Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمان گفت: نخستین دوره رقابت‌های رسمی بازی قلعه قوس، به منظور ثبت ملی این بازی با حضور مقامات ملی و استانی در شهرستان رابر به‌عنوان زادگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

فرهاد نژادفصیحی شامگاه چهارشنبه در حاشیه این رقابت ها به رسانه‌ها افزود: قلعه قوس، بازی مورد علاقه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که به احترام این شهید والامقام، مسابقات در روستای قنات ملک، زادگاه ایشان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در همین راستا  رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی جمهوری اسلامی، رییس سازمان بسیج ورزشکاران کشور و مدیرکل ورزش و جوانان استان و هیات همراه در محل برگزاری مسابقات استانی قلعه قوسا حضور پیدا کردند.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمان تاکید کرد: یکی از رسالت های هیات، احیای بازی های بومی محلی و ورزش هایی است که ریشه در فرهنگ این مرز بود دارند.

نژادفصیحی افزود: همزمان با این مسابقات، جشنواره «دا» به منظور گرامیداشت یاد و خاطره مادر مکرمه سردار دلها، ویژه زنان و دختران روستای قنات ملک با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

وی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در برگزاری این مراسمات با هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمان همکاری داشتند، ابراز داشت: با حمایت رییس این فدراسیون مراحل ثبت ملی بازی قلعه قوس به منظور ترویج آن در سطح کشور هرچه زودتر انجام و بازی مورد علاقه شهید سلیمانی به منظور معرفی در جهان، در تقویم ورزشی فدراسیون قرار می‌گیرد.

 

بازی قلعه قوس یک بازی فکری، محلی و تاریخی مربوط به شهرستان رابر از توابع استان کرمان است که ۲ نفر در مقابل یکدیگر شبیه شطرنج رقابت می‌کنند و در این بازی یک تخته چوب وجود دارد و مهره ها درون سوراخ های موجود در تخته قرار می‌گیرند و با انداختن ۲ تکه چوب دیگر مهره ها حرکت می‌کنند و تمامی ابزارها، مهره‌ها و تاس با فرمی خاص این بازی از چوب ساخته شده اند.

جشنواره دا مزین به‌نام مادر شهید سلیمانی در رابر برگزار شد

نایب رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمان نیز گفت: جشنواره دا در جهت توسعه ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی کشور و به منظور ارج نهادن به مقام زن در روستای قنات ملک از توابع شهرستان رابر برگزار شد.

عذرا ریاحی با تاکید بر اینکه ارج نهادن به مقام زن و حرمت نهادن به این قشر از جامعه، وظیفه همگانی است ادامه داد: جشنواره امسال دا مزین به نام مرحومه فاطمه سلیمانی، مادر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که با تربیت چنین فرزندی، دین خود را به جهان اسلام ادا کرد.

ریاحی افزود: برنامه شاخص جشنواره با شرکت زنان و دختران روستایی اهالی شهرستان های رابر، بافت، ارزوئیه و جیرفت با رعایت پروتکل های بهداشتی به میزبانی روستای قنات ملک از توابع شهرستان رابر زادگاه سردار دل‌ها برگزار شد.

سرپرست معاونت امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان نیز در حاشیه این جشنواره اظهار داشت: در این جشنواره علاوه بر برپایی سیاه چادر، پخت نان، قالی بافی و پشم ریسی توسط زنان روستایی، مسابقات ورزشی در سه رشته دال پلان، دوبازی و هفت سنگ مهارتی برگزار شد.

وی گفت: علاوه بر این، جشنواره دا به صورت شهرستانی در رشته های مختلف اکثر شهرستان های استان کرمان اجرا و از برترین های این حوزه قدردانی شد.

افتتاح هفت پروژه روستایی زمین چمن مصنوعی گل هندبال

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان  گفت : در ایام الله دهه فجر امسال هفت پروژه زیرساختی روستایی ازجمله زمین چمن مصنوعی گل هندبال در روستاهای اسکر، کهنوج، جواران، سیه بنوییه، ننیزعلیا وهلیل رود رابر مورد بهره برداری قرار گرفت.

میثم پاریزی افزود: این طرح‌ها با مساحت هرزمین یکهزار مترمربع باحضور مسئولان ملی و استانی و محلی در شهرستان رابر به‌عنوان زادگاه سردار دل‌ها به بهره برداری رسید که با افتتاح از این پروژه ها هفت هزار مترمربع به سرانه ورزشی این استان افزوده شد.

وی تصریح کرد: این پروژه ها به‌صورت مشارکتی با همکاری اداره کل ورزش وجوانان، بنیادمستضعفان و زیرسازی و فنس کشی توسط دهیاران و بخشداران اجرایی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان درهمین راستا از پیگیری مجدانه پروژه های ورزشی توسط نماینده مردم شهرستانهای بافت رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی از بنیاد مستضعفان قدردانی کرد و بیان داشت: این اداره کل در مجموع طی ایام الله دهه فجر ۵۶هزار مترمربع افتتاحیه داشته است./ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روستای قنات ملک رییس هیات ورزش ورزش و جوانان شهرستان رابر برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره دست سازه ها در بجنورد

به گزارش گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد گفت:این جشنواره به مدت یک روز برای حمایت از دست سازه‌های دانشجویان و همچنین معرفی ورزش‌های بومی و محلی برگزار شد.
عبدی با اشاره به اینکه این جشنواره در ۱۰غرفه و دو سیاه چادر برگزار شد افزود:بازی‌های بومی همچون هفت سنگ، دوز، لی لی، لنگ و دال پلان با حضور دانش آموزان و دانشجویان بود.
حمایت از کسب و کار‌های دانشجویان و کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف این جشنواره بود.

{$sepehr_media_11062038_600_350 }

دیگر خبرها

  • موافقت با خواهرخواندگی بندرعباس با پنج شهر آسیایی
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده