Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارسا یوسفی گفت: یکی از مهمترین راهکارها، ارتقای سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی میان مسئولان و مردم است. ما اکنون در سطح مسئولان شاهد فقر سواد رسانه ای و البته تحلیل در این عرصه هستیم که به ویژه در بحران های رسانه ای ضریب بالایی را دریافت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پارسا یوسفی فعال دانشجویی در گفتگو با خبرنگار رهیاب پیرامون فضای مجازی و فرهنگ استفاده از آن، اظهار داشت: در ابتدای توسعه اینترنت و گسترش آن در سراسر جهان، ما در جامعه اطلاعاتی و دانشی سیر می کردیم و نهایتاً اینترنت به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات و به اشتراک گذاری آن مورد استفاده قرار می گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال دانشجویی افزود: در یک دهه گذشته وارد جامعه مجازی شده ایم و اساساً تحول و انقلابی در استفاده از این فضا به وجود آمد و مجازی شدن، وارد اینترنت شد. این مجازی شدن، در حقیقت شبیه سازی آنچه که در زندگی واقعی با آن مواجه هستیم را میسر کرد و این روند ما را به سمت جامعه مجازی سوق داد.

وی گفت: اما نکته قابل تامل این است که قبل از ورود یک تکنولوژی به کشور باید فرهنگ استفاده را آموزش داد، متاسفانه در کشورهای جهان سومی فرهنگ استفاده از تکنولوژی به طور صحیح وجود ندارد و همین مسئله آسیب های عمده ای را به دنبال داشته است.

این دانشجو ادامه داد: فرهنگ عبارت است از الگوی بنیادینی که اساس آن را الگو‌های مشترک، عقاید، رفتارها، دیدگاه‌های محافظه کارانه اجتماعی و ارزش‌های اکتسابی تشکیل می‌دهد از سوی دیگر باید بگوییم فرهنگ و فضای مجازی دو موضوع بهم گره خورده هستند که در هیچ جامعه‌ای هدف، جداسازی فضای مجازی از سیر طبیعی آن جامعه نیست.

یوسفی بیان کرد: در کشور ما نیز به علت نبود فرهنگ و اطلاعات و علم صحیح درباره چگونگی استفاده از فضای مجازی، شاه هستیم که مردم در دام دشمنان گرفتار شدند.

فضای مجازی به ویژه در مدت اخیر نقش مهمی را در گسترش برخی ناآرامی ها و التهاب های موجود در جامعه بازی کرد به گونه ای که با انتشار بسیاری از اخبار غیرواقعی، موجی از نگرانی ها برای مردم پدید آورد. در واقع می توان گفت در این میان اگر نقش انتشار دهنده شایعات را حذف کنیم، رویکرد مردم خود عاملی بود که سبب شد وضعیت بغرنج تر شود، گویی در قاب سبک زندگی بسیاری از مردم، جست وجو و اطمینان حاصل کردن از واقعیت ها قبل از هر اظهار نظری جایگاهی نداشت در حالی که آموزه های دین ما همواره بر این مساله تاکید کرده که باید از مسایل به شکل دقیق آگاه شد و سپس اظهار نظر کرد.

وی عنوان کرد: زمانیکه مردم فرهنگ استفاده درست از تکنولوژی را نداشته باشند درگیر یک سری بازی های رسانه ای می شوند مانند قضیه "اعدام نکنید" که سه تروریست و اغتشاشگر، به جان، مال و ناموس مردم تعرض کردند و قوه قضاییه در این زمینه حکم صادر می کند اما مردم به علت عدم وجود سواد رسانه ای در دام رسانه های دشمن قرار می گیرند و در فضای مجازی هشتگ اعدام نکنید را مطرح می کنند.

وی در ادامه به حواشی واکسن کرونا در ایران نیز پرداخت و گفت: در کل دنیا عده زیادی از ویروس کرونا آسیب دیده اند اما در کشور ما، سلبریتی هایی که به یکباره در فضای مجازی مشهور شدند و در جامعه شخصیت خاصی ندارند علت ازبین رفتن فوتبالیست ها و هنرمندان را به این دلیل می دانند و بازگو می کنند که اجازه ورود واکسن به کشور صادر نشده است؛ درحالی که اگر درباره آمار کشته شدگان کشورهای اروپایی، روسیه و حتی چین با سلبریتی ها صحبت شود دیگر حرفی برای گفتن ندارند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: البته علاوه بر مردم، عدم سواد رسانه در جامعه به دولت نیز برمی گردد که نتوانسته است زیر ساخت های مناسب را ایجاد کند. اگر دولت امکانات‌ درست در جهت استفاده از تکنولوژی را به مردم ارائه می داد قطعا این آسیب ها کنونی وجود نداشتند‌.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین راهکارها، ارتقای سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی میان مسئولان و مردم است. ما اکنون در سطح مسئولان شاهد فقر سواد رسانه ای و البته تحلیل در این عرصه هستیم که به ویژه در بحران های رسانه ای ضریب بالایی را دریافت می کند، به بیان دیگر در شرایط بحرانی به جای ارایه تحلیل درست رسانه ای از سوی مسئولان و راهبرد صحیح، با جریانی عکس آن مواجهیم.

