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است وشهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می‌کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود؛ بنابراین گزارش جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد در شهرستان اقلید امروز با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همچنین تنی چند از مسئولان شهرستان اقلید و شهر دژکرد برگزار شد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

به گزارش تسنیم در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه