بیان طنازانه معضلات با زرافه!/ «ماداگاسکار» دغدغه زیستمحیطی دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۵۳۰۷
فرانک یوسفی هنرمند مجسمهساز که نمایشگاه آثارش با عنوان «ماداگاسکار» در گالری آ برپاست، درباره ایده شکلگیری این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه برای من برخلاف بسیاری از هنرمندان مجسمهساز دیگر از پایههای مجسمه آغاز میشود. جایی که من زندگی میکنم به یک انبار دپوی ضایعات نزدیک است و عادت کردهام که میان این ضایعات اغلب فلزی، قدم بزنم و به انبوه این ضایعات تلنبار شده نگاه کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه توضیح داد: من ساکن ساری هستم و زندگی کردن در فضایی سرسبز اما در حال نابودی، خواه ناخواه، محیط زیست را به دغدغه ذهنی بدل میکند. این زیبایی در شرف نابودی و آن ضایعات، کمکم، میل سخن گفتن از مداخلات نابودگر انسان در محیط زیست را در من بیدار کرد. از سوی دیگر میخواستم این حرف تلخ را با زبانی شیرین و تحملپذیر به مخاطبم منتقل کنم. انسان همانقدر که در حال تخریب محیط زیست است، به همان اندازه مشغول شکلی از خودتخریبی است.
یوسفی تاکید کرد: تجمیع این ایدهها باعث شد به دنبال حیوانی باشم که تمام این حرفها و ایدهها با فیگور و شکل ظاهری آن، قابل بیان باشد و «زرافه» از اینجا به آثارم وارد شد؛ حیوان بیهمتایی که درست مانند خود انسان، متمایز و خاص است. بر این اساس بود که انتخاب پایهها را نهایی کردم و اتود زدن و ساخت مجسمهها آغاز شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انسانانگاری زرافهها با توجه به اینکه زرافهها در این مجموعه تجسمی انسانانگارانه دارند، گفت: در واقع این انسانانگاری که رفتهرفته با اتودهای مختلف پررنگتر شد به من این امکان را داد که آثارم سویهای طناز و مهربان و لطیف پیدا کنند. شکلی از فانتزی که تلخی وضعیتهایی که قصد بیانشان را داشتم کمتر کرد. شاید به همین دلیل است که مخاطب علاوه بر درک تلخی وضعیتهای ارائه شده همچنان میتواند با اثر همراه باقی بماند. برایم مهم بود که معضلات را با بیانی طنازانه مجسم کنم.
این هنرمند مجسمهساز در مورد انتخاب پایههای مجسمههای زرافه که اکثراً ظرفهای نفت و بنزین هستند، بیان کرد: در واقع این ظروف بی آنکه اثر هنری تلقی شوند رنگ و فرمهای زیبایی دارند و همین زیبایی در رنگ و فرم بود که برایم جالب شدند اما جالبتر این بود که برای مخاطبان این منبع سوخت بودن پایهها مهم بود. اتفاقاً از مواجهه مخاطب با این بخش از کار، شگفتزده شدم که خیلی زود با این بخش از آثار ارتباط برقرار کردند.
وی درباره تجربه مواجهه مخاطبان با آثارش با توجه به اینکه پروژههای هنری در لحظههای ساخت توسط هنرمند اغلب دارای معانی و مفاهیم خاص جهان هنرمند هستند اما در نمایش عمومی و در مواجهه مخاطب با آنها معانی تازهای هم پیدا میکنند، توضیح داد: برای «ماداگاسکار» دقیقاً چنین اتفاقی رخ داد؛ یعنی آنچه من در ذهن داشتم اینجا در نگاه مخاطب معانی چندگانهای یافت. مثلاً همین تفسیرها و تاویلها که مخاطبان از پایههای مجسمهها که منابع سوخت هستند، داشتند بسیار جالب و شنیدنی بود. انگار علاوه بر انسانانگاری زرافه، پایهها هم به نوعی در ایجاد همذاتپنداری مخاطب با آثار نقش داشت. من در تمام روزهای گذشته در گالری بودم تا شاهد ارتباطی باشم که مخاطب با آثارم برقرار میکند. شاید بد نباشد اگر بگویم ایده مجموعه بعدیام تا حدی متأثر از همین برخوردها به ذهنم آمده است.
یوسفی در مورد جایگاه زنان در مجسمهسازی امروز ایران گفت: در سالهای اخیر واقعاً شاهد حضور هنرمندانه و چشمگیر زنان در این عرصه هستیم. مجسمهسازی در مقایسه با دیگر رشتههای هنری، کار سخت و دشواری است. حتی هنوز هم برای خیلیها، مجسمهسازی یک رشته مردانه محسوب میشود اما موفقیتهای زنان در این عرصه به خوبی خلاف این عقیده را ثابت کرده است. تا جایی که زنان در سمپوزیومهای دشوار و پرکاری مانند سمپوزیومهای سنگ هم حضور چشمگیری دارند. به نظرم زنان به رغم همه مشکلاتی که پیش رو دارند در این حوزه، درخشیدهاند. از طرف دیگر فکر میکنم نهادهایی مانند سازمان زیباسازی که مسئولیت تولید مجسمههای شهری را دارند، باید بیش از پیش از حضور زنان بهرهمند شوند. نگاه خاص زنان در خلق آثار هنری بیشک چهرهای لطیفتر به شهرها خواهد بخشید.
فرانک یوسفی متولد ۱۳۶۸ و دانش آموخته رشته گرافیک، عضو انجمن مجسمه سازان ایران و عضو انجمن هنرهای تجسمی مازندران است. او سالهاست که به صورت حرفهای در رشتههای نقاشی و مجسمهسازی فعال است. او سابقه حضور در نمایشگاههای گروهی و سمپوزیومهای مجسمهسازی داشته و دو مجسمه شهری او در اصفهان و تهران نصب شدهاند. گالری آ به تازگی نمایشگاهی از آثار متاخر این هنرمند جوان با عنوان «ماداگاسکار» برپا کرده که مورد توجه هنرمندان و هنردوستان قرار گرفته است. این نمایشگاه تا جمعه ۲۴ بهمن ماه در گالری آ به نشانی بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات الهی، کوچه ارشد، شماره ۷ برپاست.
کد خبر 5144114منبع: مهر
کلیدواژه: گالری آ ماداگاسکار مجسمه سازی مجسمه های شهری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موسیقی ایرانی جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی رادیو نمایش شبکه سه سیما جشنواره موسیقی فجر فیلم کوتاه حسین مسافر آستانه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مجسمه سازی مجسمه ها پایه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام اشتری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اینکه از مجموع ۷۰ شهر آذربایجان شرقی تعداد ۱۲ شهر دارای طرح جامع مدیریت پسماند باشند، جای تأمل و البته نگرانی دارد، چون در صورت بی توجهی به این موضوع مهم زیست محیطی آینده بهداشت محیط و فضای عمومی شهرها با مخاطرات بسیار عدیده ای مواجه خواهد شد.
وی هر گونه توسعه پایدار بدون توجه به موازین و ضوابط زیست محیطی را بی نتیجه و منجر به بروز انواع مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دانست و یادآور شد: هر گونه توسعه باید با مد نظر قرار دادن مسائل زیست محیطی به ویژه در حوزه مدیریت پسماندها به انجام برسد.
اشتری از شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای آذربایجان شرقی خواست تا با نگرشی خاص به مساله حیاتی مدیریت پسماندها توجه و با اقدام به موقع و فوری خود زمینههای لازم و کافی برای تصویب این طرحها را در ۵۸ را ایجاد کنند.
وی دفع پسماندهای غیر بهداشتی در کلانشهر تبریز در ۲ سال اخیر را مناسب توصیف و اظهار کرد: در این دوره زمانی شهرداری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری هزینه کرده است که این امر نشان دهنده توجه و اهتمام خاص این مجموعه به مسائل زیست محیطی است، اما انتظار داریم این اقدامات متوقف نشده و با قدرت و حدت بیشتری ادامه یافته و تقویت شود.
اشتری یکی از چالشهای بسیار مهم و محوری در مدیریت پسماندها در آذربایجان شرقی به خصوص تبریز را عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و یادآور شد: این طرح باید در دهه ۱۳۹۰ اجرایی میشد که بنا دلایلی هنوز شاهد اجرای آن در این کلانشهر ۲ میلیون نفری نیستیم.
وی موضوع دفع و جمع آوری بهداشتی زبالهها را مهمترین چالش کنونی زمین و محیط زیست عنوان و اضافه کرد: مدیریت نادرست پسماندها امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی در جهان است که خسارت ناشی از آن ارقام بسیار بالا و هنگفتی را در بر میگیرد و باید توجه داشت که تفکیک زباله از مبدا به احترام زمین پاک میتواند ثمربخش باشد.
کد خبر 6090987