Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@04:39:03 GMT

بایدن، رویکرد ترامپ را علیه ایران اتخاذ کرده است

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۰۲۶۳

بایدن، رویکرد ترامپ را علیه ایران اتخاذ کرده است

یک تحلیلگر آمریکایی با «کودکانه» خواندن اظهارات مقام‌های دولت جدید این کشور مبنی بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات برجامی پیش از واشنگتن، توضیح داد که رویکرد بایدن در قبال ایران مانند دولت پیشین است.

به گزارش مشرق، نشریه «کانتر پانچ» طی یادداشتی به قلم «لارنس دیویدسون» تحلیلگر آمریکایی و استاد دانشگاه وست‌چِستر، به بررسی مخالفت دولت جدید ایالات متحده به ریاست «جو بایدن» در قبال ایران پرداخته و تحلیل کرد که آنها نیز رویکردی مشابه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه تهران اتخاذ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این یادداشت با اشاره به خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، آمده است: «تا ژانویه ۲۰۲۰ نیز ترامپ شمار تحریم‌های مرتبط با ایران را به بیش از یک هزار تحریم افزایش داد... ترامپ واقعا یک خیال‌باف بی‌اخلاق بود. او ذاتاََ با رژیم‌های بی‌اخلاق که لابی‌های فعال در ایالات متحده داشتند، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، همراه شد و رویکرد پول در ازای کار را برای دریافت کمک‌های مالی از آمریکایی‌هایی که با ایران دشمنی داشتند، در پیش گرفت. در اینجا می‌توان نه تنها صهیونیست‌ها، بلکه سلطنت‌طلب‌های متمول ایرانی که از بعد از انقلاب از این کشور به آمریکا گریختند را نام ببریم».

این تحلیلگر آمریکایی واکنش دولت ایران به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها را «قابل درک» توصیف کرده و نوشت: «آنها دیدند که خودشان طرف متضرر [در این توافق] هستند. آنها برجام را با حسن‌نیت مذاکره کرده بودند. آنها شرایط توافق را انجام داده و ناظران بین‌المللی را راضی کرده بودند. طرف دیگر (آمریکا و اروپا) اما آنطور که وعده داده بود، عمل نکرد. آمریکا نه تنها بدون دلیل، توافق را شکست بلکه به متحدان اروپایی خود برای زیر پا گذاشتن تعهداتشان ذیل توافق فشار آورد».

ایران، تنها متضرر در برجام

نشریه کانتر پانچ ادامه داد: «بعد از حدود یک سال، ایران با توجه به اینکه تنها طرفی بود که توافق را اجرا می‌کرد و تحریم هم شده بود، به آهستگی شروع به فاصله گرفتن از مفاد توافق کرد. با این حال، ژانویه ۲۰۲۰ بود که ایرانی‌ها اعلام کردند دیگر هیچ محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی اورانیم قائل نیستند».

این یادداشت سپس به روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و توضیح داد: «غمگین‌انگیز است اما جای تعجب ندارد که ته‌مانده‌هایی از بی‌قانونی [ترامپ] هنوز در سیاست خارجی بایدن وجود دارد. می‌توانیم این مسئله را از نحوه بازی دادن ایران توسط او درک کنیم».

دیویدسون در ادامه تحلیل خود خاطر نشان کرد: «جو بایدن، کسی که فعلا آن کار درست را انجام نداده (بازگشت به برجام)، می‌گوید دولتش تمایل دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. لکن او گفته که ابتدا ایران باید به توافق بازگردد تا آمریکا نیز این کار را انجام دهد و سپس از آن به عنوان نقطه شروع مذاکرات آتی استفاده خواهد کرد. بعد از آن، او گفت که مذاکرات آتی شامل نقض حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در مناقشات منطقه‌ای خواهد بود».

بایدن اکنون مسئول تحریم‌ها علیه ایران است

وی درباره این اظهارات بایدن نوشت: «اما این دعوت [از ایران] برای بازگشت به وضعیت باثبات یا حتی مسیر معتبر دیپلماسی نیست. این مطالبه، از نوع "همین است که هست" می‌باشد. این موضع به طرز چشمگیری شبیه موضع‌گیری ترامپ برای مذاکرات جدید [با ایران] در سال ۲۰۱۹ است. با توجه به اینکه بایدن در روز هفتم فوریه ۲۰۲۱ با برداشتن تحریم‌های ایران مخالفت کرد، این تحریم‌ها دیگر تحریم‌های ترامپ نیستند. بایدن اکنون مالک این نمایش ترسناک است».

نویسنده این یادداشت، وجود هرگونه بحران و تنش بین ایران و آمریکا را به دلیل کوتاهی واشنگتن در انجام تعهداتش ذیل برجام دانسته و افزود: «ایرانی‌ها بارها تصریح کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به تسلیحات اتمی ندارند. می‌توان تصور کرد که تنها چیزی که می‌تواند دهنیت آن را تغییر دهد، یک تهدید موجودیتی از بیرون است. که تا امروز، تنها تهدیدهایی که علیه آنها وجود دارد، از سوی متحدان آمریکا یعنی اسرائیل و عربستان سعودی است».

اظهارات کودکانه بلینکن، اول تو به برجام برگرد!

کانتر پانچ در ادامه، اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه ایران ابتدا باید به برجام بازگردد را «کودکانه» توصیف کرده و نوشت: «او سپس گفت که بعد از بازگشت ایران به تعهداتش، واشنگتن برای تدوین توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که نگرانی‌های بیشتر را پوشش دهد، تلاش خواهد کرد. او (بلینکن) البته آن موارد را ذکر نکرد ولی بایدن به نوبه خود، توسعه موشک‌های بالستیک توسط ایران و حمایت‌ها از نیروها در عراق، سوریه، لبنان و یمن را از جمله این موارد دانست. البته برای ایرانی‌ها نیز طولی نکشید که متوجه شوند، این قمار، تلاشی برای گسترش محدودیت‌ها بر توانمندی‌های نظامی ایران ورای توافق اصلی ۲۰۱۵ است».

این یادداشت سپس به پیشنهاد «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره گام‌های همزمان برای بازگشت دو کشور به تعهدات برجامی اشاره کرده و ادامه داد: «دولت بایدن اما به پیشنهاد ظریف نه گفت و عاقلان با توجه به این مسئله می‌توانند نیشخندهای شبه-ترامپ را در این فضا بشنوند».

نیشخندهای ترامپ در فضای دولت بایدن

دیویدسون نوشت: «اکنون باید از بایدن بپرسیم که چرا تصمیم گرفته از شخص پیشین خود تقلید کند و رویکرد افراطی در قبال همان کشور (ایران) را ادامه دهد. جواب مشخص است، بایدن هم تحت فشار لابی‌گری همان گروه‌هایی قرار دارد که [ترامپ] با آنها همذات‌پنداری داشت. در میان آنها، اسرائیل و حامیان صهیونیست‌ها در صدر جدول قرار دارند».

در پایان این یادداشت آمده است: «سخت است که بدانیم چه چیزی در ذهن بایدن درباره این موضوع (ایران و برجام) می‌گذرد. اما می‌توانیم باور داشته باشیم که چیزی واقعا تحلیلی نیست. اقدامات دولت او تاکنون برخلاف چیزی بوده که درخصوص همکاری‌ها و راهبری بین‌المللی تشریح کرده بود. آن اقدامات همچنین غیرمنطقی هستند».

مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

بامداد امروز اما «ند پرایس» سخنگوی خارجه آمریکا با طفره رفتن از اظهار نظر درباره گزارش آژانس اتمی مبنی بر آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران، گفت که واشنگتن فعلا گزینه‌های روی میز برای تعامل با ایران را علنی نمی‌کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر دونالد ترامپ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بازگشت به برجام ایران توافق هسته ای عربستان سعودی لبنان برجام آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران عراق دونالد ترامپ اورانیوم آژانس اتمی دولت ایران تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