گزارش ایسنا از روز پایانی جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۴۲۶۵
ایسنا/هرمزگان در روز هشتم و پایانی جشنواره فیلم فجر در بندرعباس فیلم های "رمانتیسم عماد و طوبا" و یدو" در دو سینما ستاره شهر و ستاره جنوب بندرعباس به اکران درآمد که استقبال مناسبی از دو فیلم به ویژه یدو که صاحب بیشترین عناوین جشنواره امسال بود به عمل آمد.
رمانتیسم عماد و طوبا
فیلم رمانتیسم عماد و طوبا دومین ساخته کاوه صباغ زاده است که نوعی کمدی-رمانتیک محسوب می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موضوع
وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبهروی هم قرار داد، هر دو خوب میدانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.
نقد کارشناسی
یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: صباغ زاده به ژانر کمدی رمانتیک علاقه مند است و در فیلم ایتالیا ایتالیا هم به خوبی آن را به نمایش گذاشت و در این فیلم هم تکرار شد.
رضا هاشمی زاده با بیان اینکه فضای فیلم فانتزی و روابط دو نفر را از کودکی تا امروز را با جان مایه طنز به نمایش می گذارد، تصریح کرد: فیلم خوش ساخت و گاهی مرز بین واقعیت و خیال در هم می شکند و از رنگ های شاد و اصلی بسیار استفاده شده است و این نشان دهنده آن است که عوامل فیلم بر تمامی زوایا تسلط داشتند.
وی با اشاره به اینکه فیلم دینی به سینما و تئاتر هم دارد و در شانزده پرده روایت می شود و فراز و فرودهای دو نفر را به تصویر می کشد، خاطرنشان کرد: فیلم بر محور عشق و عاطفه و تداوم آن و چگونگی حفظ آن به پیش می رود و کارگردان موفق بود در برخی صحنه ها تنها با تصویر و بدون دیالوگ موضوع را القا کند.
هاشمی زاده در پایان گفت: فیلمنامه برخی جاها با ضعف رو به رو است مانند عدم پرداخت به شخصیت های فرعی که برای بیننده گمراه کننده است.
یدو
مهدی جعفری که با فیلمبرداری فیلمهای مهم سینمایی شناخته میشد و دو سال قبل با «۲۳ نفر» نظر مردم و منتقدان را جلب کرده بود، سومین فیلم بلندش در مقام کارگردان را هم در گونه دفاع مقدس ساخته و اثر آبرومندی را روانه جشنواره سیونهم کرده است
موضوع
«یدو» روایتگر قصه نوجوانی به همین نام است که در روزهای محاصره آبادان، به همراه خانوادهاش، در شهر باقی مانده تا چراغ محله خود را روشن نگه دارند. یکی از نکات برجسته فیلم تسلط جعفری بر بازی گرفتن از کودکان و نوجوانان است.
نقد کارشناسی
یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: فیلم یدو زیر مجموعه کودک از ژانر جنگ بود که یدو یکی از قهرمانان ناشناخته ای بود.
رضا هاشمی زاده با بیان اینکه قصه پرکشش و قابل تامل و خوش ساخت بود، تصریح کرد: ایفای نقش ها مناسب و روان و فیلمبرداری آن مناسب بود؛ فضای فیلم تا پایان بیننده را با خود پیش می برد و کارگردان در تصویرسازی آبادان آن زمان به خوبی به تصویر کشید.
وی با اشاره به اینکه صحنه های تلخ به خوبی در بازتاب زندگی یک خانواده به نمایش درآمد، خاطرنشان کرد: تمامی تصویرها نشان می دهد جنگ چه چهره ای بی رحم دارد و یدو نشان دهنده ماندن و مقاومت است که به خوبی این بازیگر نوجوان از پسش برآمد.
این منتقد سینما در پایان با بیان اینکه نقطه ضعف فیلم اصرار مادر به ماندن در شهرجنگ زده بیش از حد و اغراق آمیز است و منطق خاصی نداشت، گفت: در کل فیلم یدو به دلیل آشنایی کارگردان با جنگ و شهر جنگ زده توانست به خوبی در تصویرسازی موفق عمل کند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رمانتیسم عماد و طوبا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر