Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شهریاری گفت: باید قبول کرد که به‌دلیل منابع آبی محدود در اختیار باید مصرف آب توسط همشهریان مدیریت شود چرا که باتوجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور مصرف آب برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناخودآگاه افزایش یافته است و همین مقوله نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

به گزارش برنا؛ هر ساله در کشور با کمبود آب مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اقدامات فرهنگی هم در حوزه صرفه جویی و مدیریت مصرف برای همگان از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود اما کاهش میزان بارش‌ها بواسطه تغییر اقلیم ، فرسودگی تجهیزات و عدم صرفه جویی و رعایت استانداردهای مصرف آب در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، شرب و صنعت ، هدر رفت منابع آبی از عمده دلایل کمبود آب در کشور است.  

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی درباره آخرین وضعیت ذخایر آبی در استان تهران به خبرنگار برنا گفت: در حال حاضر در دریاچه سدهای پنجگانه تهران ۵۵۲ میلیون متر مکعب ذخیره آب وجود دارد که این حجم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته ۵۵ میلیون کاهش ذخایر مخازن را نشان می‌دهد.

 او افزود:  سد امیر کبیر در حال حاضر 90 میلیون متر مکعب آب دارد. در حالی که در سال گذشته 96 میلیون مترمکعب آب داشته است.

 مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی  ادامه داد: سد لتیان در حال حاضر ۲۱ میلیون متر مکعب آب دارد که در زمان مشابه سال گذشته  28 میلیون آب ذخیره داشت. همچنین سد لار 35 میلیون متر مکعب آب داشته که در سال گذشته در چنین  روزی 37 میلیون ذخیره داشته است.

به گفته او سد طالقان ۲۵۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که در سال گذشته 262 میلیون مترمکعب، سد ماملو هم‌اکنون ۱۴۹ میلیون مترمکعب ذخیره دارد که سال گذشته در چنین روزی 184 میلیون متر مکعب ذخیره آب داشته است.

شهریاری درباره آخرین وضعیت بارش‌ها افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و وضعیت ذخایر سدهای تامین کننده آب شرب شهرهای تهران و کرج، برنامه منابع و مصارف سدهای مذکور تنظیم می‌شود چرا که هر گونه تغییر در شرایط جوی و میزان بارش‌ها می‌تواند بیلان منابع آبی سدها را تحت الشعاع قرار دهد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در سازمان هواشناسی کشور در حوزه عملکرد سدهای پنجگانه تهران به لحاظ نزولات جوی اسفند و فروردین نرمالی در پیش است. اگر  پیش‌بینی‌ها اتفاق بیافتد و بارش‌های مناسب در  فصل بهار رخ دهد، امید است در سال آینده مشکلی از لحاظ تامین آب نداشته باشیم.

به گفته او باید قبول کرد که به‌دلیل  منابع آبی محدود در اختیار باید مصرف آب توسط همشهریان  مدیریت شود چرا که باتوجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور مصرف آب برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناخودآگاه افزایش یافته است و همین مقوله نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی تاکید کرد: اگر بارش‌های فصل زمستان به ویژه بارش برف در ارتفاعات مناسب نباشد می‌تواند آبگیری مخازن سدها را در بهار تحت‌الشعاع قرارداده و مشکلاتی را در تامین آب شرب و کشاورزی در سال آبی آتی به دنبال داشته باشد اما در حال حاضر با توجه به وضعیت ذخیره سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو و بر اساس پیش بینی‌های‌ انجام شده نگرانی در زمینه تامین آب نداریم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سدهای تهران کمبود آب کرونا میلیون متر مکعب آب پیش بینی ها حال حاضر سال گذشته منابع آبی بارش ها مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۱۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجم آب سدهای بزرگ و مهم کشور در اثر بارش‌های اخیر با یک درصد رشد از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته همراه شد.

فروردین‌ماه امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور رخ داد که برخی مواقع موجب بروز سیل شد. تداوم این بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز سبب بهبود اندک حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور شد.

بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت.

بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود است. سال گذشته و در همین بازه زمانی ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود بوده است.

این سدها در ایران ۱۰۰ درصد پر شده‌اند

کاهش ۵ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

مجموع آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت در حالی به رقم ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان در سال آبی گذشته ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده که ۵ درصد کاهش دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

این خروجی آب از سدها علاوه بر تأمین آب موردنیاز کشور بوده برای مدیریت بهتر سیلاب‌ها انجام شده است.

میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) که تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۶۴ درصد بود با رشد یک‌درصدی به ۶۵ درصد رسید.

کد خبر 849453 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم سد سازی آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی