Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - فرمانده سپاه استان زنجان در سی و پنجمین سالگرد عملیات غرورآفرین والفجر هشت به ابعاد مختلف این عملیات مهم اشاره کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زنجان، دفاع مقدس برگ زرین و پرافتخار ملت شریف ایران بوده که درس عزت، سربلندی و غیرت را به تمام‌ جهانیان آموخت و ثابت کرد که ایران و ایرانی برای حفظ آبرو و ناموس خود و حفظ خاک پاک ایران با پایداری، استقامت و شرافت در مقابل دشمنان و هجمه‌های آنها ایستادگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود 20 بهمن ماه هر سال تجدید بیعتی با آرمان‌های شهدای هشت سال دلاوری و از جان گذشتگی مردان و زنان باغیرتی است که از جان خود گذشتند و عزت، آبرو و امنیت را در برگ تاریخ ثبت کردند.

عملیات غرور‌آفرین و پیروز‌مندانه والفجر هشت در 20 بهمن ماه 1364 آغاز شد که طولانی‌‌ترین عملیات دوران جنگ بود. 75 روز طول کشید و تقریباً تنها عملیات مهمی بود که توانست منطقه بسیار مهمی از خاک عراق را به تصرف خود در بیاورد؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که در والفجر هشت ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد.

عملیات والفجر هشت با رمز مقدس "یا فاطمه الزهرا(س)" با هدف آزادسازی شهر استراتژیک فاو به منظور قطع ارتباط رژیم بعثی عراق با خلیج همیشه فارس انجام شد. این عملیات دستاوردهای بزرگ و تأثیرات شگرفی در روند ادامه موفقیت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی را به همراه داشت.

نیروهای دائمی، خط شکن و حرفه‌ای زنجان در لشکر 31 عاشورا در گردان رزمی گردان غواصی حضرت علی اصغر(ع) مأموریت شکست خط دفاعی دشمن در ساحل اروند در منطقه اسکله چهار چراغ، گردان رزمی پیاده امام سجاد(ع) مأموریت نفوذ در عمق مواضع عراق و تصرف بخشی از جاده آسفالت فاو بصره و سه گردان رزمی پیاده تحت امر لشگر هشت نجف اشرف با مأموریت نفوذ در عمق مواضع دشمن در جاده فاو بصره شرکت کردند. قدرت ایمان، شجاعت، خلاقیت و روحیه مقاومت، نگاه جهادی و تکلیفی رزمندگان اسلام به ویژه حضور رزمندگان دریادل زنجانی در قالب گردان‌های حضرت علی اصغر(ع)، حضرت رسول(ص) و امام سجاد(ع) در این عملیات و عبور از خطوط مستحکم دشمن در ساحل اروند باعث شد تا حماسه‌ای دیگر در دفاع مقدس بیافرینند.

تصاویری از مقاومت رزمندگان دفاع مقدس در عملیات والفجر8بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 38 سال؛ شهید زارعی در کنار همرزمانش آرام گرفت«عملیات والفجر 8» نقطه اوج فعالیت‌های واحد جنگ الکترونیک در طول دفاع مقدس

با این وجود 134 نفر از پرسنل کادر و بسیجی گردان‌ها و نیروهای رزمنده بسیجی استان زنجان در عملیات مذکور به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. غیرت و دلاورمردی خط‌شکنان جان‌ بر کف زنجانی در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج و جانفشانی غواصانی که حتی صدای موج دریا را نیز نشنیده بودند سبب شد تا مقام معظم رهبری در سفر خود در سال 1382 به استان زنجان عنوان "دیار غواصان دریادل" را به گردان زنجانی‌ها بدهند که همین امر نیز دلیلی شد تا نقش زنجان در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی، پررنگ‌تر از همیشه باشد.

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم زنجان در سال 1382 بدین شرح است: "در استان زنجان جوانان عزیزی در قضایای گوناگون دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند هم در دل‌های مردم و هم در درجه بالاتر در ملا علا و مقربان فرشتگان الهی از خودشان خاطرات خوبی به یادگار گذاشتند. غواصان دریادل، غواصان خط شکن، شهدای سرافراز ارتش، سپاه و بسیج چهره‌های ماندگار این استان و این منطقه هستند".

سردار جهانبخش کرمی فرمانده سپاه استان زنجان با بیان اینکه نگاه دنیا بعد از عملیات والفجر هشت به این جنگ عوض شد، گفت: فقط آموزش رزمندگان عامل پیروزی در این عملیات نبود بلکه آن چیزی که رزمندگان را در این عملیات پیروز کرد معنویت رزمندگان اسلام بود. صداهای یا زهرا(س) رزمندگان در شب قبل عملیات در آسمان‌ها پیچیده بود. در واقع رزمندگان به خدای خود وصل شده بودند.

وی با بیان اینکه هنر حفاظتی، اطلاعاتی و ذکاوت فرماندهان جوان سپاه یکی دیگر از عوامل پیروزی در این عملیات مهم بود، خاطرنشان کرد: بسیجیان در عرض چند ماه آموزش‌های آب و خاکی را دیدند و با توکل به ائمه اطهار(ع) یک عملیات بی‌نقصی را انجام دادند که در کل دنیا اجرای این گونه عملیات‌ها بی‌نظیر بود.

با تمام این‌ها، در عملیات والفجر هشت که عبور از رودخانه اروند بود، استان زنجان به عنوان گردان غواص خط‌شکن در لشکر عاشورا حضور پیدا کرد، این در حالی بود که این شهر دریا نداشت و حتی غواصان رنگ دریا را نیز ندیده بودند اما این شهر مردان بزرگی را در دامن خود پرورانده بود که عامل کسب لقب و مدال غرور آفرین شهر غواصان دریادل توسط مقام معظم رهبری ‌در طول تاریخ این استان شد.

گزارش از زهرا بیات

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: غواصان دریادل عملیات والفجر استان زنجان والفجر هشت دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۸۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم

بارش باران در شهرهای نجف و کربلا، حال و هوای خاصی به حرم مطهر امام علی (ع) و حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • توقف ساخت المان غواصان دریادل در زنجان
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود