Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد نظری گفت: هر اثر تاریخی، بالقوه مستعد تخریب و فرسایش است. به عبارتی، هیچ بنایی مصون از گزند باد و باران و دیگر حوادث طبیعی و انسانی نیست. بنابراین اگر نگهداری و مراقبت نشود تمامی اشیا و موجودات تخریب می‌شوند بنابراین تمامی آثار مستعد تخریب هستند اما اقدامات مراقبتی و کارها برای حفظ آثار، عوامل مخرب و نهایتا فرسایش و تخریب را به تاخیر می‌اندازد یا از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا؛ هنوز حافظه تاریخی کشور خسارت‌های به جای مانده از زلزله کرمان در ارگ بم را فراموش نکرده است. هر زلزله، باد، باران و ... می‌تواند بیش از پیش در روند تخریب آثار تاریخی و میراثی کشور تاثیرگذار باشد.

فرهاد نظری، مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاءِ میراث طبیعی و معنوی ایران به خبرنگار برنا گفت: سرزمین ما از نظر اقلیمی، سرزمین بسیار متنوعی است. از همین رو آثار تاریخی و طبیعی متنوعی داریم که از حیث مهندسی و طراحی و اقلیم و مصالح با یکدیگر متفاوت‌اند. موانع و محدودیت‌های طبیعی ایران هم قابل تأمل و چشمگیر است. اما این محدودیت‌ها موجب بروز خلاقیت و پیشرفت تکنولوژی، هنر و مهندسی شده است.

او افزود: به عبارتی ایرانیان، محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند. نمونه ی بارز این فرصت‌سازی، پدیده ی قنات است. قنات، برآمده از نیاز ایرانیان است که بسیار هوشمندانه، مقوله ی کم آبی را حل و فصل کرده است. قنات، راهکار خلاقانه و هوشمندانه‌ای برای مدیریت آب در سرزمین کم‌آب ایران است.

نظری تصریح کرد: نگاهی به گونه‌های متنوع در معماری و مهندسیِ خانه‌ها، مساجد، پل‌ها، کاروانسراها، آب‌انبارها، بادگیرها و سایر آثار تاریخی نشان می‌دهد که هر اثر تاریخی در ایران، طی یک محاسبهٔ دقیق و حساب‌شده و در ارتباط منطقی با محیط و اقلیم ساخته شده است. از طرفی، آسیب‌ها و خطرات طبیعی هم مد نظر بانیان و پدیدآورندگان آثار تاریخی قرار داشته است. خلاصه این که هر اثر تاریخی، نمونه ی منحصر به فردی از هنر و مهندسی است. حفظ و نگهداری آنها هم فرآیند دقیق و پیچیده‌ای است.

نظری ادامه داد: اغلب آثار تاریخی و فرهنگی توسط مردم پدید آمده‌اند. بنابراین در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و طبیعی باید تکیه ی اصلی بر مردم باشد. در این رهگذر، نقش فعال وزارت میراث فرهنگی بسیار تعیین کننده است. این که تا چه اندازه از ظرفیت مردم در نگهداری میراث فرهنگی و طبیعی استفاده شود به انگیزه و باور وزارت میراث فرهنگی مرتبط است.

او اضافه کرد: شاید این روزها شاهد این باشیم که ارتباط قوی میان بخش علمی و پژوهشی و بخش اجرایی در حفظ میراث فرهنگی نباشیم. مقصودم این نیست که ارتباطی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت میراث فرهنگی وجود ندارد بلکه این رابطه کم‌رنگ است. این خلاء باید پر شود و برای پر شدن آن، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید بسیار بیشتر از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.

مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران در پاسخ به این سوال که در  مرمت بناهای تاریخی اقدامات در راستای حفاظت از بناها در برابر بلایای طبیعی لحاظ شده است؟ گفت: بناهای تاریخی در اقلیم متفاوت و با ابزار و مصالح و مهندسی متفاوت ساخته شده است. بنابراین هر یک از بناها نیازمند راهکار ویژه برای نگهداری در برابر بلایای طبیعی هستند. مثلاً مقاوم‌سازی  بنایی مانند چهلستون اصفهان در برابر زلزله با روش و مبانی مقاوم‌سازی یک کاروانسرا در خراسان یا خانه‌ای در دزفول متفاوت است. چندی قبل یک زلزله 5 ریشتری در نزدیکی بندر کُنگ در استان هرمزگان به وقوع پیوست، اما تقریبا هیچ یک از بناهای تاریخی و بادگیرها در محل متحمل خسارت نشدند.

نظری با اشاره به اینکه در گذشته برای طراحی بناها به زلزله توجه شده  است، ادامه داد: برای مثال زلزله بم یا کنگاور آسیب‌های جدی به جای گذاشت. فرمول ضد زلزله کردن برای هر بنا متفاوت است. این مقوله همچون درمان است که برای هر بیماری درمان خاصی تجویز می‌شود.

لو گفت: طیف حوادث بلایای طبیعی گسترده و گوناگون است. برای مثال سیل هم می‌تواند بناهای میراث فرهنگی را تحت تخریب قرار دهد. در سیل‌های چندسال پیش، یکی از پایه‌های پل‌های کشکان در لرستان  تخریب شد. سیل، آتش سوزی و ... مجموعه‌ای از بلایای طبیعی محسوب می شود.

مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران با بیان اینکه مرمت هم باید مبتنی بر شناخت دقیق و جامع انجام شو درباره میزان بناهای تحت تخریب در کشور گفت: هر اثر تاریخی، بالقوه مستعد تخریب و فرسایش است. به عبارتی، هیچ بنایی مصون از گزند باد و باران و دیگر حوادث طبیعی و انسانی نیست. بنابراین اگر نگهداری و مراقبت نشود تمامی اشیا و موجودات تخریب می‌شوند. 

او تصریح کرد: بنابراین تمامی آثار مستعد تخریب هستند اما اقدامات مراقبتی و کارها برای حفظ آثار، عوامل مخرب و نهایتا فرسایش و تخریب را به تاخیر می‌اندازد یا از بین می‌برد. این اقدامات باید به‌طور مستمر انجام شود تا ارزش‌های و پیام‌های میراث فرهنگی به نسل آینده منتقل شود و دنیای انسان‌های امروز و فردا را زیباتر و سالم تر کند.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بلایای طبیعی میراث فرهنگ آذربایجان غربی زهرا سلیمانی بناهای تاریخی اثر تاریخی بلایای طبیعی میراث فرهنگی مستعد تخریب آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است