Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه کتابی اصل در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دشمن به دنبال کاهش نسل و پیری جمعیت در کشورهای مسلمان و شیعه نشین است.

وی با تاکید بر اینکه خداوند در بسیاری از آیات و روایات این را به روشنی بیان کرده که همان خدایی که رزق و روزی ما را می‌رساند رزق فرزندان را هم فراهم می‌آورد، گفت:، خداوند با هدیه دادن هر فرزندی به خانواده‌ها رزق و روزی و شادابی و نشاط را به کانون خانواده عنایت می‌کند و به روشنی این عنایات الهی در زندگی‌ها مورد مشاهده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اعلام خطر برای پیری جمعیت در کشورمان، ادامه داد: باید با فرهنگ سازی و رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را برای افزایش جمعیت ترغیب کرد.

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان بهار با بیان اینکه امروز دغدغه زن و مرد در خانواده مشکلات معیشتی است، افزود: با این استدلال که فراهم آوردن معیشت و تربیت فرزندان امروزه خیلی مشکل شده فرزند آوری مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

کتابی اصل افزایش نسل مسلمین را مسئله عقلانی و جوان بودن جمعیت کشور را یک ضرورت برای رشد و اعتلای کشور دانست و گفت: باید جمعیت جوان کشور افزایش یابد تا در آینده کشور نقش ایفا خواهند کرد و در غیر این صورت جمعیت مسلمان رو به کاهش خواهد رفت و در پی آن مشکلات عدیده ای پدید خواهد آمد.

کتابی اصل با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، اضافه کرد: خداوند برای مومنانش بر روی زمین ارثی گذاشته و که همان اولاد صالح است و بچه خوب ارث خداست.

وی افزود: فرزندان با آمدن در زندگی زن و مرد معنای خانواده را کامل می‌کنند، نقش پدر و مادری برای دختران و پسران باعث می‌شود تا والدین احساس مفید بودن کنند.

کد خبر 5144607

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری همدان شهرستان بهار بسیج جامعه زنان چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر راهپیمایی 22 بهمن ویروس کرونا انقلاب اسلامی ایران واکسن کرونا بوشهر 22 بهمن عکس استانها کرمانشاه شهرکرد آمار کرونا گرگان مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۱۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟»، در حال تغییر است زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامتی جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

به گزارش ان‌بی‌سی، این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

به گزارش ایندیپندنت، تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده
  • دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد