Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@06:02:05 GMT

رئیس قوه قضاییه به تهران بازگشت

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۱۹۱۹

رئیس قوه قضاییه به تهران بازگشت

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ​ سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از عراق در فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: در این سفر مقرر شد کارگروه دستگاه قضایی عراق با همتای ایرانی، پرونده شهادت فرماندهان مقاومت را تا حصول نتیجه نهایی، جدی پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: با تاکید مسئولان عراق و ایران مقرر شد به هیچ عنوان نباید پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس مشمول مرور زمان شود و باید همواره در دستور کار باشد و از ناحیه دستگاه قضایی عراق پیگیری جدی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی افزود: دومین موضوع این سفر، مسئله زندانیان در زندان‌های عراق است که در حال حاضر ده‌ها زندانی در زندان‌های عراق داریم که در این باره دو موضوع تردد غیر قانونی و اقامت غیر قانونی جدی‌تر است که به این دلایل محکومیت‌هایی پیدا کرده اند و موضوع دیگر مسئله اعتیاد و مواد مخدر است که موضوع برخی زندانی‌ها که در بخش کنسولی بررسی شد می‌شد با یک عفو به کنار خانواده‌های خود باز گردند که این موضوع پیشنهاد و با آن موافقت شد.

وی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری قبل از سفر به عراق تصریح کرد: در این دیدار پیشنهاد دادم تا چند نفر از زندانیان عراقی که در زندان‌های ایران هستند مشمول عفو رهبری شوند که رهبر انقلاب با ا موافقت کردند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سومین موضوع که در این سفر درباره ان بحث شد مبارزه جدی با فساد، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، تبادل اطلاعات و فعال شدن قانون استرداد مجرمین بود و همچنین درباره همکاری دو کشور در مبارزه با پولشویی هم بحث شد.

وی با اشاره به اینکه در این سفر با مسئولان عالی قضایی عراق دیدار داشتم افزود: در این دیدار‌ها مسائل مورد نظر هر دو طرف مطرح شد و تاکید کردیم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال آن است که عراق، قوی، مقتدر، مستقل و مقاوم در مقابل دشمنان باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت:​ ایستادگی در برابر دشمن و بخصوص موضوع اخراج آمریکایی‌ها از عراق که قانون مصوب مجلس عراق است در دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر عراق مطرح شد که اجرایی شدن این قانون باید دنبال شود.

رئیسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به هیچ عنوان دلشان برای عراق، ایران، شیعه، سنی و هیچ ملتی نمی‌سوزد ادامه داد: آمریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده اند که به دنبال منافع خود هستند و ملت مستقل عراق باید به دنبال خاتمه دادن به حضور آمریکایی‌ها باشد.

وی بااشاره به علاقه مردم ایران به زیارت عتبات عالیات گفت: به این علت در جلسه با مسئولان عالی عراق، موضوع ضرورت لغو رویداد مطرح و مقرر شد این مسئله از طرف عراقی‌ها در دستور کار قرار گیرد و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین افزود: با توجه به هم مرز بودن ما با عراق و روابط بسیار صمیمانه با عراق تقویت موضوع تجاری و بازرگانی با عراق است که با یک بررسی می‌تواند به میزان دو برابر برسد که این موضوع نیازمند تسهیل کار بازرگانان دارد.

وی تصریح کرد: در این باره با مسئولان قضایی طرح بحث شد و مسئولان عراق این وعده را دادند تا دادگاه‌های تخصصی تجاری را برای تسهیل بازرگانی و تجاری فعال کنند و، چون از قبل بررسی‌هایی شده بود ۳ تفاهم نامه رسمی اعم از تفاهم بین دو دادستان کل کشور، ​ تفاهم با وزیر دادگستری ایران و عراق و تفاهم درباره سازمان زندان‌ها به امضا رسید.

رئیسی گفت: تفاهم دیگری که صحبت‌های مقدماتی آن انجام شد موضوع مبارزه با فساد است که مقرر شد از طرف مسئولان دو کشور دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: در کنار دیدار‌های رسمی، دیدار‌هایی با علمای سنی و شیعه از سراسر عراق و همچنین با نمایندگان گروه‌های فعال در عراق انجام شد.

رئیسی گفت: در این سفر دیدار مفصلی با سران عشایر داشتیم، عشایر همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند از ذخایر هستند و حضور عشایر در دفاع از عراق و در مقابل داعش اقدام قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: از نکات برجسته سفر این بود که در همه برنامه‌ها اعم از دیدار‌های مردمی و دیدار با مسئولان حکومتی، همگان بر آن تاکید داشتند که حضور ایران اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی و نیرو‌های ایرانی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در نجات عراق از دست داعش و گروه‌های تکفیری داشته اند و باید این روابط را همچنان با ایران اسلامی به عنوان یک موضوع راهبردی ادامه دهیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: سفر ما علاوه بر اینکه یک سفر اداری و رسمی بود، ولی جوانان کاظمین و بغداد باوجود شرایط کرونایی، خودجوش از این سفر استقبال کردند که این ابراز محبت به رهبری و تشکر نسبت به حاج قاسم سلیمانی در شعارهایشان مشهود بود.

وی افزود: در دیدار با حشدالشعبی که نیرو‌های جوان و با اراده و آماده‌ی دفاع از عراق، قرآن، ارزش‌های الهی و عتبات عالیات هستند در شعارهایشان اعلام می‌کردند که پیام ما را به رهبر معظم انقلاب برسانید که ما برای دفاع از حریم دین و ارزش‌های دینی با همه وجود آماده هستیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: از طرف اقلیم کردستان عراق برای حضور در سلیمانیه دعوت شده بودیم، ولی فشردگی برنامه سفر به نحوی بود که امکان رفتن به انجا و همچنین دیگر شهر‌های عراق را به ما نداد که باید در این باره از مردم و مسئولان وم راجع تقلید عذر خواهی کنم.

رئیسی افزود: از طرف اقلیم کردستان یک هیئت به بغداد اعزام شد که با آن‌ها دیدار داشتیم و نکاتی که درباره کردستان بود در آنجا درباره ان بحث شد.

وی گفت: در روابط حقوقی و قضایی بین دو کشور بنیادی گذاشته شد که امیدواریم این همکاری حقوقی و قضایی در مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فی مابین به عنوان یکی از مناسبات مهم و محوری مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: امیدوارم از مجموع مباحث، توافقات و تفاهم نامه‌ها مردم ایران و عراق بهره‌مند شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن رئیسی رئیس قوه قضاییه سفر به عراق بازگشت به ایران واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن رئیس قوه قضاییه گفت آمریکایی ها دیدار ها زندان ها مقرر شد بحث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی را ممنوع الخروج کنیم؟

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما بعنوان قوه قضاییه باید اصل تناسب در مجازات را در قبال کلیه خطاکاران و مجرمان از جمله خطاکاران و مجرمان حوزه اقتصادی لحاظ کنیم؛ فرض کنید یک فعال اقتصادی مالیات نداده و یا از او شکایت مالی شده است، آیا باید بلافاصله او را ممنوع‌الخروج کنیم؟! خب در این صورت او ممکن است از هستی ساقط شود و تمام اعتبارش از بین برود.

به گزارش تسنیم، رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان هرمزگان با رؤسای مناطق آزاد، کارآفرینان و صنعتگران دیدار کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان هرمزگان در دیدار با رؤسای مناطق آزاد، کارآفرینان و صنعتگران این استان طی سخنانی اظهار کرد: در تمام جلساتی که شرکت می‌کنم خطاب به حضار تاکید دارم که با لکنت زبان با من سخن نگویند و تعریف‌ها و تمجید‌ها را کنار بگذارند و مستقیم به طرح مسئله و مشکل و ارائه راه حل‌ها بپردازند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یک بخش از این الزامات مربوط به شما فعالان اقتصادی می‌شود؛ شما فعالان اقتصادی و صنعتگران می‌توانید همکار و هم‌صنف خود را که مرتکب خطا و یا حتی جرم شده اصلاح کنید؛ شما بهتر از قاضی و بازپرس می‌توانید تشخیص دهید که یک همکار و هم‌صنفتان، تعمداً و با هدف ضربه به کشور، خطا و جرمی را مرتکب شده، یا صرفاً طمع کرده و زمین خورده است؛ در چنین شرایطی او را یاری کنید تا از زمین برخیزد، نه اینکه بستر را برای سقوط بیشتر و مجازاتش فراهم کنید. البته اگر این همکار و هم‌صنف‌تان تعمداً جرمی را با هدف ضربه به کشور و تولید مرتکب شده و یا خطاکاری است که قابل اصلاح نیست، در آن صورت باز هم ما را در تعقیب جرم و مجرم یاری رسانید تا مجازات متناسبی در قبال او اِعمال شود.

قاضی‌القضات تصریح کرد: ما نیز بعنوان قوه قضاییه باید اصل تناسب در مجازات را در قبال کلیه خطاکاران و مجرمان از جمله خطاکاران و مجرمان حوزه اقتصادی لحاظ کنیم؛ فرض کنید یک فعال اقتصادی مالیات نداده و یا از او شکایت مالی شده است، آیا باید بلافاصله او را ممنوع‌الخروج کنیم؟! خب در این صورت او ممکن است از هستی ساقط شود و تمام اعتبارش از بین برود.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: آیا باید یک فعال اقتصادی و تولیدی را که در مظان اتهامی قرار گرفته است بلافاصله بازداشت کنیم؟! در مواردی متأسفانه قضات ما قرار‌هایی را صادر می‌کنند که منجر به بازداشت فرد می‌شود، حال آنکه یقین وجود دارد که این فرد نمی‌تواند تبانی کند و یا متواری شود؛ خب در چنین مواردی چرا باید فرد را بازداشت کرد؟! در مقطعی طبق قانون باید فردی را که فلان مقدار اتهام مالی متوجه او بود بازداشت می‌کردیم و این یک الزام بود و ما این قانون را اصلاح کردیم؛ اکنون نیز به دنبال اصلاح کلیه رویه‌های معیوب هستیم که سبب می‌شود چرخه تولید متوقف شود و در این عرصه با دو قوه دیگر همکاری می‌کنیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: ما به عنوان حکومت نیز در راستای تحقق شعار سال وظایفی را بر عهده داریم؛ از جمله آنکه نگرش خود را به فعالان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی تغییر دهیم و موانع را از پیش‌روی تولیدگران برداریم. یکی از این موانع، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه‌ای است که صادر می‌شوند و قدرت پیش‌بینی نسبت به آینده را از تولیدکننده و فعال اقتصادی سلب می‌کنند.

رئیس عدلیه بیان داشت: من بر مبنای بررسی‌های آسیب‌شناسانه از مطالعه پرونده‌های قضایی تاکید می‌کنم که یکی از موانع تحقق امنیت سرمایه‌گذاری در کشور انعقاد قرارداد‌های ضعیف است؛ همه قرارداد‌ها از جمله قرارداد‌های دولتی باید اطمینان‌بخش و محکم منعقد شوند و اینگونه نباشد که با تغییر دولت‌ها، مفاد این قرارداد‌ها نیز تغییر کنند.

دیگر خبرها

  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی را ممنوع الخروج کنیم؟