یوسفی بیان کرد: اگر دولت همت کند؛ اطلاعات و ملزومات لازم جهت استفاده صحیح از رسانه را به مردم آموزش دهد دیگر تحت تاثیر چنین فضاسازی های رسانه ای قرار نخواهند گرفت.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم به مشکلات جامعه به طور صحیح و عقلانی بپردازیم‌ و همچنین نقد سازنده پیرامون معضلات بیان شود؛ کشور ما در کنار پیشرفت های کلانی که داشته است دارای نقاط ضعفی است اما رسانه های خارجی و معاند به دنبال کم رنگ نشان دادن پیشرفت های جمهوری اسلامی و در مقابل پررنگ جلوه دادن نقاط ضعف هستند که از اخلاق رسانه ای به دور است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه ما منکر مشکلات کشور نیستیم اما به آن شدتی که رسانه های بیگانه نشان می دهند؛ قطعا نیست، افزود: به عنوان مثال رسانه بی بی سی به خوبی به کار و هدف خود تسلط دارد و از یک تیم حرفه ای و بسیار مجرب تشکیل شده است که علاوه بر کار رسانه ای به رشته روانشناسی نیز آشنایی دارند.

وی بیان کرد: ما در فضای مجازی با یک جنگ شناختی، ادراکی و ترکیبی مواجهیم که در آن دشمن روی ادراک، شناخت، عواطف، احساسات و باورها و مجموعا پارادایم های ذهنی ما در لایه فرامتن نقش بازی می کند و همین مساله علت بسیاری از آسیب های سیاسی، اجتماعی و امنیتی در کشور شده است.

یوسفی در ادامه توضیح داد: برای مثال نحوه عملکرد بی بی سی را اشاره می کنم که به صورت کلی اخبار صحیح را منتشر می کند اما در خلال این اخبار، خبرهای کذب را نیز قرار می دهد و زرنگی تیم رسانه ای بی بی سی را نشان می دهد که موجب می شود مطالب درست و غلط در کنار یکدیگر قرار گیرند و در نتیجه جدا کردن این حق و باطل بسیار سخت می شود.

وی به رسانه های غربی نیز اشاره کرد و گفت: این شبکه ها در اوج خفت و ذلت قرار دارند چرا که در غرب تصویر یک شهروند آمریکایی در حال نجات جان یک گربه که در داخل حفره ی فاضلاب گرفتار شده است را انتشار می دهند که بگویند ما حامی حقوق حیوانات هستیم‌ اما از آن طرف دریوزگی های که در خاورمیانه بر سر مردم‌ پیاده کردند را به نمایش نمی گذارند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: چگونه است در کشورهای آمریکایی برای حیوانات حقوق وجود دارد اما نیروی های نظامی آن ها سالیان سال در غرب آسیا در حال کشتن مردم بی گناه هستند؛ آیا این افراد حقوق و حق حیات ندارند؟!

یوسفی با بیان اینکه دشمن درک خوبی از قواعد بازی دارد و آن را اجرا می کند، عنوان کرد: دشمن در موارد نظامی و رسانه ای به خوبی می داند به چه شکل حرکت و نقشه های خود را طراحی کند که مردم بعضا در این دام ها گرفتار می شوند.

وی ادامه داد: حضرت آقا بارها فرمودند که در زمین دشمن بازی نکنید تا در آن طرحی که دشمن برای شما کشیده است قرار نگیرید؛ به این معناست که در شرایط گوناگون جوان های انقلابی و تشکل های دانشجویی که چشم مردم به آن هاست؛ کنشگری های متناسب با خاص مردم داشته باشند.

این فعال دانشجویی افزود: به عنوان مثال افزایش مشارکت عمومی و حضور مردم بر پای صندوق های رای مهم ترین موضوع کنونی با توجه به نزدیکی زمان انتخابات است اما مشاهده می کنید که دشمن طراحی کرده است تا ناکارآمدی نظام را پر رنگ و ذهن مردم را به این واسطه تشویش کنند برای اینکه در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مردم در صحنه حضور نداشته باشند.

یوسفی ادامه داد: در این شرایط علاوه بر مردم، تشکل های دانشجویی، جوانان و قشر نخبگانی جامعه باید این پازل را بهم‌ بریزند چرا که تاکید حضرت آقا در هر دوره افزایش مشارکت مردم بوده است اما رسانه های معاند با ایجاد دوقطبی اصلاح طلب و اصولگرا به دنبال اختلاف میان مردم هستند.

وی حضور جوانان در فضای مجازی مانند اینستاگرام را از نیز دیگر بازی های دشمن دانست و عنوان کرد: عمر جوانان در این برنامه ها در حال هدر رفتن است و از وجود معضلات و مطالبات مهم تر فاصله میگیرند و باعث می شود مشکلات کاذب، مردم و مسئولین را از یکدیگر دور کند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه با تشخیص به موقع قواعد سواد رسانه ای می توانیم نقشه های دشمن را خنثی کنیم، تصریح کرد: البته در این ۴۲ سال که از عمر پر برکت انقلاب گذشته است به این شکل بوده است و حدود ۶ رئیس جمهور آمریکا با کابوس اینکه در این دوره جمهوری اسلامی براندازی می شود؛ تغییر کردند اما همچنان ایران ایستاده است.

یوسفی در بخش دیگر گفتگو خود به جنگ رسانه ای اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی ایجاد کنش از سمت اشخاص خاص یا عموم نیاز به یک سری علت و معلول دارد.

وی ادامه داد: اینکه در زمان مشخص یک موج و جریانی در فضای رسانه ای ایجاد می شود یا یک تاثیر فرهنگی بر روی مردم رخ می دهد قطعا با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده اتفاق افتاده است و تنها راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای علم آموزی و افزایش آگاهی مردم است.

این فعال دانشجویی افزود: همچنین دولت با تشکیل شورا عالی فضای مجازی در این زمینه ورود پیدا کرد اما کار خاصی را انجام نمی دهند؛ در این شورا فرامین حضرت آقا نادیده می گیرند و عملیاتی نمی کنند.

یوسفی بیان کرد: اگر دولت به وظایف خود به درستی عمل کند و نهادهای مربوطه مانند وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی که داعیه دار مسائل فرهنگی هستند به صورت درست و عملیاتی در موضوع فضای مجازی سیاست گذاری و تصمیم گیری بر مبنای علمی، منطقی و شرعی انجام دهند قطعا نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر دولت یک ساختار درست و نظام مند تعریف کند که مردم بتوانند در آن فضا قرار بگیرند و در موضوع سواد رسانه ای رشد پیدا کنند مشکلات موجود مرتفع خواهد شد و دشمن به سادگی نخواهد توانست مردم را در جهت هایی که قطعا به ضرر آنهاست؛ ترغیب کند.

این فعال دانشجویی در پایان بیان کرد: هدف دشمن هزینه کردن در زمینه های نظامی، سیاسی، فضای مجازی و رسانه است و تاکنون نیز هزینه های هنگفتی در خاورمیانه در این مباحث پرداخت کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: فعال دانشجویی سواد رسانه ای فرهنگ استفاده فضای مجازی رسانه ای اگر دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بر نقش رسانه‌ها در تبیین جنایات رژیم صهیونیسیتی در غزه و مقابله با جنگ ترکیبی دشمن تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام علی درویشی، ظهر امروز، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: رسانه در خط‌ّمقدم جهاد تبیین قرار دارد و خبرنگاران نقش مؤثری برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دارند.

او با اشاره به بی‌تفاوتی رسانه‌های صهیونیسیتی و آمریکایی به جنایات غزه، اضافه کرد: این رسانه‌ها حقوق‌بشر، مبانی انسانی و نسل‌کشی در فلسطین را زیر پا گذاشته‌اند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با بیان اینکه رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی نقش مؤثری دارند، تأکید کرد: نقش خبرنگاران در فرهنگ‌سازی، توسعه و رواج هنجارهای جامعه انکارنشدنی است.

درویشی با اشاره به تأثیر فضای مجازی و تولید محتوا در عصر کنونی خاطرنشان کرد: ارائۀ محتوای به‌روز و هم‌سو با ارزش‌ها یکی از وظایف رسانه‌ها است.

او با تأکید به اینکه دموکراسی غربی با وقوع جنایات در غزه زیر سؤال رفته‌است، اضافه کرد: ما باید ماهیت واقعی استکبار را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بیان کرد: برخی از شبکه‌های مجازی در آمریکا فیلتر می‌شود، اما رسانه‌های غربی این موارد را منعکس نمی‌کنند و ما باید مراقب باشیم که افکار جوانان به‌سمت استعمارگران گرایش پیدا نکند.

درویشی با نامیدن دنیای غرب به دنیای مدرن وحشی، اعلام کرد: ما نباید به نسخه‌پیچی‌ها استکبار اعتماد کنیم و  باید افکار جامعه را نسبت به این دوگانگی‌ها آگاه کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با تأکید به اینکه تحقق ارزش‌ها در جامعه وابسته به نقش معلمان است، متذکّر شد: مبارزه با دشمن در میدان جهاد تبیین بدون نقش‌آفرینی معلمان قابل‌انجام نیست.

او با بیان ارزش جایگاه معلم یادآور شد: ارتقای فرهنگ عمومی و پاسداشت حرمت‌ها مدیون حضور معلمان است و نام‌گذاری روز 12اردیبهشت به‌نام روز معلم دلیلی بر اهمیّت جایگاه این قشر در کشور است.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند