Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، با ورود امام خمینی به وطن گام مهم بعدی برای تشکیل حکومت اسلامی برداشته شد و حضرت امام در نخستین اقدام خود دولت موقت را برای اجرای رفراندوم و تعیین نظام کشور به مسئولیت مهندس بازرگان مأمور نمودند.

در پی این انتصاب در سراسر ایران از جمله اردبیل به حمایت از دولت موقت راهپیمایی برپا شد و مقدمات تشکیل نظام اسلامی فراهم شد و با پیوستن همافران به انقلاب اسلامی آهنگ سقوط نظام منحوس شاهنشاهی شتاب گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در اردبیل» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن در تهران با تصرف مراکز حساس به پیروزی رسید. این فرایند در شهرهای مختلف با یکی دو روز تأخیر انجام گرفت. انتشار اخبار سقوط نظام شاهنشاهی در تهران روز ۲۳ بهمن به شهرستان‌ها رسید و مردم به توزیع گل و شیرینی و ابراز خوشحالی پرداختند.

در این روز عده‌ای از مردم اردبیل در مقابل شهربانی اردبیل تجمع کردند که باعث درگیری بین مردم و نیروهای شهربانی شد. در این درگیری تلخ‌ترین حوادث انقلاب اسلامی اردبیل به وقوع پیوست و ۲۳ نفر از مردم به شهادت رسیدند، در این درگیری ۱۱ مأمور شهربانی هم کشته شدند.

در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ آیت‌الله مسائلی به ارتش و شهربانی پیغام فرستاد که به انقلاب بپیوندند. ارتش تمکین کرد لیکن شهربانی مقاومت نمود و در ادامه روز خونین انقلاب اسلامی اردبیل رقم خورد. ابراهیم رمضانی از جمله شهدای این واقعه است.

پدرش شهادت ابراهیم را این‌گونه روایت کرده است: «روز ۲۳ بهمن بود آمدند گفتند که در خیابان جوانان را نیروهای شهربانی با گلوله می‌زنند و چند نفر شهید و عده‌ای هم زخمی شدند و مردم هم شهربانی را محاصره کردند و فرزند دیگرم آمد و گفت که ابراهیم هم زخمی شده برده‌اند دکتر، رفتم بیمارستان دیدم که مجروح شده است. ساعت او را درآورده و به من دادند. فردای آن روز بود که شهید شد.»

رسول جمالی که در قسمت‌های مختلف این پژوهش شاهد و راوی برخی از رویدادهای بوده‌اند واقعه ۲۳ بهمن اردبیل را چنین روایت کرده است: «در مقابل قلعه که الان بیمارستان شده است قبلاً مقر شهربانی بود که توسط نیروهای شهربانی سنگربندی شده بود، هر کس که به سمت آنها می‌آمد را می‌زدند.

تا اینکه دیدند سیل جماعت به سمت آنها روان است. تعجب هم داشت تیر مثل باران می‌بارید ولی مردم عوض اینکه فرار کنند به سمت گلوله‌ها می‌رفتند. یادم است ساختمان شهربانی یک راه مخفی به ساختمان آموزش و پرورش که نزدیکی آن بود داشت. نیروهای پلیس وقتی دیده بودند که نمی‌توانند مقاومت کنند و از آن طرف ارتش هم به مردم پیوسته آنها را تهدید به مقابله کرده بود از آن راه مخفی متواری شده و فرار کرده بودند و بیشترین شهید نیز که اردبیل داد در این روز بود و نام میدان شهدا به خاطر همین شهدا به این میدان داده شد و انقلاب اردبیل در آنجا به پیروزی رسید.»

کد خبر 5144292

منبع: مهر

کلیدواژه: اردبیل انقلاب اسلامی ایران 22 بهمن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر ویروس کرونا راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی ایران بوشهر واکسن کرونا کرمانشاه 22 بهمن عکس استانها شهرکرد آمار کرونا گرگان شهرستان کرج انقلاب اسلامی ۲۳ بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۹۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید عبدالرضا هاشمی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با اشاره به نقش شهید مطهری در پیشبرد اهداف الهی انقلاب اسلامی افزود: شهید مطهری ایده پرداز بزرگ انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌های علوم عقلی و نقلی بود و در یک کلام پاره تن و ثمره عمر با برکت حضرت امام (ره) محسوب می‌شد.

سید عبدالرضا هاشمی با بیان اینکه شهید مرتضی مطهری فردی آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود اذعان کرد: این شهید والامقام کارگشایی قدر در پاسخگویی به شبهات معاندان نظام، شخصیتی انقلابی و مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود.

وی با اشاره به هدف از ترور شهید مرتضی مطهری به دست دشمنان انقلاب تصریح کرد: اقدامات شایسته‌ی این شهید والا مقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: علامه شهید مرتضی مطهری شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

کد خبر 6090992

دیگر خبرها

  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • ضرورت تسریع در ساماندهی میدان «شهید حسن‌پور» قزوین
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای آبادان