Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:09:25 GMT

انضباط پولی و مالی، پیش نیاز کنترل تورم

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۵۰۶۰

انضباط پولی و مالی، پیش نیاز کنترل تورم

خبرگزاری آریا - یک کارشناس اقتصادی معتقد است: اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید ثبات را به اقتصاد ایران برگردانیم انضباط پولی و مالی داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری آریا ، مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص عوامل موثر بر رشد تورم در اقتصاد ایران اظهار داشت: ابتدا باید تاکید داشت که مسئول انضباط پولی در اقتصاد ایران، بانک مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین یکی از وظایف بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است؛ حفظ ارزش پول ملی یعنی مبارزه با تورم. وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط کنونی، به شدت در گرو سیاست خارجی و داخلی است. به عبارت دیگر رد لایحه بودجه دولت در مجلس، تبعات منفی بر اقتصاد دارد. این در حالی است که نمایندگان مجلس می توانستند این لایحه را اصلاح بکنند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ ارز در هفته گذشته اظهار داشت: چند هفته قبل، قیمت ارز به یکباره از 32 هزار تومان به کانال بیست و دو هزار تومان رسید، که تنها دلیل این روند، کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران بوده است. در حقیت یکی از مشکلات و معضلات کنونی اقتصاد ایران این است که سیاست، اقتصاد را در گرو گرفته است و این موضوع قطعا بر روند تورمی اقتصاد کشورمان هم تاثیرگذار خواهد بود.
راهکار کنترل رشد تورم چیست؟
پازوکی در پاسخ به این سوال گفت: برای اینکه با تورم مبارزه کنیم، باید انضباط پولی و مالی را بر اقتصاد حاکم کنیم. به عبارت علمی‌تر، بایستی سیاست پولی، هماهنگ با سیاست مالی در خدمت رشد و توسعه کشور باشد. اگر می خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم. وی تاکید کرد: این کار وظیفه مجموعه حکومت است. همه ارکان در کنار دولت، باید به این وظیفه مهم عمل کنند. در حقیقت مجموعه حکومت باید به این نتیجه برسد که ثبات اقتصادی به وجود بیاورد.
به عنوان نمونه کاری که اخیرا مجلس در خصوص لایحه بودجه انجام داد، به عدم ثبات اقتصادی منجر می شود. بنابراین مجلس اگر بلد است، لایحه را اصلاح کند در غیر اینصورت کشور را دچار مشکل نکنیم و به بی ثباتی دامن نزنیم.
چرا اقتصاد ایران ونزوئلایی نشد؟
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که اقتصاد ایران، ونزوئلایی نشد این است که ظرفیت اقتصاد ما بالاتر از ظرفیت اقتصاد ونزوئلاست. به بیان دیگر، قابل قیاس با ونزوئلا نیست. اقتصاد ایران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.
بنابراین در شرایط کنونی، هر سیاستی که به بی انضباطی اقتصاد ایران کمک بکند، تبعات بسیار منفی خواهد داشت. در نتیجه ما باید به سمت ثبات سازی در اقتصاد برویم.
وی افزود: برای اینکه ثبات سازی کنیم، باید انضابط را به اقتصاد برگردانیم که شامل انضباط پولی در سیستم بانک مرکزی، انضباط مالی سند بودجه و انضباط اداری در سیستم اداری است. به اعتقاد این استاد اقتصاد: در حال حاضر، ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاستی برای اقتصاد ایران از نان شب واجب تر است.
پازوکی در پایان تاکید کرد: هر سیاستی که بی ثباتی را تشدید کند، (چه از جانب مجلس باشد چه از جانب دولت باشد) اشتباه است، که در نهایت منجر به کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم می شود. در نتیجه کشور نیاز به ثبات اقتصادی دارد و هرگونه سیاستی که بی ثباتی را تشدید کند، باید آن سیاست را از بین ببریم. همچنین در راستای ثبات اقتصادی، باید تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار قرار دهیم. اگر تعامل نداشته باشیم، قطعا اقتصاد ایران روز به روز به قهقرا می رود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اقتصاد ایران ثبات اقتصادی انضباط پولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

حجت الاسلام جواد عبادی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

مسائل اقتصادی کشور متأثر از بازار مالی شامل بانک، بورس و بیمه است که در علم اقتصاد کار ویژه تعریف شده و حکمرانی اقتصادی اجازه نمی‌دهد از این کار ویژه خارج شوند و آن هم شامل تأمین نقدینگی و پوشش ریسک بخش واقعی اقتصاد است، کشورهایی که بخش مالی را کنترل کرده‌اند، به رشد رسیده‌اند.

