Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-هدف مطرح شده  از سوی رئیس جمهور فرانسه برای میانجیگری مشکل بتواند حاصل شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در تهران و کارشناس مسائل ایران در مقاله‌ای که اخیرا در پایگاه تحلیلی «بولوار اکستریور» فرانسه منتشر شد، به بررسی جدیدترین تحولات در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران، موضوع بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و نیز رویکرد فرانسه در این زمینه پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترجمه این مطلب در پی می‌آید:
رئیس جمهوری (فرانسه) امانوئل ماکرون اخیرا در جریان سخنرانی درباره مسائل مختلف جهانی در اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک»، هنگام صحبت از بحران هسته‌ای ایران، از تمایل دولت جدید آمریکا برای گفتگو در این زمینه ابراز خرسندی کرد و گفت که دولتش برای ایفای نقش «میانجی صادق و بی‌طرف» در چنین گفتگویی «حاضر و آماده» است. او پس از اعلام این پیشنهاد بسیار مثبت، بی‌درنگ موضوعات دیگری را مطرح کرد که عبارت بودند از: فوریت در آغاز دوباره گفتگوهای سازنده‌تر با ایران، کشوری که «از زمان امضای برجام تا کنون به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده»؛ لزوم طرح «دو موضوع موشک‌های بالیستیک و ثبات منطقه‌ای»؛ و «یافتن امکانی برای مشارکت عربستان و اسرائیل در این گفتگوها». اینها حقیقتا موضوعات مهمی هستند اما دستیابی به همه آنها با هم ممکن است پیشنهاد میانجیگری را باورناپذیر کند. وظیفه یک میانجی پیش از هر چیز آن است که بشنود و نظر طرفین را جویا شود و سپس به شیوه‌ای هر چه خنثی‌تر و به شکلی تدریجی، راه حلی مرضی‌الطرفین را مطرح کند. تازه همه اینها را باید با رعایت کامل ملاحظات لازم انجام دهد. با این توضیح به نظر می رسد که هدف مطرح شده (برای میانجیگری) مشکل بتواند حاصل شود.

آیا ایران به بمب نزدیک‌تر شده است؟
از اظهارات رئیس جمهور (فرانسه) چه تصوری می‌توان داشت؟ آیا ایران امروز نسبت به زمان قبل از توافق وین، به بمب نزدیکتر است؟ نه دقیقا. ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران تا روز پیش از امضای توافق هسته‌ای تقریبا دو برابر امروز بود. همچنین اورانیوم 20 درصد غنی شده این کشور نیز بیش از پنج برابر میزان فعلی بود. تازه ایران همین ذخایر اولیه اورانیوم 20 درصدی را هم که مایه بیشترین نگرانی غرب است، اندکی پس از آغاز مذاکرات در سال 2013 به نشانه حسن نیت، به نصف کاهش داده بود. از طرف دیگر، ذخایر اورانیوم ایران پس از لازم‌الاجرا شدن توافق صورت گرفته در سال 2015، به شدت کاهش یافت. ذخیره اورانیوم با غنی‌سازی کم از حدود 7 هزار به 300 کیلوگرم کاهش پیدا کرده و ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی‌شده می‌رفت که تمام شود. اما با انجام برخی تخلفات، ایران امروز دوباره اقدام به بازسازی ذخایر خود کرده است. اگر واقعاً دغدغه اصلی دور کردن ایران از دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است، پس اولویت مطلق باید بازگشت هر چه سریع‌تر به روح برجام و مفاد آن یعنی محدودیت سختگیرانه تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران در ازای لغو تحریم‌ها باشد. و این به معنی همان بازگشت کامل آمریکایی‌ها به توافق است.
سپس اگر برنامه بزرگ‌تر و مهم‌تری برای مذاکره وجود داشته باشد، این برنامه همان تحکیم و تمدید برجام است زیرا نقطه ضعف اصلی این توافق، مدت زمان محدود آن است. در واقع (مطابق توافق فعلی) محدودیت‌هایی که ایران پذیرفته، از سال 2025 کم کم برداشته می‌شوند. پس باید از چهار سالی که تا آن زمان مانده استفاده کرد. اول از همه باید اعتماد به برجام را که آمریکا با اجرای حداقلی این توافق و با خروج ناگهانی از آن در سال 2018 ضربه‌ای جدی به آن زد، بازگردانیم، سپس با حفظ روح اولیه برجام، سازوکار ماندگارتری ایجاد کنیم.

برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای
می‌ماند مسائل دیگری که رئیس جمهوری (ماکرون) مطرح کرده، که البته با چشم‌انداز سیاسی دولت بایدن همخوانی دارد. در صورت اجرای پیشنهاد محدودیت برنامه موشکی ایران چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت تعدادی از کشورهای منطقه قطعا خوشحال خواهند شد. اما برای پیشرفت در این زمینه هم دانستن نظر ایرانی‌ها ضروری است. ایران به نسبت رقبای منطقه‌ای‌اش هواپیمای جنگی کم دارد، زیرا به فروشندگان عمده بین‌المللی دسترسی ندارد و بنابراین ناوگان هوایی آن کاملاً فرسوده شده است. از طرف دیگر، ایرانی‌ها موشک‌های خود را به عنوان ابزاری برای دفاع می‌دانند، به طوری که در صورت حمله به خاک‌شان بتوانند با آن تلافی کنند. بنابراین موشک بهترین و شاید تنها سلاح بازدارنده معتبر ایران است. این بدان معناست که اگر کسانی که نگران تحرکات ایران هستند جایگزینی برای موشک به او ندهند، دریافت ضمانت از ایران در این زمینه دشوار خواهد بود. ایران هیچ دلیلی نمی‌بیند که تنها کشور منطقه مورد مؤاخذه در منطقه باشد. برای این کشور «موشک بد» ایرانی در برابر «موشک خوب» و جنگنده سعودی یا اسرائیلی معنی ندارد.
اول از همه باید اعتماد به برجام را که آمریکا با اجرای حداقلی این توافق و با خروج ناگهانی از آن در سال 2018 ضربه‌ای جدی به آن زد، بازگردانیم، سپس با حفظ روح اولیه برجام، سازوکار ماندگارتری ایجاد کنیم.
مسئله بسیار مهم نفوذ ایران و بی ثباتی در منطقه نیز تقریباً در همین سطح مطرح است. به طور کلی، یکی از راه‌های تضعیف «جبهه مقاومت» منطقه‌ای که پیرامون ایران شکل گرفته، انجام حرکتی رو به جلو در حل مسئله اسرائیل و فلسطین است. این همه چیز را حل نمی‌کند اما در نهایت باعث آرامش در منطقه می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، تازه آن گاه ممکن است اسرائیل و عربستان با مشارکت مد نظر ماکرون همراه شوند.

منطق ایران
ایران در گذشته اشتباهات بزرگی مرتکب شده و در آینده نیز مرتکب خواهد شد. ولی این مانع از آن نیست که بگوییم ایران گاهی هم محق است. هنگامی که جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواستار تعریف «هم‌رقصی» می‌شود یعنی عملی که به طور همزمان منجر به بازگشت کامل ایالات متحده به توافق وین و بازگشت کامل ایران به تعهدات خود شود. این پیشنهاد با عقل سلیم جور در می‌آید و معلوم نیست چرا با وجود چنین پیشنهادی هنوز هم تعلل می‌شود.
به همین ترتیب، هنگامی که علی خامنه‌ای، رهبر ایران می‌گوید بهتر است پایبندی طرف‌های ایران به تعهدات‌شان به ویژه در مورد لغو تحریم‌ها بررسی شود و همچنین زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای صحیح تعهدات هسته‌ای ایران را تأیید می‌کند، باز هم در مورد تعلل موجود پرسش مطرح می‌شود. اما در این زمینه، سرعت اقدام مهم‌تر از همه چیز است. زمان مفید برای بازگشت به برجام نمی‌تواند از چند هفته بیشتر شود زیرا پس از آن کار انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شده و دیگر برقراری مجدد تماس‌های مفید با تهران به بعد از تابستان آینده می‌افتد. تازه اگر نتیجه غافلگیرکننده احتمالی در انتخابات ایران و نیز احتمال بروز آشوب‌های منطقه‌ای را هم در نظر بگیریم، آن وقت دیگر باید گفت که مسئله به آینده‌ای نامشخص موکول می‌شود.

آمادگی ماکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا؛ میانجی صادقی خواهم بود
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه با استقبال از تمایل ایالات متحده برای تعامل دوباره با ایران، آمادگی خود را برای میانجیگری میان دو کشور اعلام کرد و افزود که کشورهای عربستان سعودی و اسرائیل نیز باید به گونه‌ای در مذاکرات پیش‌رو درگیر شوند.
آقای ماکرون که از پاریس در یک کنفرانس ویدیویی به میزبانی اتاق فکر شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما باید مذاکرات جدید با ایران را نهایی کنیم... من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از هرگونه ابتکار عمل طرفِ آمریکایی برای برقراری مجدد گفتگو حمایت کنم... من اینجا خواهم بود ... من دو سال پیش، همچنین یک سال و نیم پیش نیز در دسترس بودم و تلاش خواهم کرد تا در این گفتگوها یک میانجی صادق و متعهد باشم.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 میلادی از توافق هسته‌ای ایران که با هدف محدود کردن برنامه اتمی تهران در ازای کاهش تحریم‌های ایالات متحده منعقد شده بود، بطور یکجانبه خارج شد. اما اکنون جو بایدن، جانشین او می‌گوید که چنانچه ایران بار دیگر به تعهدات خود در چهارچوب این توافق پایبند شود، آمریکا نیز آماده است تا به این توافق برگردد.
آقای ماکرون تاکید کرد که زمان مذاکرات جدید فرا رسیده؛ زیرا ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیکتر شده است. او افزود لازم است با برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز مقابله و برای بازگشت ثبات به منطقه تلاش شود.
رئیس جمهوری فرانسه پیش از این در سال 2019 میلادی نیز تلاش کرده بود تا ایران و واشنگتن را به میز مذاکره برگرداند و پارامترهایی را برای گفتگوهای گسترده‌تر در آینده تعیین کند
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «ژورنال دو دیمانش» گفت که ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و ضروری است که بگوییم: «کافی است»، با این حال وی از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران نیز انتقاد کرد.
وی نسبت به روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا خوش‌بین است و خواستار بازگشت آمریکا به توافق سال 2015 وین شده است.
آقای لودریان تاکید کرد: «به صراحت می‌گویم، ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.»
وی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز اشاره کرد و گفت: «اواسط ماه ژوئن نیز در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بنابراین ضروری است که به ایرانیان بگوییم که کافی است (تمامش کنید) و ترتیب بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای وین داده شود.»
طبق توافق هسته‌ای سال 2015، قرار بود تحریم‌های علیه ایران در قبال انجام برخی از اقدامات برای اطمینان از عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای، برداشته شود اما دونالد ترامپ در سال 2018 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.
دولت ترامپ با خروج از این توافق، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را انتخاب کرد. نتیجه این است که این راهبرد تنها خطر و تهدید را افزایش می‌دهد. بنابراین ما باید این ساز و کار را متوقف کنیم
وزیر خارجه فرانسه درباره این موضوع گفت: «دولت ترامپ با خروج از این توافق، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را انتخاب کرد. نتیجه این است که این راهبرد تنها خطر و تهدید را افزایش می‌دهد. بنابراین ما باید این ساز و کار را متوقف کنیم.»
وی افزود: «این [توافق هسته‌ای] کافی نخواهد بود. گفت‌وگوهای سختی درباره موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در همسایگی‌اش و منطقه پیش رو خواهد بود.»
وی تاکید کرد که باید زمانبندی «فوری» برای این گفت‌وگوها در نظر گرفته شود با این حال آقای لودریان تاریخی را اعلام نکرد.
آژانس غنی‌سازی20 درصدی اورانیوم را تایید کرد؛ ظریف: با پایبندی طرفین اقدامات ایران برگشت‌پذیر است
خطیب زاده: بند ششم قانون اقدام راهبردی به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست
بیانیه تروئیکای اروپا و واکنش ایران
فرانسه، آلمان و بریتانیا روز شنبه از تهران خواستند تولید اورانیوم فلزی را که نشانه نقض بیشتر تعهداتش در توافق وین است کنار بگذارد.
این سه دولت در بیانیه‌ای هشدار دادند که به شدت از آمادگی ایران برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستند. تروئیکای اروپا در بیانیه خود گفته است: «تولید اورانیوم فلزی در ایران سابقه غیرنظامی ندارد. این موضوع پیامدهای جدی بالقوه نظامی دارد.»
آن‌ها تاکید کرده‌اند که بر اساس برجام ایران متعهد شده است که اورانیوم فلزی تولید نکند و تحقیق و توسعه درباره اورانیوم فلزی را برای مدت 15 سال کنار بگذارد.
این سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند که به این اقدام پایان دهد و اگر در حفظ توافق هسته‌ای جدی است بدون تاخیر به تعهدات خود در برجام برگردد.
سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از انتشار بیانیه تروئیکای اروپا در پاسخ، تولید اورانیوم فلزی را بخشی از مصوبه مجلس ایران با عنوان «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» برشمرد اما تاکید کرد که این موضوع با تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملا متفاوت است.
قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با وجود مخالفت دولت در روز 12 آذر ماه در مجلس ایران تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد.

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: با پرهیز از ذکر جزییات مانع بروز سوتفاهم‌ها شوید
سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه خود گفته است که این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده چهار قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد.
با این حال این سازمان درباره برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) گفت: «همانطور که در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.»
این سازمان همچنین یادآوری کرده است که «در اوایل دهه 80 طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیّت انجام شده بود.»
اما سازمان انرژی اتمی ایران در انتهای بیانیه خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است «امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیر ضروری در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری نماید.»
طبق توافق سال 2015 ایران 15 سال از تولید یا خرید پلوتونیوم یا اورانیوم فلزی و آلیاژهای آن‌ها منع شده است اما این توافق پیش بینی کرده که ممکن است پس از ده سال به ایران با تایید سایر امضاکنندگان برجام اجازه تحقیق در تولید سوخت اورانیوم را در مقادیر «اندک تایید شده» داده شود.
ایران در روزهای نخست ژانویه 2021 اعلام کرد که غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را آغاز کرده است.
این کشور پس از کاهش تعهدات برجامی همواره از سوی کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای وین به دلیل نقض مفاد این توافقنامه مورد انتقاد قرار گرفته است.
این در حالیست که تهران طرف‌های اروپایی را به ناتوانی در عمل به تعهداتشان پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام متهم کرده و تاکید دارد به دلیل محقق نشدن امتیاز‌های تجاری پیش بینی شده زیر سایه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، بر اساس مفاد برجام از تعهدات پیشین فاصله گرفته است

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام فرانسه ماکرون آژانس بین المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم فلزی تولید سلاح هسته ای برای میانجیگری توافق هسته ای هسته ای ایران ایالات متحده لغو تحریم ها علیه ایران رئیس جمهور سال 2018 منطقه ای غنی شده سال 2015

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۳۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بنابر اعلام حسن علی بخشی، سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج نفر از صیادان بازداشتی بلوچ در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران در این رابطه گفته است: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

دیگر خبرها

  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • خبر فوری: "کِی و چی" سفیر رسمی "کوینکس" شد
  • خبر فوری: “کِی و چی” سفیر رسمی “کوینکس” شد
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود 
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • دو هزار،‌۶ هزار، هشت هزار....فهرست کارخانه‌های احیا شده را منتشر کنید/ هر بار هزار تا زیادتر می‌شود!
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی