Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا دبیری با بیان اینکه یکی از آفات مهم نخیلات آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی است و از حدود ۳۰ سال پیش در کشور است، گفت: استان فارس از اوایل سال ۹۶ درگیر این آفت است و تاکنون ۱۸۰۰ درخت را آلوده کرده که ۱۶۵۰ درخت تیمار و درمان و ۱۵۰ درخت امحا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه اگر این آفت دیر تشخیص داده شود و درخت آلودگی زیادی داشته باشد باید امحا شود، افزود: مهم‌ترین موضوع برای مبارزه با آفات قرنطینه‌ای پیشگیری است که متاسفانه این روز‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت پاجوش خرما و سود خوبی که دارد بدون رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بدون اجازه از استان‌های دیگر به ویژه جنوب کرمان و جیرفت که آلوده هست به فارس می‌آورند و همین سبب پخش این آفت شده است.

مدیر حفظ نباتات فارس با بیان اینکه در حال حاضر نخلستان‌های شهرستان‌های اوز، گراش، خنج و قیروکارزین آلوده است، عنوان کرد: برای مبارزه با این آفت اعتباراتی به شهرستان‌ها داده شده، کلاس آموزشی برگزار شده و امکاناتی مثل اره موتوری، سرنگ تزریق، قرص ضدعفونی به شهرستان‌ها داده شده است.

او بیان کرد: برای مبارزه با این آفت قرنطینه‌ای مهم‌ترین موضوع همراهی و همکاری مردم است بنابراین درخواست می‌کنیم که پاجوش خرما را بدون مشورت و اجازه کارشناسان جهاد کشاورزی به شهرستان‌های دیگر جابه‌جا نکنند.

دبیری با بیان اینکه نخلستان‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس همه آلوده هستند و پاجوش‌هایی که به صورت قاچاق از آنجا به استان منتقل می‌شود باغ‌ها را آلوده می‌کند، گفت: اگر مردم در جابه‌جایی پاجوش به هشدار‌ها و اطلاعیه‌های ما عمل کنند این آفت کنترل می‌شود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آفت سوسک سرخرطومی جهاد کشاورزی فارس قرنطینه ای شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس شبکه دامپزشکی، گفت: اجرای واکسیناسیون به موقع دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، همچنین رعایت اصول امنیت زیستی و آموزش دامداران از مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام سبک است.

دکتر سید محمد سیاح، افزود:طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است و این بیماری به شدت قابل انتقال در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و همچنین مشترک میان حیات وحش و جمعیت دام‌های اهلی است.

او گفت: عمده‌ترین راه انتقال، تردد دام آلوده در مکان‌هایی که تماس با حیوانات وحشی داشته و یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کننداست.

وی، افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر و سپس تلف می‌شود، لذا در صورت شیوع، می‌تواند خسارات فراوانی به جمعیت دامی منطقه وارد می‌کند.

سیاح، تأکید نمود: از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها و همچنین رعایت کلیه اصول امنیت زیستی در جابه‌جایی دام‌ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده و ضد عفونی آبشخور‌ها است.

 

 

دیگر خبرها

  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • تجلیل از مقام معلمان در بوانات
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان + فیلم
  • دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)
  • نجات یک رأس بره آهو در شهرستان خوسف
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • نجات يک رأس بره آهو در شهرستان خوسف