متأسفانه در کشور ما بخش مالی از کار ویژه خارج شده است و اولویت مجلس دوازدهم باید تنظیم کار ویژه در خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون اقتصادی برای من بسیار مهم است و باتوجه به وضعیت اقتصادی کشورمان نیز این کمیسیون اهمیت بالایی دارد.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

براساس آمار و ارقام موجود آذربایجان شرقی از استان‌های مهم اقتصادی است چراکه در سنجش اقتصادی استان‌ها به ظرفیت‌هایی شامل صنعت، کشاورزی، دامداری، جاذبه‌های گردشگری، ظرفیت ترانزیتی، اقلیم آب و هوایی و پیشینه اقتصادی توجه می‌کنیم و در مقایسه با سایر استان‌ها، استان ما یک سر و گردن بالاتر است، اما در این خصوص که باتوجه به مدیریت استانی و قانون گذاری در مجلس تا چه اندازه این ظرفیت‌ها بالفعل شده‌اند وضعیت مطلوبی مشاهده نمی‌شود.

البته صرفاً از اقتصاد استانی صحبت نمی‌کنیم، اگر بخواهیم اقتصاد ایران جهش یابد، قطعاً یکی از گزینه‌ها روشن شدن ظرفیت خاموش اقتصادی آذربایجان شرقی است؛ به عبارتی اقتصاد استان رونق یابد، در رونق اقتصادی کشور مؤثر بوده و بر اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد.

آذربایجان شرقی سرشار از معادن است، ۵۳ درصد معادن مس کشور متعلق به استان ماست و این یک ظرفیت بزرگ بوده و باتوجه به نگاه ملی و استانی درآمدزایی بزرگی برای استان ایجاد می‌کند، اما لازمه آن مدیریت و قانون گذاری صحیح است.

اگر نمایندگان مجلس در این زمینه در قانون گذاری و اجرای آن هم جهت و همدل بوده و مدیریت استانی و شرکت مس بهینه کار کنند، زنجیره ارزش مس آذربایجان رونق می‌یابد.

تنش آبی یکی از چالش‌های جدی آذربایجان شرقی است، در این خصوص نیز نظرتان چیست؟

بخشی از تنش آب به مدیریت آن مربوط است، البته در مقاطع مختلفی با کمبود آب مواجه هستیم اما مدیریت آن مهم است به عنوان مثال در نیروگاه تبریز به دلیل اینکه از تکنولوژی جدید استفاده نشده مصرف آب بیشترین سهم را دارد پس باید فکری کرد یا توجه کرد سیستم آبرسانی ما آیا واقعاً بهینه از آب استفاده می‌کند یا نه؟ یا تغییری در الگوی کشت محصولات کشاورزی ایجاد کرده‌ایم؟

همه این موارد به مدیریت منابع آب وابسته بوده و باید در این زمینه از ظرفیت‌های علمی و دانش بنیان استفاده کرد همچنین بحث کمربند آبی که مطرح است، اگر تکمیل شود، حداقل در زمینه آب شرب بت مشکل مواجه نمی‌شویم.

در حوزه آبریزی دریاچه که روستاهای اطراف آن بوده، این موضوع مطرح است که با مشاغل کم هزینه و کوچک مقیاس به معیشت آنها کمک کنیم، علاوه‌بر آن سیستم آبرسانی حوزه‌های آبریزی زمین‌های کشاورزی ارتقا یافته و در کشت زمین‌ها از لوله کشی استفاده شود تا پرتی نباشد.

کد خبر 6082968

دیگر خبرها

  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • شاه کلید مهار تورم
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • بازیگران سریال تورم