Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:24:24 GMT

حرکت علمی در دانشگاه ها باید مقوم ایمان باشد

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۲۹۵۵

حرکت علمی در دانشگاه ها باید مقوم ایمان باشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالیم که در آغاز چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و در ادامه گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به یکی از نعمت هایی که به سبب انقلاب اسلامی به این جامعه عطا شد، بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بلاشک حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار تقریب مذاهب اسلامی در دوران معاصر هستند. تقارن برگزاری نخستین همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین در روز ۲۳ بهمن امری نیکوست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که چرا دانشگاه باید به مباحث تقریب و تربیت تقریبی ورود کند، اظهار داشت: یکی از وظایف جوامع اسلامی فراهم سازی بستر رشد و تربیت نیروی انسانی است. اگر به کانون های تربیت دقت کنیم، در می یابیم که هر کانون تربیتی دارای ۵ جز خانواده، محیط آموزشی، محیط رفاقتی، محیط کار و جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس حدیثی از پیامبر (ص) که علمای اهل سنت و اهل تشیع آن را قبول دارند، تربیت افراد شامل سه دوره هفت ساله است که در ۲۱ سالگی به ثمر می نشیند. این سه دوره هفت ساله از بستر خانواده آغاز و در بستر محیط دانشگاه ختم می شود. به عبارتی تربیت از تربیت فردی شروع و به تربیت اجتماعی پایان می یابد.

طهرانچی تأکید کرد: باید جوهره اصلی تربیت جوانان در طول سه دوره هفت ساله، تقوای فردی و اجتماعی باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هویت اجتماعی با مودت شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: اگر اجتماع را حاصل جمع افراد بدانیم، این اجتماع وقتی به یک جامعه و یک قوم تبدیل می شود که مودت بین افراد در جامعه شکل بگیرد. جامعه و قوم با مودت گرد هم می آیند و با عداوت از هم دور می شوند. در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز بر مودت در خانواده و اجتماع نیز تأکید فراوان شده است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت در اجتماع باید مقوم مودت باشد، اظهار داشت: اگر تربیت مقوم مودت باشد، همبستگی اجتماعی شکل می گیرد و جامعه می تواند حرکت کند و به اهدافش برسد. جامعه ای که مودت در آن نباشد، جامعه نیست، بلکه یک اجتماع متفرق است و به اهدافش که سعادت دنیا و آخرت است، دست نمی یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هدف ما از طرح مباحث تقریب و تربیت تقریبی، نگاه مودت ساز است که باید در تربیت نسل جوان در مدرسه و دانشگاه وجود داشته باشد. این موضوع تنها یک امر علمی و خاص علما نیست. مباحث علمی مقوم تربیت هستند. اگر نظریه های علمی در حوزه های علمیه نباشد، این نوع تربیت نمی تواند قوام پیدا کند.

طهرانچی در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی و مولود انقلاب اسلامی است که در سراسر کشور دارای واحد و مرکز آموزشی است. جوهره اصلی دانشگاه اجتماعی، علم و فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی از سال ۱۹۶۵ در غرب شکل گرفته است، افزود: دانشگاه های نخبگانی به یک باره به دانشگاه اجتماعی تغییر کردند. غرب برای تحول اجتماع و جامعه خود به یک سلسله ارزش هایی نیازمند بود و به همین جهت دانشگاه اجتماعی را خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نباید چشم و گوش بسته از غرب پیروی کنیم، گفت: باید بینا و شنوا باشیم و تنها نقاط مثبت را از دانشگاه های غربی بگیریم. ایران سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد. باید نگاه مان به دانشگاه، یک نگاه تربیتی عمیق باشد. دانشگاه ها نیازمند مدل تربیتی تقریبی هستند. دانشگاه باید انسان هایی تربیت کند که به طور همزمان در علم و ایمان رشد کنند.

طهرانچی در ادامه با طرح سؤالی دیگر مبنی بر اینکه خیرین چرا دانشگاه می سازند؟ تأکید کرد: خیرین برای اینکه رأفت اجتماعی حاصل شود، اقدام به ساخت دانشگاه می کنند. رأفت دو بال علم و ایمان دارد. در نگاه ایمانی و علمی برای اینکه هسته اجتماعی، هسته پیشرفت باشد، نیازمند نگاه تربیت تقریبی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حرکت علمی در دانشگاه ها باید مقوم ایمان باشد. کرسی های آزاداندیشی باید در دانشگاه ها شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها دو وظیفه اصلی دارند، اظهار داشت: دانشگاه باید منطقه خود را ببیند. مقام معظم رهبری می فرمایند که «دانشگاه ها نیازمند تحول و صیرورت برای تربیت قوه عاقله هستند». قوه عاقله از طریق اساتید حاصل می شود. محور حرکت مربیان و اساتید هستند.

طهرانچی تأکید کرد: اعضای هیأت علمی باید وزین، متقی و عالم باشند و با شناخت منطقه و نیازهای آن، دانشجویانی با هویت، با اخلاق و با درجه بالایی از معنویت تربیت کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از علمای منطقه و برگزار کنندگان همایش تصریح کرد: اگر وحدت را کنار بگذاریم، گرفتار ذلت می شویم. امیدوارم این گونه جلسات مقوم حرکت ها و شروع پنجره جدیدی در تربیت تقریبی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی نیازمند تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: تقریب مذاهب اسلامی دو بخش علمی و تربیتی دارد که باید به هر دو بخش توجه ویژه داشته باشیم. آنچه که در داعش پیش آمد، تقویت عداوت در جامعه اسلامی بود که از بنیان نادرست و غلط است. تقریب مذاهب به دنبال گسترش مودت است و این موضوع به حق بودن این حرکت را نشان می دهد.

طهرانچی گفت: منطقه اوز و لارستان در نگاه تقریبی پیشرو است. امیدوارم بتوانیم در انجام رسالت اجتماعی مان موفق و پیروز باشیم.

کد خبر 5144837 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری محمد مهدی طهرانچی کرسی آزاداندیشی تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان وام دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش دانشگاه آزاد اسلامی کنکور 1400 انقلاب اسلامی ایران دانشگاه ها دهه فجر دانشگاه علوم پزشکی ایران آزمون زبان انگلیسی منصور غلامی پایان نامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه اجتماعی انقلاب اسلامی تربیت تقریبی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام خداویردی حسن‌زاده به‌عنوان نماینده دکتر طهرانچی در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی استان آذربایجان غربی منصوب شد که  پیش از این نیز مدیر امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود.

همچنین در حکمی از سوی محمدرضا ولیلو،  مریم خدادادی عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به‌عنوان مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان منصوب و از تلاش مریم سامری قدردانی شد.

تشکل‌های دانشجویی فعال موجب افزایش روحیه فعالیت‌های اجتماعی می‌شوند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: سیاست اصلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی توسط اقطاب اثرگذار بوده که ازجمله این اقطاب اثرگذار تشکل‌های اسلامی استادان و دانشجویان است.

محمدرضا ولیلو وجود تشکل‌های دانشجویی فعال را منجر به افزایش روحیه فعالیت‌های اجتماعی و تشکیلاتی دانست و افزود: تشکل‌های دانشجویی، دانشجو را آماده نقش‌آفرینی در داخل دانشگاه و پس از آن حضور مؤثر و فعال و سازنده در خارج از دانشگاه می‌کنند و تقویت تشکل‌های دانشجویی در نهایت منجر به تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص و انقلابی می‌شود که ثمره آن نیز تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش و جایگاه ارزنده بانوان و خانواده در رشد و اعتلای جامعه اسلامی، فعال‌سازی ظرفیت کمیته تعامل دانشگاه و خانواده را برای تصمیم سازی برای شورای فرهنگی دانشگاه و ارتقای فرهنگی، اجتماعی و معنوی بانوان و خانواده‌های عموم دانشگاهیان را ازجمله رسالت‌های این حوزه برشمرد و خواستار ایجاد شبکه بانوان دانشگاهی، شناسایی و معرفی بانوان تأثیرگذار و استفاده از ظرفیت آنان، بسترسازی برای امکانات رفاهی بانوان دانشگاه و برنامه‌ریزی برای شناسایی و برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات حوزه بانوان شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهرسازی و رویکردهای جدید علمی
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • بازگشت بسکتبال ۳ به ۳ دانشگاه آزاد به لیگ برتر
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • اشتغال به تحصیل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • شکوفایی روح، ثمره تربیت معلمان است