Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین کشتی باری ایران و سوریه به لاذقیه می‌رود، وصول ۴۸۷ هزار فقره چک رمزدار در آذر ماه، رشد ۳.۴ درصدی بورس در هفته سوم بهمن‌ماه، تشکیل ۲۶۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف در دی‌ماه توسط سازمان حمایت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن شبستان به شرح زیر است:

وصول ۴۸۷ هزار فقره چک رمزدار در آذر ماه

براساس آمار بانک مرکزی، ۴۸۷ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بالغ بر ۹۴۱ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۳۹۹ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد و ۱۷.۸ درصد کاهش داشته است. در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ۱۵۴ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۵۷۵ هزار میلیارد ریال وصول شد.

در ماه مذکور ۴۸.۴ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (۳۱.۶ درصد)، اصفهان (۹.۱ درصد) و خراسان رضوی (۷.۷ درصد) وصول شده است که بیش‌ترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۷۱ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۶۱.۱ درصد)، اصفهان (۵.۵ درصد) و خراسان رضوی (۴.۴ درصد) وصول شده است.

چک‌های وصولی بر حسب عادی و رمزدار

حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک در آذرماه ۱۳۹۹ در کل کشور وصول شد که از این تعداد حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره عادی و حدود ۵۰۰ هزار فقره رمزدار بوده است. بر این اساس درکل کشور ۹۴.۶ درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، عادی و ۵.۴ درصد رمزدار بوده است.

در ماه مورد بررسی در کل کشور بالغ بر ۲۵۶۷ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که بیش از ۱۶۲۶ هزار میلیارد ریال چک عادی و بالغ بر ۹۴۱ هزار میلیارد ریال چک رمزدار است. به عبارتی در کل کشور ۶۳.۳ درصد از کل ارزش چک‌های وصولی، عادی و ۳۶.۷ درصد رمزدار بوده است.

اولین کشتی باری ایران و سوریه به لاذقیه می‌رود

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه بیان کرد: طبق توافق صورت گرفته، ماهی یک‌بار کشتی‌های باری به‌طور منظم از ایران به سوریه حمل بار خواهند داشت که نخستین محموله در تاریخ بیستم اسفند به بندر لاذقیه ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این خط، هماهنگی‌های لازم با ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته اضافه کرد: قرار است در صورت نیاز این خط کشتیرانی به دو خط یعنی هر ۱۵ روز یکبار ارسال کالا به لاذقیه تبدیل شود، اما در ابتدای کار، یک‌بار در ماه صادرات به سوریه را به‌صورت منظم شروع می‌کنیم.

کاشفی گفت: قبلاً مشکل اصلی این بود که باید بار‌های صادراتی در بندرعباس دپو می‌شد تا اینکه به ظرفیت مورد نظر می‌رسید؛ در آن صورت کشتی به سمت بندر لاذقیه حرکت می‌کرد، اما اکنون این محدودیت زمانی و معطلی ۴۵ روز برداشته‌شده و هرماه به‌طور منظم کشتی لاینر به سوریه خواهد رفت.

وی افزود: این نظم در صادرات حتماً به حجم صادرات کمک خواهد کرد و اگر ظرفیت تجارت میان دو کشور بیشتر شود، خطوط کشتیرانی بیشتری به این موضوع اختصاص داده خواهد شد.

 

جزئیات اختصاص اینترنت رایگان برای تحصیل دانشجویان به‌زودی اعلام می‌شود

«ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: با توجه به تدبیر رئیس جمهوری، آموزش مجازی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در شرایط کرونا باید رایگان عرضه شود.

وی با بیان این‌که به زودی جزئیات را در اختیار مردم قرار خواهند داد، افزود: نظر به دریافت شکایات متعدد ازجانب دانشجویان و طلاب در ترم قبل، نحوه ارائه یارانه آموزش مجازی در ترم جدید تحصیلی تغییر می‌کند.

سال گذشته زمانی که اخبار مربوط به شیوع کرونا در کشور منتشر شد، وزارت ارتباطات و دولت در اولین قدم برای این‌که مردم را در خانه نگه دارند ۱۰۰ گیگ اینترنت ثابت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دادند. با این روش دوران قرنطینه، دورکاری و آموزش مجازی کلید خورد و پیش رفت.

تخصیص بسته‌های اینترنت رایگان برای معلمان، دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه، دانشجویان در چند نوبت مختلف، رایگان کردن ترافیک شبکه دانش‌آموزی شاد و سایت‌های مربوط به آموزش دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی بود که به از سوی دولت صورت گرفت تا قرنطینه از نظر مالی و کاری به مردم فشار زیادی وارد نکند. 

 

رشد ۳.۴ درصدی بورس در هفته سوم بهمن‌ماه

شاخص بورس در معاملات هفته‌ای که گذشت ۴۱ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز (سه شنبه) به یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۳ هزار و ۵۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۶ هزار و ۷۴۷ واحد به عدد ۲۷۶ هزار و ۶۸۰ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، خودرو و قطعات، فنی و مهندسی، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج زغال سنگ،  شیمیایی، چند رشته‌ای صنعتی، مخابرات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، فعالیت های مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی، خرده‌فروشی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، دستگاه‌های برقی، محصولات فلزی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، محصولات کاغذی، سیمان، آهک و گچ، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سرمایه گذاری ها، لاستیک و پلاستیک، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، کاشی و سرامیک، انبوه سازی املاک و مستغلات، منسوجات، دارویی و رایانه بالاترین درصد بازدهی را داشتند.

همچنین نماد قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات، هتل و رستوران، کانی غیرفلزی، محصولات چرمی، زراعت و خدمات وابسته، بیمه و بازنشستگی، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، ماشین‌آلات و تجهیزات، استخراج سایر معادن، محصولات کامپیوتری، الکتریکی و نوری، وسایل ارتباطی، پیمانکاری صنعتی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، چاپ، سایر حمل و نقل، محصولات چوبی و عمده فروشی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

 

تشکیل ۲۶۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف در دی‌ماه توسط سازمان حمایت

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از انجام ۱۴ هزار و ۳۹۵ گشت مشترک بازرسی در دی ماه ۹۹ و تشکیل ۷ هزار و ۱۷۷ پرونده تخلف به ارزش حدود ۲۶۰۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در زمان مورد اشاره، ۳۵ درصد از گشت‌های مشترک خود را با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و ۱۶ درصد را با ادارات کل تعزیرات حکومتی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ درصد گشت های مشترک با دانشگاه های علوم پزشکی، ۲ ‌درصد با ادارات کل استاندارد، ۲ درصد با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ۳۰ درصد با سـایـر دستگاه‌ها بوده است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگن و تولیدکنندگان گفت: از مجموع پرونده‌های تخلف تشکیل شده، ۲۲ درصد مربوط به گشت با ادارات کل تعزیرات حکومتی، ۲۳ درصد مربوط به گشت مشترک با اتاق اصناف و ۵۵ درصد مربوط به سایر دستگاه‌های ذیربط است.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار هزار میلیارد ریال سازمان حمایت ادارات کل کل کشور بهمن ماه وصول شد ۴ درصد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۹۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • صدور ۹۱۰ رای برای تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات خوزستان
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • مرگ ۱۷۸ نفر در حوادث هفته گذشته در کشور/ بیش از ۱۳۰۰ تن مصدوم شدند
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس