Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

«سیدکمال خرازی» با اشاره به حضور مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در تهران و گفت و گوهای وی با مقامات ایران گفت: گریفیتس احساس می‌کند شرایط جدیدی ایجاد شده و می‌تواند وظیفه خود را به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن ایفا کند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به جنگ یمن گفت: بی‌فایده بودن این جنگ بعد از ۶ سال برهمه ثابت شده و سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که این بحران راه حل نظامی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مسائل انسانی جنگ یمن فاجعه آمیز است، افزود: روزانه تعداد زیادی انسان بی‌گناه در یمن کشته و زخمی می‌شوند با این حال همچنان عملیات نظامی عربستان و امارات در یمن ادامه دارد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با شروع دولت جوبایدن موضع جدیدی گرفتند و می‌خواهند به جنگ یمن پایان دهند، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در موضوع یمن شریک جرم هستند با این حال اگر آنها صادق باشند و با قطع ارسال سلاح وهمکاری اطلاعاتی با عربستان در موضوع یمن سیاست خود را تغییر دهند این موضوع یک تحول مثبت است وگریفیتس هم این شرایط را مثبت می‌داند و با سفر به تهران وعربستان به دنبال وضعیت‌سنجی منطقه برای حل این بحران است.

وی بیان داشت: ادراک مقامات عربستانی و اماراتی برای بی‌فایده بودن جنگ در یمن مهم است، آنها باید بدانند این جنگ اتلاف سرمایه و جنایت علیه بشریت است و در فضای جدید دست از کشتار در یمن بردارند.

خرازی گفت: نماینده سازمان ملل در امور یمن طرح آتش‌بس، ارسال کمک‌های انسانی و در نهایت گفت و گوهای سیاسی را برای حل این بحران پیشنهاد می کند، البته مسائل انسانی و رفع محاصره یمن در اولویت است و رفع محاصره سبب می‌شود کشورها بتوانند کمک‌های انسانی خود را به یمن ارسال کنند.

وزیر پیشین امور خارجه گفت: ایران با توجه به محاصره نتوانست کمک‌های انسانی برای مردم یمن ارسال کند و تنها ۳۰ تن مواد دارویی و پزشکی در شرایط کرونایی برای یمن ارسال کرد. شرایط در این کشور بسیار تاسف‌بار است وامیدواریم گریفیتس بتواند با توجه به شرایط جدید در راستای پایان دادن به این بحران گام‌ بردارد.

خرازی با تبیین مواضع جمهوری اسلامی در مورد یمن گفت: قطع همکاری و عدم ارسال سلاح آمریکایی‌ها به منطقه مقدمه‌ای برای پایان دادن به بحران یمن است برای اینکه یمنی‌ها بتوانند با مذاکره و گفت و گو درباره‌آینده سیاسی خود تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به دیدار خود با گریفیتس افزود: در دیدار با نماینده سازمان ملل در امور یمن به او گفتم حوثی‌ها چیزی فراتر از حق ذاتی خود نمی‌خواهند. آنها می‌خواهند به نسبت جمعیت و قدرت در حکومت آینده سهیم باشند و این حکومت هم از طریق مذاکرات یمنی - یمنی و بدون دخالت کشورهای خارجی باشد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان ملل فراهم کردن بستر مذاکرات یمنی- یمنی است تا مردم این کشور نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند و ما حاضریم هر گونه کمکی را در این فرایند انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا سعودی‌ها اراده‌ای برای پایان جنگ در یمن با توجه به شرایط جدید دارند، گفت: باید ببینیم عکس العمل سعودی‌ها چیست. فضای متفاوتی ایجاد شده و اتفاقا من به نماینده سازمان ملل در امور یمن گفتم باید در سفرتان به عربستان موضع سعودی‌ها را در نظر داشته باشید که آیا آمادگی برای تغییر رویه خود دارند یا خیر.

خرازی اضافه کرد: باید صبر کرد ومنتظر ماند تا ببینیم عکس العمل سعودی‌ها نسبت به تلاش‌های جدید چیست و طبیعتا زمان این نتیجه را مشخص خواهد کرد.

آمریکایی‌ها با تحریم برجام را به این روز انداختند

خرازی همچنین بیانات رهبر انقلاب در مورد مساله برجام و رفع تحریم‌ها را بسیاردقیق و مناسب عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد آمریکایی‌ها بدون اینکه تحریم را بردارند، بخواهند وارد برجام شوند و یا گفت و گویی انجام شود طبیعتا میدانی برای چانه زدن و باج‌خواهی آنها فراهم می شود.  آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌ها برجام را به این روز انداختند بنابراین در درجه اول باید تحریم‌ها را بردارند و به شرایط قبل از شروع تحریم برگردند و آن وقت می‌توانند به برجام بیایند و ما بعد از آن تعهدات خود را اجرا خواهیم کرد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: ما عجله‌ای برای این کارنداریم. سیاست ما خوداتکایی است و مردم ایران آمادگی پذیرش ذلت را ندارند. لازمه عزت کشور این است که بر اساس این موضع آنها برگردند تا ایران هم در قبال برگشت آنها به تعهدات خود برگردد و گرنه میدانی برای باج‌خواهی پیدا می‌شود که مصلحت کشور در این نیست. موضع ما در برجام مشخص است و آمریکایی‌ها باید موضع خود را نسبت به این مساله مشخص کنند تا زمینه برای بازگشت به برجام فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرده است که نمایندگان جمهوری خواه در کنگره این کشور در حال آماده سازی قوانین احتیاطی برای تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی لاهه هستند.

این منبع آگاه گفته است که در صورت صدور حکم بازداشت برای مقامات اسرائیلی از سوی دیوان کیفری بین المللی لاهه، قانون تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد.

آکسیوس در عین حال به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که در حال حاضر قانون احتیاطی را به رأی نمی‌گذاریم، مگر اینکه مجبور به این کار شویم.

این اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته وکلای هلندی درخواستی را برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و مقامات اسرائیلی به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کردند. در همین ارتباط گفته شده است که گروهی از وکلای هلندی با ارائه درخواستی به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مسئولان اسرائیلی شدند.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم» مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد. رژیم صهیونیستی و آمریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند، اما با خودداری از نهایی کردن آن، عضو دیوان نیستند.

در نتیجه شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در بهمن ماه سال گذشته، دیوان بین‌المللی کیفری مقرر کرد «رژیم صهیونیستی هر ماهه گزارشی از اقدامات خود را به این نهاد بین‌المللی ارائه دهد». اما رژیم صهیونیستی نه‌تنها از انجام این امر سر باز زد، بلکه ماشین جنگی نتانیاهو همچنان رو به جلو در حال پیش‌روی است و درحال حاضر رفح، نقطه کانونی دیگری است که حکایت از جنایات وحشیانه این رژیم دارد.

از چند روز پیش در رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر شده مبنی براین که صدور حکم محکومیت برای نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی قریب‌الوقوع است. نتانیاهو درباره احتمال صدور حکم جلب تحت فشارهای غیرعادی قرار دارد. این مسأله به منزله وخامت بزرگی در جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو تلاش‌هایی را برای ممانعت از صدور حکم جلب با تمرکز ویژه بر دولت جو بایدن آغازکرده است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات رژیم صهیونیستی از حکم احتمالی دادگاه لاهه شگفت زده شده باشند.

از سوی دیگر، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه باعث نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند: احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو باعث شده خواب از چشمان وی گرفته شود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی چند روز قبل با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه یافتن این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه‌ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می‌شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر پایه اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

پیشتر نیز منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با کارکنان بیمارستان‌های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت و گو کرد و اظهارات آنها را درباره جنایات نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان‌ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان‌ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می‌شود که دیوان کیفری درباره جنایات جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می‌دهد.

کد خبر 6099947

دیگر خبرها

  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • احتمال محرومیت کشتی‌گیر آمریکایی و بازگشت رقیب ایرانی به المپیک پاریس!
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • بازگشت استیوسون به کشتی؛ انتخابی با مِیسون در راه است؟
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند